طالبان: ناامنی مانع پیوستن افغانستان به پروژه «کمربند و جاده» شده بود

طالبان از پروژه‌های اقتصادی که در مناطق تحت تسلط آن‌ها اجرا می‌شد، اخاذی می‌کردند

وزارت صنعت و تجارت طالبان، پنجشنبه ۲۷ مهر (۱۹ اکتبر)، ادعا کرد که ناامنی مانع پیوستن افغانستان به پروژه «کمربند و جاده» چین شده بود.  

عبدالسلام جواد، سخنگوی این وزارتخانه، در یک پیام ویدیویی گفته است که به‌دلیل ناامنی، چین درباره ورود به افغانستان و سهیم کردن این کشور در پروژه کمربند و جاده تردید داشت، اما اکنون نگرانی امنیتی پکن بر‌طرف شده است.  

او گفت که با روی کار آمدن طالبان، چین برای همکاری با افغانستان در سطوح و پروژه‌های مختلف «دلگرم» شده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «پروژه یک کمربند یک جاده در واقع جاده ابریشم است که افغانستان معبر اصلی و قانونی آن بوده است. ورود افغانستان به این پروژه، یک تحول بزرگ در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی است. با وصل شدن افغانستان به این پروژه، کشور ما بار دیگر پس از هزار سال جایگاه خود را در تجارت، ترانزیت و اقتصاد منطقه‌ای باز‌خواهد یافت.» 

حکومت طالبان طی دو دهه جنگ با نظام جمهوری که مورد‌حمایت کشورهای غربی بود، افزون بر کشتن شمار زیادی از شهروندان افغانستان، باعث تخریب زیرساخت‌های اقتصادی نیز شده بود. یکی از دلایل عمده اجرا نشدن پروژه‌های بزرگ اقتصادی، ناامنی ناشی از درگیری با طالبان بود. طالبان از پروژه‌های اقتصادی که در مناطق تحت تسلط آن‌ها اجرا می‌شد، اخاذی می‌کردند.  

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان گفت که سرمایه‌گذاران و سیاست‌مداران چینی در دیدار با مقام‌های طالبان خواستار افزایش تعامل با افغانستان‌اند.  

او گفت: «نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت، در نشست یک کمر‌بند و یک جاده شرکت کرده است و مسائل مختلف اقتصادی، تجاری، ترانزیتی و سرمایه‌گذاری را با همکاری چین دنبال می‌کند.» 

هم‌زمان نورالدین عزیزی، پنجشنبه، در مصاحبه با رویترز گفت که آن‌ها می‌خواهند که به‌طور رسمی به طرح کمربند و جاده چین بپیوندند و یک تیم فنی را برای گفت‌وگو می‌فرستند.  

او گفت یک تیم فنی را به چین می‌فرستند تا موانع پیوستن افغانستان به پروژه  کمربند و جاده را بررسی کنند، اما در مورد این موانع توضیحی نداد.  

طالبان در اوت ۲۰۲۱ توانستند نظام جمهوری مورد حمایت کشورهای غربی را در افغانستان سرنگون کنند و پس از آن، روابط میان چین و طالبان روز‌به‌روز گسترش یافت. ماه گذشته چین سفیر جدیدش در افغانستان را تعیین کرد و پیش‌تر سفارت افغانستان را نیز به طالبان واگذار کرده بود.  

پکن از خروج کامل ایالات متحده آمریکا از افغانستان خرسند است و به همین دلیل درصدد گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با طالبان است.  

در دوران حکومت طالبان، هیئت‌های متعدد چینی به افغانستان سفر می‌کنند و با مقام‌های ارشد طالبان دیدار می‌کنند. تمرکز چینی‌ها بر سرمایه‌گذاری در بخش معادن افغانستان است، تا هر چه زودتر این معادن به مرحله استخراج و سوددهی برسند.  

طالبان هم در فهرست تحریم کشورهای غربی قرار دارند و عملا انتقال پول از طریق حساب‌های بانکی از اروپا، آمریکا و بیشتر کشورهای آسیایی به افغانستان مسدود است و به همین دلیل تلاش می‌کنند که روابط اقتصادی خود را با کشورهای منطقه گسترش دهند.  

چین رویای گسترش بیشتر تجارت در منطقه و جهان را دارد و یکی از پروژه‌هایش، طرح «یک کمربند، یک جاده» است.  چین بیش از یک دهه است که به رهبری شی جین‌پینگ، طرح یک کمربند و یک جاده را به راه انداخته است. این طرح چهار قاره جهان را در‌می‌نوردد و جاده ابریشم کهن را احیا می‌کند. 

بیشتر از اقتصاد