ادامه بازداشت نیروهای ارتش پیشین افغانستان

طالبان این افراد را به دلیل سکونت در استان پروان، به همکاری با جبهه‌های مقاومت در برابر این گروه متهم می‌کنند

طالبان در یک ماه گذشته موج جدیدی از بازداشت و کشتار نظامیان پیشین را آغاز کرده‌اند - Wakil Kohsar / AFP

در ادامه بازداشت‌ها و کشتار نظامیان پیشین به دست طالبان، روز سه‌شنبه دوم آبان، نیروهای طالبان ۱۱ تن از نیروهای ارتش پیشین را در کابل بازداشت کردند. این بازداشت هم‌زمان با قتل چهار جوان غیرنظامی پنجشیری در ساحه دارالامان کابل و بازداشت سه تن دیگر اتفاق افتاده است.

یکی از اعضای خانواده معراج‌الدین، یکی از ۱۱ نظامی پیشین بازداشت‌شده‌، به ایندیپندنت فارسی گفت که او از زمان سلطه طالبان بر افغانستان، هیچ‌گونه فعالیت نظامی نداشت و در یک لباس‌فروشی کار می‌کرد.

معراج‌الدین پیش از حاکمیت طالبان در صفوف نیروهای امنیتی بود، اما در دو سال گذشته فعالیت نظامی نداشت - ایندیپندنت فارسی
 

این فرد افزود: «نیروهای طالبان بدون اطلاع قبلی یا تهدیدی، یک‌باره به محل کار او ریختند و او را با شماری دیگر بازداشت کردند.»

معراج‌الدین ساکن دره کوک‌لامی در شهرستان سالنگ استان پروان است. به گفته این منبع آگاه، ۱۰ تن دیگر که همراه با معراج‌الدین بازداشت شده‌اند نیز همه از ساکنان دره کوک‌لامی‌اند و سابقه کار به‌عنوان نیروهای امنیتی در دولت پیشین را دارند.

این منبع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفت طالبان او و ۱۰ تن دیگر را به اتهام همکاری با جبهه‌های نظامی مخالف طالبان، از‌جمله جبهه مقاومت و جبهه آزادی افغانستان، بازداشت کرده‌اند، اما «افراد بازداشت‌شده ارتباطی با جبهه‌ها ندارند و پیشینه همکاری با این گروه‌ها را نداشته‌اند.»

با این حال، در یک ماه اخیر موجی از بازداشت‌ها و کشتار نظامیان پیشین و غیرنظامیان به‌ویژه در استان‌های اطراف کابل که احتمال همکاری با جبهه‌های نظامی مخالف طالبان وجود دارد، آغاز شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان با بازداشت این افراد، طالبان چهار جوان غیرنظامی ساکن استان پنجشیر را در جاده دارالامان شهر کابل تیرباران کردند. منابع آگاه به رسانه‌های محلی گفتند که طالبان خودرو حامل هفت تن از جوانان پنجشیری را که کلاه پکول (کلاه معروفی که احمدشاه مسعود بر سر می‌گذاشت) داشتند، در یک ایست بازرسی در جاده دارالامان متوقف کردند و پس از توهین و تحقیر که سبب تنش لفظی میان آن‌ها و جوانان شد، به تیراندازی اقدام کردند.

منابع آگاه تایید کردند که در این حادثه چهار تن از جوانان کشته شدند و سه تن دیگر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. طالبان تاکنون در مورد این حادثه به‌صورت رسمی اظهار‌نظری نکرده‌اند.

 اما به گفته منابع آگاه، در جریان این درگیری یکی از جوانان اسلحه یکی از سربازان طالبان را گرفته و متقابلا به سمت آنان تیراندازی کرده که سبب کشته شدن پنج نیروی طالب شده است. طالبان تاکنون کشته شدن نیروهایشان را تایید یا رد نکرده‌اند.

این در حالی‌ست که یک هفته پیش نیز یک جوان غیرنظامی اهل پنجشیر، پس از هفت ماه اسارت در زندان طالبان، بر اثر شکنجه شدید در زندان جان باخت و یک نیروی ارتش پیشین نیز پس از بازداشت در خانه‌اش در قندوز، تیرباران شد.

با این حال، مقام‌های طالبان بازداشت، شکنجه و کشتار گسترده نظامیان پیشین در افغانستان را که در گزارش‌های اخیر دفتر معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) بازتاب یافته است، رد می‌کنند و آن را شایعه‌پراکنی می‌خوانند. طالبان مدعی‌اند که از دستور عفو عمومی رهبر این گروه اطاعت می‌کنند. اما گزارش یوناما نشان می‌دهد که طالبان در یک سال گذشته دست‌کم ۲۱۴ نظامی پیشین را به قتل رسانده‌اند و بیش از ۶۰۰ تن دیگر را بازداشت و شکنجه کرده‌اند.