ایهود باراک: اسرائیل در روزهای آینده عملیات زمینی به غزه را شروع می‌کند

وزیر دفاع پیشین اسرائیل: ما به یک جنگ دیگر نیاز نداریم، ولی اگر جنگ شود در آن خواهیم جنگید و اسرائیل پیروز خواهد شد

شبکه خبری ان‌بی‌سی نوشته است که علی‌رغم تشدید نگرانی‌ها در جهان عرب بر سر حمله به بیمارستان الاهلی و خطر افزایش تنش در منطقه، ایهود باراک، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، گفته است که احتمال حمله زمینی اسرائیل به نوار غزه در روزهای اخیر وجود دارد. 

باراک  که در زمان تهاجم زمینی اسرائیل به غزه در سال ۲۰۰۹، وزیر دفاع آن کشور بود، تجربه نادری از عملیات زمینی دارد و می‌گوید که در صورت گسترش درگیری‌ها ممکن است دامنه جنگ طولانی‌تر و شدیدتر و با اشک و خون بیشتر همراه شود.

 او در گفت‌وگو با شبکه  ان‌بی‌سی در روز چهارشنبه، گفت حتی در این صورت موجودیت اسرائیل در معرض تهدید نخواهد بود. او گفت:‌ «ما به یک جنگ دیگر نیاز نداریم، ولی اگر جنگ شود در آن خواهیم جنگید و اسرائیل پیروز خواهد شد.»

ایهود باراک یک چهره نظامی و سیاسی در اسرائیل است و دامنه تجربیاتش از کماندوی نیروهای ویژه اسرائیل تا نایب‌رئیس نیروهای دفاعی اسرائیل و بعد نخست‌وزیری و وزارت دفاع را دربرمی‌گیرد.

قبلا پیش‌بینی شده بود که اسرائیل به سرعت دست به تهاجم زمینی خواهد زد، اما پیش‌بینی تحلیلگران اشتباه از آب درآمده و چنان که شبکه خبری ان‌بی‌سی نوشته است شاید دیدار جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، و تکیه بایدن بر تجربه ایالات متحده پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر و خطرات ناشی از انتقام‌جویی، از اقدام اسرائیل جلوگیری کرده است. 

با این حال، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، به نشانه این‌که حمله زمینی به غزه کماکان یک گزینه روی میز است، روز پنجشنبه با سربازان ملاقات کرد و گفت: «اکنون غزه را از دور می‌بینید، ولی به زودی آنجا خواهید بود.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باراک می گوید که اسرائیل در حال حاضر از «حمایت عظیم» در سراسر غرب برخوردار است، «اما تجربه به ما می‌گوید که این حمایت به مرور زمان محو می‌شود و آسیب‌های غیرقابل اجتناب انسانی ناشی از عملیات زمینی ما، باعث خواهد شد که به مرور زمان مشروعیتمان را نزد اذهان عمومی مردم در بیشتر نقاط جهان از دست بدهیم.»

اسرائیل از زمان عقب‌نشینی از غزه در سال ۲۰۰۵، چندین عملیات نظامی را در آنجا علیه حماس انجام داده است که همگی آن‌ها به دلیل آسیب به غیرنظامیان، نگرانی و محکومیت بین‌المللی را به دنبال داشت. 

ایهود باراک گفت که برای از بین بردن حماس، ارتش اسرائیل باید «تک‌ تک سکوهای پرتاب موشک، تمام‌ موشک‌ها، سلاح‌ها و تمام اردوگاه‌های آموزشی آن را از بین ببرد.»

او افزود برای این هدف لازم است که « تا ۱۰ هزار نیروی زمینی به نوار غزه اعزام شوند.» باراک گفت این محتمل‌ترین تحول در روزهای اخیر است و «نیروهای گسترده‌تری در چند روز آینده وارد نوار غزه خواهند شد».

نخست‌وزیر پیشین اسرائیل ضمن اذغان بر این‌که عملیات زمینی برای اسرائیل دشوار خواهد بود، به پیچیدگی شرایط جغرافیایی غزه اشاره کرد و گفت که نیروهای نظامی و رزمی شبه‌نظامی در نوار غزه ساختمان‌های مستحکمی را بنا کرده‌اند و متقابلا خواهند جنگید.» او تاکید کرد که عملیات دشوار خواهد بود، ولی «‌اسرائیل با نیروهای کافی پیروز خواهد شد.»

ان‌بی‌سی نوشته است که باراک درباره احتمال کشته شدن غیرنظامیان بیشتر آگاه است. اسرائیل فعلا از آغاز حمله زمینی خودداری کرده و به دنبال حمله هوایی، زمینی و دریایی شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل، آنجا را هدف حملات هوایی قرار داده است. حماس از جمله گروه‌های نیابتی تندرو و مسلح تحت حمایت جمهوری اسلامی است و در حملات غافلگیرانه‌اش به اسرائیل، بیش از ۱۴۰۰ اسرائیلی را کشته است . 

اسرائیل می‌گوید که تنها مواضع حماس را هدف قرار می‌دهد، اما در حملات هوایی اسرائیل به منطقه متراکم و پرجمعیت غزه، هزاران نفر از‌جمله غیرنظامیان و کودکان کشته شده‌اند. 

باراک می‌گوید که هر عملیات زمینی اسرائیل باید از قوانین بین‌المللی پیروی کند. او گفت با این حال نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که در حال حاضر افراد زیادی کشته شده‌اند و «احتمالا شمار بیشتری نیز کشته خواهند شد.»

او گفت یک دلیل این خطر آن است که حماس عمدا از مردم غیرنظامی به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند و سلاح‌ها و جنگنده‌ها و مهمات خود را که اهداف بالقوه اسرائیل‌اند، در میان ساختمان‌های مسکونی و خیابان‌ها قرار می‌دهد.

جمهوری اسلامی ایران که هم حامی حماس در نوار غزه است و هم از شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان حمایت می‌کند، به اسرائیل هشدار داده است که در صورت تهاجم زمینی به غزه، دست به «اقدام پیشگیرانه» خواهد زد. 

علی‌رغم انتقادهای کشورهای غربی و عرب در قبال حملات اسرائیل، به‌ویژه پس از حمله‌ای که به بیمارستان الاهلی در نوار غزه صورت گرفت و به گفته بسیاری از کارشناسان، به احتمال زیاد ناشی از برخورد موشک فلسطینی‌ها بود، باراک تاکید کرده است که افزایش تنش‌ها محاسبات اسرائیل را تغییر نخواهد داد.

 بسیاری از کارشناسان درباره پیوستن حزب‌الله به جنگ هشدار داده‌اند و گفته‌اند که قابلیت و کیفیت موشک‌های حزب‌الله لبنان در کشتار، به مراتب از موشک‌های بی‌شماری که حماس به اسرائيل شلیک کرد، شدیدتر خواهد بود.