تیراندازی در بروکسل؛ مهاجم که خود را عضو داعش معرفی کرده بود جان باخت

بر اثر تیراندازی این مرد مسلح تونسی، دو شهروند سوئد در بلژیک کشته شدند

در پی حمله تروریستی بروکسل، نخست‌وزیر سوئد خواستار تقویت امنیت مرزی اتحادیه اروپا شد‌ــ AFP

مقام‌های بلژیک اعلام کردند مرد مسلح ۴۵ ساله تونسی مظنون به قتل دو طرفدار فوتبال اهل سوئد در بروکسل، بر اثر جراحت‌های ناشی از شلیک پلیس در بیمارستان جان باخت.

دفتر دادستانی بروکسل، پایتخت بلژیک و اتحادیه اروپا، شامگاه دوشنبه اعلام کرد که در جریان یک تیراندازی تروریستی در این شهر دو نفر جان‌ باخته‌اند و دست‌کم یک نفر زخمی شده‌ است. 

این حمله تروریستی ساعت ۷ عصر به وقت اروپای مرکزی و در حین برگزاری مسابقه تیم‌های ملی بلژیک و سوئد در جریان بازی‌های مقدماتی یورو۲۰۲۴ رخ داد. بازی دو تیم به‌ دلیل این حمله در نیمه دوم متوقف شد و پس از آن پلیس اعلام کرد که در حال شناسایی و تعقیب فرد مظنون است.

به گزارش رویترز،‌ فرد مهاجم خود را یکی از اعضای داعش معرفی و در ویدیویی که در فضای مجازی منتشر شده، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

ساعاتی پس از آنکه الکساندر دو کرو، نخست‌وزیر بلژیک، تیراندازی روز دوشنبه را یک «حمله تروریستی» وحشیانه خواند، وزیر کشور در شبکه اجتماعی اکس اعلام کرد که «عامل حمله تروریستی در بروکسل شناسایی و کشته شد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته وزیر دادگستری بلژیک، درخواست پناهندگی مهاجم مظنون در نوامبر ۲۰۱۹ رد شده بود و او به طور غیرقانونی در این کشور زندگی می‌کرد. مقام‌های پلیس در عین حال تاکید کردند این احتمال وجود دارد که او همدستانی داشته است.

رسانه خبری خات لاتزته نیوز ویدیویی به اشتراک گذاشت که در آن فردی مسلح با کت نارنجی نئونی در حالی که فریاد می‌زند «الله‌‌اکبر»، به سوی مردم تیراندازی می‌کند. 

مهاجم در یک پیام ویدیویی ضبط شده می‌گوید که سوئدی‌ها را برای انتقام گرفتن و «به نام اسلام» کشته است.

این تیراندازی هم‌زمان با تشدید نگرانی‌های امنیتی در برخی از کشورهای اروپایی مرتبط با درگیری اسرائیل و حماس رخ داد؛ اگرچه یک دادستان فدرال بلژیک گفت که هیچ مدرکی دال بر ارتباط مهاجم با درگیری اسرائیل و شبه‌نظامیان فلسطینی وجود ندارد.

دولت بلژیک در پی این حمله تصمیم گرفت میزان هشدار مبارزه با تروریسم در پایتخت کشور را به بالاترین حد ممکن برساند. بلژیک در سال‌های اخیر هدف چندین حمله اسلام‌گرایان بود که مرگبارترین آن‌ها حمله سال ۲۰۱۶ به فرودگاه بروکسل و مترو این شهر بود که در آن، ۳۲ نفر کشته شدند.

اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد، نیز با اشاره به حمله بلژیک، خواستار تقویت امنیت مرزی اتحادیه اروپا شد. او روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری گفت که امنیت شهروندان اروپایی باید تقویت شود و سوئد و اتحادیه اروپا به کنترل مرزی بهتر نیاز دارند.

در ماه اوت، سوئد هشدار تروریسم در این کشور را به دومین سطح بالا رساند و درباره افزایش تهدیدها علیه سوئدی‌ها در داخل و خارج پس از خشم مسلمانان از سوزاندن قرآن، هشدار داد.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه هم روز دوشنبه گفت که اروپا «متزلزل» شده است. پس از اینکه روز جمعه یک معلم در حمله‌ای که مکرون آن را «تروریسم وحشیانه اسلامی» خواند، به ضرب چاقو کشته شد، فرانسه هفت هزار نیروی بیشتر به گشت‌های امنیتی در خیابان‌ها اضافه کرد.

بیشتر از جهان