خامنه‌ای آمریکا را به «مدیریت جنایت غزه» متهم کرد

رهبر جمهوری اسلامی مدعی شد که «سفرهای پی‌درپی سران غربی» برای جلوگیری از متلاشی شدن اسرائیل است

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه سوم آبان در یک دیدار رسمی، به آنچه در غزه می‌گذرد واکنش نشان داد و با تکرار سخنان پیشینش ادعا کرد که «ضربه واردشده» در حمله روز شنبه ۱۵ مهر به اسرائیل بی‌سابقه بود و ‌ترمیم‌ناپذیر بودن آن «ضربه کاری» با گذشت زمان بیشتر در حال آشکار شدن است.

به گزارش وب‌سایت خامنه‌ای، او در تازه‌ترین اظهاراتش، آمریکا را «شریک جرم قطعی جنایتکاران صهیونیست» خواند و تاکید کرد: «دست آمریکایی‌ها به خون کودکان، زنان و دیگر شهیدان غزه آلوده است و در واقع آمریکایی‌ها در حال مدیریت این جنایات‌اند.»

رهبر جمهوری اسلامی بار دیگر وعده «پیروزی ملت فلسطین» را مطرح کرد و افزود: «عزیمت پی‌درپی روسای آمریکا و دیگر کشورهای شرور و ظالم مانند انگلستان، فرانسه و آلمان به فلسطین اشغالی تلاش برای جلوگیری از نابودی رژیم غاصب است.»

او مدعی شد: «اشرار عالم می‌بینند که رژیم صهیونیستی بر اثر ضربه بسیار محکم و تعیین‌کننده رزمندگان فلسطینی در حال نابودی است؛ به همین علت با این سفرها و ابراز همبستگی و در اختیار گذاشتن اسباب جنایت مانند بمب و دیگر تسلیحات سعی می‌کنند رژیم زخم‌خورده و ازپاافتاده را به‌زور سرپا نگه دارند.»

خامنه‌ای سپس دولت‌های مسلمان را خطاب قرار داد و گفت: «کشورهای اسلامی و سخنگویان سیاسی نباید در مقابل فضاسازی غربی‌ها قافیه را ببازند و با تکرار هرغلطی که آن‌ها می‌کنند، فلسطینی‌ها را تروریست بنامند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبر جمهوری اسلامی پیش از این نیز در اظهاراتی مشابه درباره حمله حماس به اسرائیل گفته بود که ایران در تهاجم روز هفتم اکتبر نقشی نداشت اما «پیشانی و بازوی طراحان فلسطینی حمله به اسرائيل را باید بوسید».

خامنه‌ای در حالی ادعای نقش نداشتن ایران در حمله حماس و از سوی دیگر نقش‌آفرینی آمریکا در این مناقشه منطقه‌ای را مطرح می‌کند که وال‌استریت ژورنال روز چهارشنبه با انتشار گزارشی از نحوه تامین مالی حماس، نوشت: «جمهوری اسلامی سالانه حدود ۱۰۰ میلیون دلار به حماس کمک نظامی می‌کند.»

نورمن رول، از مقام‌های سابق سیا، به وال‌استریت ژورنال می‌گوید: «ایران می‌داند که در جنگ متعارف از آمریکا شکست می‌خورد. اما اگر حملات نیابتی علیه آمریکا یا اسرائیل را تشدید کند، هزینه‌ای ناچیز و منافع سیاسی منطقه‌ای قابل‌ملاحظه‌ای برایش خواهد داشت و ممکن است به درگیری بلندمدتی منجر شود که اعتبار آمریکا و اسرائیل در منطقه را از بین می‌برد.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، هم در پی حمله حماس به اسرائیل، به خبرنگاران اعلام کرد: «ایران در این حمله به معنای وسیع همدست است، زیرا سهم عمده‌ای از بودجه شاخه نظامی حماس را آن‌ها تامین کرده‌اند.»

جان کربی، هماهنگ‌کننده روابط راهبردی کاخ سفید، هم در کنفرانس خبری روز دوشنبه گفته بود که ایالات متحده در آخرهفته گذشته افزایش حملات موشکی و پهپادی گروه‌های نیابتی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران به پایگاه‌های نظامی و پرسنل آمریکایی در عراق و سوریه را شاهد بوده است. او افزود که در برخی موارد، تهران فعالانه این حملات را تسهیل کرده است.

کربی در پاسخ به پرسشی درباره رابطه این گروه‌ها با تهران گفت: «حمایت ایران از این گروه‌ها چیز پنهانی نیست؛ بسیار آشکار است. آن‌ها بودجه‌شان را مخفی نکرده‌اند. منابعی مانند مهمات و موشک‌هایی را که این گروه‌ها شلیک می‌کنند، ایران فراهم می‌کند و آن‌ها را آموزش می‌دهد. منظورم این است که ارتباطی که بین این گروه‌ها و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وجود دارد، ارتباط بسیار مستقیمی است.»

در همین حال، با آغاز حملات گروه‌های شبه‌نظامی و افزایش خطر درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، هشدار داد اگر جمهوری اسلامی یا گروه‌های نیابتی‌اش به نیروهای آمریکایی حمله کنند، واکنش واشنگتن «سریع و قاطع» خواهد بود. بلینکن سه‌شنبه ۲۴ اکتبر در نشست سازمان ملل گفت: «آمریکا در پی درگیری با ایران نیست؛ ما نمی‌خواهیم این جنگ گسترش پیدا کند، اما اگر ایران یا نیروهای نیابتی‌اش به نیروهای آمریکایی حمله کنند، اشتباه نکنید؛ ما از افرادمان دفاع خواهیم کرد، ما از امنیتمان دفاع خواهیم کرد؛ سریع و قاطعانه.»

گرچه ژنرال پت رایدر، سخنگوی پنتاگون، روز دوشنبه گفت آمریکا اطلاعاتی در دست ندارد که جمهوری اسلامی «به‌صراحت» دستور حملات اخیر را صادر کرده باشد، مقام‌های وزارت دفاع آمریکا می‌گویند تهران یا آن‌ها را به این حملات پهپادی و موشکی ترغیب می‌کند یا محدودیت‌ها را از گروه‌هایی که آموزش داده و مسلح کرده، برداشته است. بنابراین به گفته مقام‌های وزارت دفاع آمریکا، آن‌ها در هر دو صورت، جمهوری اسلامی را مسئول می‌دانند.