ریشی سوناک و بنیامین نتانیاهو: جمهوری اسلامی محور شرارت است

 نتانیاهو گفت که این جنگ طولانی خواهد بود، اگرچه «فراز و نشیب‌هایی» وجود خواهد داشت

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، روز پنجشنبه ۲۷ مهر (۱۹ اکتبر)، در سیزدهمین روز جنگ اسرائیل و گروه‌های فلسطینی، به تل‌آویو رفت و علاوه بر دیدار با همتای خود، بنیامین نتانیاهو، و رئیس‌جمهوری اسرائیل، اسحاق هرتزوگ، خطاب به مردم اسرائیل گفت: «من اینجا هستم تا همبستگی خود را با مردم اسرائیل ابراز کنم. شما متحمل یک اقدام تروریستی وصف‌ناپذیر و هولناک شده‌اید و می‌خواهم بدانید که من و بریتانیا در کنار شما هستیم.»

ریشی سوناک پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو، در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرد و گفت اسرائیل چیزی را پشت سر گذاشته است که «هیچ کشوری. هیچ مردمی نباید تحمل کنند.»

او همچنین گفت که بریتانیا از حق اسرائیل برای دفاع از خود «براساس قوانین بین‌المللی»، برای تعقیب حماس و بازگرداندن گروگان‌ها حمایت می‌کند.

سوناک با اشاره به نگرانی‌ها از واکنش اسرائیل به حملات حماس افزود: «اکنون می‌دانم که شما تمام اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از آسیب رساندن به غیرنظامیان انجام می‌دهید، برخلاف تروریست‌های حماس که به نظر می‌رسد غیرنظامیان را در معرض آسیب قرار می‌دهند.»

نخست‌وزیر بریتانیا از نتانیاهو به خاطر حمایتش از شهروندان بریتانیایی که «در این وحشت گرفتار شده‌اند»، از‌جمله گروگان‌ها تشکر کرد.

سوناک به انفجار روز سه‌شنبه در بیمارستان العربی الاهلی در شمال نوار غزه اشاره کرد، اما در مورد اینکه چه کسی ممکن است مسئول آن باشد، صحبتی نکرد. او گفت: «ما صحنه‌هایی را در روز گذشته دیده‌ایم که همه ما را به‌ویژه در مورد رویداد بیمارستان شوکه کرده است و برای از دست دادن زندگی هر بی‌گناهی سوگواری می‌کنیم.»

سوناک همچنین از تصمیم دولت اسرائیل برای اعلام بازگشایی مسیرهای بشردوستانه به غزه تشکر کرد.

نتانیاهو نیز در کنفرانس مطبوعاتی مسترک با سوناک، درگیری با حماس را «رویارویی بین خیر و شر» توصیف کرد و گفت که هم اسرائیل و هم جهان با «تاریک‌ترین ساعت» خود روبرو شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «این نبرد تمدن غرب، نبرد جهان آزاد، نبرد برای آینده است. ما اینجا دو نیرو داریم. یکی محور شرارت به رهبری ایران از طریق حزب‌الله، حماس و دیگران است که می‌خواهند خاورمیانه را به قرون وسطی بازگردانند، به عصر اسارت و جنگ و بردگی و نابودی. و نیروهای دیگر - نیروهای پیشرفت و بشریت - که می‌خواهند خاورمیانه را به دنیای صلح و رفاه سوق دهند.»

نخست‌وزیر اسرائیل در ادامه نیز افزود: «ما در آستانه گسترش این صلح هستیم، و از بین بردن این حرکت یکی از دلایلی بود که این اقدام انجام شد. ما باید در برابر آن مقاومت کنیم و باید پیروز شویم. مهم‌تر از همه ما باید برنده باشیم. ما باید گروگان‌ها را آزاد کنیم.»

نتانیاهو گفت که این جنگ طولانی خواهد بود، و افزود که اگرچه «فراز و نشیب‌هایی» وجود خواهد داشت، اما مردم اسرائیل هرگز متحدتر از این نبوده‌اند. او حماس و متحدانش را «بربرهای مدرن» توصیف کرد و آن‌ها را «بدترین هیولاهای روی کره زمین» نامید.

نخست‌وزیر بریتانیا در جریان دیدار با اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، نیز بر اهمیت ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه تاکید کرد و گفت: «فلسطینی‌ها قربانی کارهایی هستند که حماس انجام داده است. این مهم است که ما به ارائه دسترسی بشردوستانه ادامه دهیم.»

سوناک قبل از سفر به اسرائیل، در بیانیه‌ای گفته بود که «هر مرگ غیرنظامی یک تراژدی است و در‌پی اقدام وحشتناک حماس جان‌های زیادی از دست رفته است».

او ضمن اشاره به انفجار مرگبار روز سه‌شنبه در بیمارستانی در غزه که به کشته شدن صدها فلسطینی منجر شد، تاکید کرد که این اتفاق باید «نقطه عطفی برای رهبران منطقه و سراسر جهان باشد تا برای جلوگیری از تشدید خطرناک درگیری‌ها دور هم جمع شوند».

سوناک همچنین متعهد شد که بریتانیا در «خط مقدم این تلاش‌ها خواهد بود». گفته می‌شود اجازه ورود کمک‌های بیشتر به غزه و خروج شهروندان بریتانیایی در غزه، از‌جمله اهداف سفر سوناک به اسرائیل است.

برمبنای گزارش سخنگوی دفتر نخست‌وزیری بریتانیا، ریشی سوناک شامگاه پنجشنبه نیز در ادامه سفر خود به عربستان سعودی می‌رود و در این کشور با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد پادشاهی سعودی، دیدار می‌کند.

سخنگوی نخست‌وزیری بریتانیا با توصیف عربستان سعودی به‌عنوان یک شریک منطقه‌ای مهم، به خبرنگاران گفت: «سوناک بعدازظهر امروز برای دیدار با شاهزاده محمد بن سلمان به عربستان سعودی می‌رود.»

این مقام دولتی بریتانیا روز چهارشنبه خبر داد که از زمان حمله به اسرائیل حداقل هفت شهروند بریتانیایی کشته و حداقل ۹ نفر همچنان مفقودند.

به گفته دفتر نخست‌وزیر، جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا که هفته گذشته از اسرائیل بازدید کرد، طی سه روز آینده به مصر، ترکیه و قطر سفر خواهد کرد تا در مورد مناقشه گفت‌وگو کند و به دنبال راه‌حلی مسالمت‌آمیز باشد.

بریتانیا گفت که این سه کشور «برای تلاش‌های بین‌المللی برای حفظ ثبات منطقه، آزادی گروگان‌ها و اجازه دسترسی بشردوستانه به غزه حیاتی هستند».

بریتانیا گفت که هوشمندانه با رهبران ارشد آنجا دیدار خواهد کرد تا درباره تلاش‌ها برای جلوگیری از گسترش درگیری، نیاز فوری به باز کردن گذرگاه رفح با مصر برای اجازه دادن به ورود کمک‌ها به کسانی که به آن نیاز دارند و آزاد کردن گروگان‌ها، گفت‌وگو کند.