مقام طالبان: چین بیش از هر کشور دیگری به توسعه افغانستان علاقه دارد

طالبان تلاش دارند توجه بازرگانان و دولت چین را به سرمایه‌گذاری در افغانستان جلب کنند

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت رژیم طالبان-MoICAfghanistan/X

وزیر تجارت و صنعت رژیم طالبان که برای شرکت در نشست «کمربند و جاده» به چین سفر کرده است می‌گوید خواهان برقراری روابط تجاری گسترده با چین است. نورالدین عزیزی به خبرگزاری فرانسه گفت که نهادهای رژیم طالبان در دو سال گذشته چند قرارداد با چین امضا کرده‌اند.

هرچند هنوز هیچ دولتی رژیم طالبان را به رسمیت نشناخته است، روابط تجاری میان طالبان و بسیاری از دولت‌های جهان، از جمله چین، در حال گسترش روزافزون است. همچنین، دیپلمات‌های طالبان سفارت افغانستان در چین را در اختیار دارند.

طالبان در دو سال گذشته دو قرارداد بزرگ با شرکت‌های چینی امضا کردند. مدت یکی از این قراردادها، که مربوط به استخراج نفت از حوزه آمو دریا در شمال افغانستان است، ۲۵ سال است. قرارداد دیگر مربوط به استخراج معدن مس عینک است. اجرای هیچ‌یک از این دو پروژ هنوز آغاز نشده است.

همچنین، شرکت‌های چینی چند قرارداد دیگر در حوزه استخراج معادن طلا در تخار با طالبان امضا کرده‌اند. در حال حاضر، کار در این معادن با همکاری شرکت‌های داخلی افغانستان جریان دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی خروج آمریکا و ناتو از افغانستان، چین بیشترین علاقه‌ را به سرمایه‌گذاری در معادن افغانستان نشان داده است. این کشور، که پیش از فروپاشی دولت جمهوری در افغانستان با طالبان روابط نزدیکی برقرار کرده بود، در جریان فروپاشی دولت پیشین و ورود طالبان به کابل، برخلاف بسیاری از کشورهای غربی سفارتش را تعطیل نکرد و دیپلمات‌های چینی در تعامل با طالبان به کارشان ادامه دادند.

وانگ یی، وزیر خارجه چین، از معدود مقام‌های ارشد یک دولت قدرتمند در منطقه است که در ماه آوریل سال گذشته به کابل سفر کرد. او در دیدار با مقام‌های رژیم طالبان بر تعامل دوجانبه و تقویت روابط تجاری بین دو کشور تاکید کرد.

نورالدین عزیزی، وزیر تجارت و صنعت طالبان، مدعی شد که چین بیشتر از هر کشور دیگری به توسعه در افغانستان علاقه‌مند است.

چین میزبان نشست بزرگی با حضور سران ۱۳۰ کشور جهان به‌مناسبت دهمین سال راه‌اندازی پروژه «کمربند و جاده» است که درهای بیشتری را به روی تجارت این کشور باز کرده است. حدود ۷۰ کشور که در مسیر این پروژه قرار دارند شاهد تحول بزرگی در عرصه‌های راه‌سازی، اکتشاف، سرمایه‌گذاری، و فرصت‌های جدید تجاری بوده‌اند و خواهند بود. این پروژه، که راه ابریشم کهن را احیا می‌کند، یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها در سیاست خارجی چین است. افغانستان، که از این پروژه کنار گذاشته شده بود، چند ماه پیش با وساطت پاکستان به این پروژه پیوست.

هیئت طالبان که برای شرکت در نشست کمربند و جاده در چین حضور دارد قرار است در ملاقات با برخی مقام‌ها و بازرگانان چینی، در مورد سرمایه‌گذاری چین در افغانستان صحبت کند.

نورالدین عزیزی در مورد روابط میان رژیم طالبان و چین گفت: «ما از رابطه‌مان با چین خوشحالیم.» این مقام طالبان افزود که در افغانستان فرصت‌های فراوانی وجود دارد که چین می‌تواند از آن‌ها برای سرمایه‌گذاری استفاده کند.

چین زیر رهبری حزب کمونیست تا کنون در مورد نقض شدید حقوق زنان، بسته ماندن مدرسه‌ها به روی دختران، و سرکوب اقوام در حکومت طالبان هیچ موضع روشنی نگرفته است.

در ماه آوریل گذشته، وزیر خارجه چین گفت موضوع حقوق زنان «تمام مسئله افغانستان نیست؛ همچنین، این مسئله علت اصلی مشکلات در افغانستان نیست.»

چین نگران تقویت ستیزه‌جویی و افراطی‌گری و فعالیت سازمان‌های تروریستی، از جمله حزب اسلامی ترکستان شرقی، است که از متحدان دیرینه طالبان دانسته می‌شود. اما طالبان همواره حضور اعضای این سازمان در افغانستان را رد کرده‌اند.

عبدالسلام ترکستانی، معاون حزب اسلامی ترکستان که به نام حزب اسلامی ترکستان شرقی نیز شناخته می‌شود، در اسفند سال گذشته در مصاحبه با یک اتاق فکر بریتانیایی به نام مرکز الهیات مبارزه با تروریسم، به پیامد روابط میان دولت چین و طالبان پرداخت و هشدار داد که حزب کمونیست چین اشغال هر کشور را با بستن قراردادهای اقتصادی بلندمدت آغاز می‌کند.

مرکز الهیات مبارزه با تروریسم در مطلبی که شرح مصاحبه با عبدالسلام ترکستانی بود نوشت که ترکستانی در زمان مصاحبه در افغانستان حضور داشت و از طریق یک برنامه کدگذاری‌شده صحبت کرد. پیش از این نیز مجله «لانگ وار ژورنال» نیز در مطلبی نوشته بود که عبدالسلام ترکستانی و شماری دیگر از اعضای حزب اسلامی ترکستان در شمال افغانستان حضور دارند و از حمایت طالبان برخوردارند.

حزب اسلامی ترکستان شرقی از «اویغورهای جدایی‌طلب» تشکیل شده است که ساکن ایالت سن کیانگ چین‌اند. این سازمان برای ایجاد دولتی متشکل از مسلمانان ساکن چین علیه حزب کمونیست چین فعالیت می‌کند. هسته نظامی این سازمان در سوریه حضور دارد و برخی رهبران و اعضای آن در افغانستان‌اند.

در همین حال، داعش خراسان نیز تهدید دیگری علیه چین محسوب می‌شود. دو مهاجم عضو داعش خراسان در آذر پارسال محل اقامت شهروندان چینی در کابل را هدف حمله قرار دادند که در نتیجه، پنج شهروند چینی مجروح شدند. آن حمله موجب نگرانی گسترده بازرگانان چینی فعال در افغانستان شد.

داعش خراسان در مطالب و پیام‌هایی که از طریق کانال‌های تلگرامی‌اش منتشر می‌‎کند همواره چین را به حمله و انتقام‌جویی تهدید می‌کند.

بیشتر از جهان