لایحه پیشنهادی سندرز برای جلوگیری از جنگ با ایران

نمایندگان حزب دموکرات می‌گویند قصد حمله به قاسم سلیمانی به اطلاع آن‌ها نرسیده بود

 برنی سندرز و «رو خانا» نماینده حزب دموکرات در مجلس نمایندگان در بیانیه‌ای گفته‌اند: امروز شاهد افزایش تنش‌هایی هستیم که ما را به یک جنگ فاجعه بار دیگر نزدیک می کند-Stephen Maturen / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

«برنی سندرز»، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از حزب دموکرات و «رو خانا» نماینده این حزب در مجلس نمایندگان آمریکا، به هدف جلوگیری از بروز جنگی دیگر در خاورمیانه، پیش نویس لایحه‌ای را تقدیم کنگره کرده‌اند که بودجه «نیروی نظامی در ایران یا علیه ایران» را بدون تصویب کنگره مسدود می‌کند. 

این لایحه یک روز پس از تایید ترامپ برای حمله هوایی علیه قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، تسلیم کنگره شده است.

آقای سندرز و آقای خانا در یک بیانیه مشترک گفته‌اند: «امروز شاهد افزایش خطرناک (تنش‌هایی) هستیم که ما را به یک جنگ فاجعه بار دیگر در خاورمیانه نزدیک می کند.»

این بیانیه می افزاید:«جنگ با ایران می‌تواند به قیمت از دست رفتن جان‌های بی‌شمار و تریلیون‌ها دلار هزینه تمام شده، و حتی موجب از دست رفتن جان های بیشتر، بروز درگیری‌های گسترده‌تر و آواره شدن مردم در این منطقه پرالتهاب جهان شود.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشتر، سندرز و خانا دیگر نمایندگان کنگره را به خاطر تصویب بودجه نظامی ۷۳۸ میلیارد دلاری آمریکا که در آن تبصره‌ای برای محدود کردن توانایی ترامپ برای جنگ علیه ایران در نظر گرفته نشده است، به باد انتقاد گرفته بودند.  این دو نماینده، بودجه نظامی آمریکا را که ماه گذشته به تصویب کنگره رسید، «لایحه جبن اخلاقی حیرت‌انگیز» توصیف کردند. 

سندرز و خانا در ادامه بیانیه مشترکشان ضمن اشاره به این که لایحه پیشنهادی آن‌ها فرصتی برای بررسی این مسئله است، گفتند: «اکنون کنگره فرصت آن را دارد که تغییرمسیر بدهد. لایحه پیشنهادی ما بودجه وزارت دفاع را برای هرگونه اقدام یکجانبه این رئیس جمهور برای جنگ علیه ایران بدون مجوز کنگره، مسدود می کند.»

این لایحه در گرماگرم نگرانی در محافل سیاسی واشنگتن پیشنهاد شده که دلواپس آن هستند که آقای ترامپ و دستگاه رهبری اش بدون تایید کنگره خود را برای جنگ با ایران آماده می کنند. در قانون اساسی آمریکا تایید کنگره برای آغاز جنگ الزامی است. 

این نگرانی‌ها از ترور قاسم سلیمانی - یک مقام خارجی-  در یک حمله هوایی آمریکا سرچشمه می‌گیرد که بدون مشورت با اعضای ارشد کنگره صورت گرفت.

نمایندگان حزب دموکرات در کنگره می‌گویند قصد این حمله به اطلاع آن‌ها نرسیده بوده است. اما سناتور لیندزی گراهام، نماینده حزب جمهوریخواه گفته که در این مورد با او مشورت شده بود اما تنها در جریان سفر به تفرجگاه پرزیدنت ترامپ در «مارالاگو» فلوریدا. 

آقای گراهام به شبکه خبری فاکس گفت او « در فلوریدا در جریان احتمال این عملیات» قرار گرفته بود و افزود که «از این که در جریان قرار گرفته ممنون است.»

در این میان، چاک شومر، رهبر اقلیت درسنای آمریکا، آقای ترامپ را برای عملیات ترور علیه سلیمانی بدون تایید کنگره شدیدا به باد انتقاد گرفت. 

او گفت:«نیاز برای شفافیت و مشاوره از پیش با کنگره، به دلیلی در قانون اساسی در نظر گرفته شده است – به این دلیل که فقدان شفافیت و مشاوره با کنگره می تواند به اخذ تصمیماتی نادرست و شتاب زده منجر شود.»

© The Independent