خط قرمزی که بایدن برای جمهوری اسلامی کشیده است

بلینکن وعده پاسخی سریع و قاطع داده است، اما آیا بایدن هم تایید می‌کند؟

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه ۲۴ اکتبر هشدار داد که آمریکا به هرگونه حمله جمهوری اسلامی یا گروه‌های نیابتی‌اش به نیروهای آمریکایی «به‌سرعت و قاطعانه» پاسخ خواهد داد. وال‌استریت ژورنال با اشاره به این موضوع، می‌نویسد: «این پیامی بازدارنده برای جمهوری اسلامی و عواملش است، اما آیا رئیس‌جمهوری آمریکا خط قرمزی را که به نظر می‌رسد کشیده است عملی می‌کند؟ تاکنون که نکرده است.»

بلینکن سه‌شنبه ۲۴ اکتبر در نشست سازمان ملل گفت: «آمریکا در پی درگیری با ایران نیست؛ ما نمی‌خواهیم این جنگ گسترش پیدا کند. اما اگر ایران یا نیروهای نیابتی‌اش به نیروهای آمریکایی حمله کنند، اشتباه نکنید، ما از افرادمان دفاع خواهیم کرد.»

این سخنان بلینکن تندترین هشداری است که یک مقام بلندپایه آمریکا تاکنون به جمهوری اسلامی داده است. این سخنان صریح‌تر از هشدارهای سربسته و مبهم بایدن است که سعی داشت حزب‌الله و جمهوری اسلامی را از دخالت در جنگ حماس و اسرائیل منصرف کند.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، روشن است که کاخ سفید نگران است و باید هم نگران باشد. حتی دولت بایدن وادار شده است تایید کند که نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در هفته گذشته بارها با حملات پهپادی و راکتی پایگاه‌های آمریکا در خاورمیانه را هدف قرار داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه ۲۳ اکتبر گفت جمهوری اسلامی «در برخی موارد، این حملات را تسهیل کرده است». او همچنین تایید کرد: «هدف ایران این است که تا حدی جای انکار باقی بگذارد، اما ما به آن‌ها اجازه این کار را نخواهیم داد.»

وال‌استریت ژورنال می‌نویسد فحوای روشن سخنان بلینکن این است که اگر نیروهای آمریکایی هدف حمله قرار بگیرند، آمریکا پاسخ نظامی خواهد داد. گزارش‌های متعدد حاکی از آن است که گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی در نظر دارند مواضع آمریکا در خاورمیانه را هدف حملات بیشتری قرار دهند.

پنتاگون سامانه‌های پدافند هوایی بیشتری ارسال کرده است و روز سه‌شنبه از استقرار جنگنده‌های اف‌ـ‌۱۶ در منطقه خبر داد. یک ناوگروه ضربت در منطقه حضور دارد و یکی دیگر نیز در راه است. وال‌استریت ژورنال در ادامه می‌پرسد: «پس کی وقت پاسخ سریع و قاطع آمریکا می‌رسد؟»

در ادامه مقاله با اشاره به هشدار و «خط قرمز» باراک اوباما در مورد استفاده سوریه از سلاح‌های شیمیایی، آمده است بشار اسد از خط قرمز عبور کرد و اتفاقی نیفتاد، پیامد شکست بازدارندگی آمریکا مداخله ولادیمیر پوتین برای نجات رژیم اسد و سپس تهاجمش به کریمه و شرق اوکراین بود.

وال‌استریت ژورنال می‌نویسد دولت بایدن می‌خواهد جلو ایجاد جبهه دوم و درگیری اسرائیل با نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در لبنان و سوریه را بگیرد، اما انفعال در واکنش به حملات جمهوری اسلامی، می‌تواند همان پیامدهایی را داشته باشد که کاخ سفید در تلاش است از آن اجتناب کند.

یک خطر این است که جمهوری اسلامی یا نیروهای نیابتی‌اش سرانجام در این حمله‌ها آمریکایی‌ها را می‌کشند، که نیازمند استفاده آمریکا از نیروی گسترده‌تر و از لحاظ سیاسی مخرب است. یا ممکن است آمریکا ناچار به مداخله شود تا به اسرائیل کمک کند حزب‌الله را شکست دهد.

وال‌استریت ژورنال در پایان می‌نویسد جمهوری اسلامی از نیروهای نیابتی‌اش استفاده می‌کند تا اراده آمریکا را بسنجد؛ هرچه حملات بی‌پیامد جمهوری اسلامی بیشتر شود، بیشتر احتمال دارد دست به «قمار بزرگ‌تری» بزند. تناقضی که بایدن باید بپذیرد این است: اقدامی که بیشترین ثبات را در منطقه ایجاد می‌کند احیای قدرت بازدارندگی آمریکا است.