حمایت سناتور جمهوری‌خواه از قطع بودجه نظامی ترامپ برای اقدام علیه ایران

مایک لی تنها عضو جمهوری‌خواه نیست که در پیوند با اقدام نظامی علیه ایران موضع خود را از ترامپ جدا می‌کند

مایک لی و برنی سندرز گفتند، هرچند با هم اختلاف نظر دارند، اما «حمایت از قانون اساسی ارتباطی به وابستگی‌های حزبی ندارد.»- MARK WILSON / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

یکی از محافظه‌کارترین سناتورهای کنگره آمریکا  با تنها سناتور سوسیالیست در یک جبهه قرار گرفته است تا توانایی دونالد ترامپ را برای اعزام نیرو به خاورمیانه جهت جنگ، محدود کند.

مایک لی، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت یوتا، می‌گوید که با برنی سندرز برای تصویب لایحه «با ایران جنگ نشود» همکاری خواهد کرد. این لایحه، در صورت تصویب، اجازه نخواهد داد تا بودجه فدرال آمریکا بدون تایید کامل کنگره صرف عملیات نظامی علیه ایران بشود.

آقایان لی و سندرز در یک بیانیه مشترک به ایندیپندنت گفتند، هرچند در بسیاری زمینه‌ها با یکدیگر اختلاف نظر دارند، اما «حمایت از قانون اساسی ارتباطی به وابستگی‌های حزبی ندارد.» سناتور سندرز، سناتور مستقل کنگره آمریکاست که خود را یک سوسیالیست دموکراتیک توصیف  می‌کند. او یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال جاری از حزب دموکرات است. 

لی و سندرز در آن بیانیه می‌افزایند:«بنیانگذاران آمریکا به روشنی گفته‌اند که خواستار حصول این اطمینان هستند که کشور ما بی‌جهت وارد جنگ نشود. آن‌ها متوجه بودند که جنگ‌افروزی توسط مقام ریاست جمهوری، دموکراسی ما را خدشه دار می‌کند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«به همین دلیل، ماده شماره یک قانون اساسی، به کنگره – فقط کنگره – اختیار می‌دهد که اعلان جنگ کند و به آن منظور وجوه لازم را در اختیار دولت بگذارد. منتخب مردم ایالات متحده (رئیس جمهوری) وظیفه دارد پیش از آن که افراد ارتش در معرض خطر قرار بگیرند یا یک شاهی از بودجه (مملکت) صرف خصومت‌های نظامی شود، علنا در این مورد تعامل کند و در مورد اقدام نظامی نظر بدهد.»

هرچند همفکری مقامی مثل سندرز که خود را یک سوسیالیست می‌خواند، با جمهوری‌خواهی که در سال ۲۰۱۰ با موج محبوبیت «تی پارتی» (حزب چای که محافظه‌کار افراطی است) به سنا راه یافت، عجیب به نظر می‌رسد، اما این دو پیش از این هم برای جلوگیری از جنگ در خاورمیانه با یکدیگر همکاری کرده‌اند.

سال گذشته، آقای لی امضای خود را پای یک لایحه پیشنهادی از جانب آقای سندرز گذاشت و خواهان پایان دخالت‌های آمریکا در جنگ عربستان سعودی علیه حوثی‌های تحت‌الحمایه ایران شد. این لایحه مورد تصویب هردو نهاد قانونگذاری آمریکا  قرار گرفت، اما از طرف پرزیدنت ترامپ وتو شد. به رغم وتو و مخالفت‌های آقای ترامپ، کنگره با اکثریت دو سوم  لایحه مذکور را از تصویب گذراند و به آن وجهه قانونی داد.

مخالفت با دخالت ایالات متحده در جنگهای خارجی، همواره یکی از آرمان‌های آقای لی، سناتور جمهوری‌خواه ایالت یوتا بوده است. او روز چهارشنبه در پی خودداری مقامات دستگاه رهبری ترامپ از دادن توضیحات روشن در مورد ماهیت «خطر قریب‌الوقوع» از طرف قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، سخت خشمگین شد. «خطر قریب‌الوقوع» توجیه مقامات دولت ترامپ در ترور سلیمانی بوده است.

بلافاصله پس از جلسه، آقای لی توضیحات مقامات تیم ترامپ در مورد ترور سلیمانی را در حضور خبرنگاران «اهانت‌آمیز و تحقیر‌کننده» خواند و گفت که در طول دوره سناتوری‌اش، «این بدترین جلسه‌ای بود که تا به حال دیده بودم – دستکم در امور نظامی!»

اقای لی تنها عضو جمهوری‌خواه کنگره نیست که که در پیوند با اقدام نظامی علیه ایران موضع خود را از رئیس جمهوری جدا می‌کند.

مت گیتس، نماینده ایالت فلوریدا هم یکی از سه نماینده جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا بود که به قطعنامه‌ای رای داد که آقای ترامپ را از دست زدن به اقدام نظامی علیه ایران، بدون تایید کنگره، منع می‌کند. (توضیح: این قطعنامه برای رئیس جمهوری الزام قانونی ندارد.)

آقای گیتس همواره یکی از هواداران سرسخت پرزیدنت ترامپ بوده است، اما روز پنجشنبه به تاکر کارلسون، مجری شبکه خبری فاکس، گفت که لایحه دموکرات‌ها ارزش حمایت کردن داشت، زیرا آقای ترامپ – یا هر رئیس جمهوری دیگری – باید پیش از آن که «پای آمریکا را به یک جنگ بی‌پایان دیگر در خاور‌میانه بکشاند»، نظر تایید کنگره را داشته باشد.

© The Independent