ترکیه ده‌ها نفر را در ارتباط با حملات انتحاری اخیر بازداشت کرد

پلیس در عملیاتی گسترده‌ صدها سلاح‌ از جمله تپانچه و تفنگ شکاری کشف و ضبط کرده است

نیروهای ویژه پلیس ترکیه پس از حمله انتحاری اخیر در نزدیکی وزارت کشور‌ــ AFP

دو روز پس از حمله انتحاری در آنکارا، پایتخت ترکیه، پلیس این کشور در یورش به چند نقطه، ده‌ها تن را به ظن عضویت در شبکه حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) بازداشت کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس و به نقل از وزارت کشور ترکیه، پلیس این کشور روز سه‌شنبه سوم اکتبر (۱۱ مهر) در عملیاتی هماهنگ در سراسر ترکیه، دست‌کم ۶۷ نفر را که ادعا می‌شود با پ‌ک‌ک ارتباط دارند، دستگیر کرد.

به گفته علی یرلیکایا، وزیر کشور ترکیه، پلیس در ۱۶ استان، ۵۵ تن را به اتهام ارتباط با «شبکه اطلاعاتی» پ‌ک‌ک بازداشت کرده است. او در پیام‌رسان اکس نوشت که ۱۲ مظنون به عضویت در پ‌ک‌ک هم در عملیاتی جداگانه در پنج استان دیگر دستگیر شده‌اند.

در ویدیویی که وزیر کشور ترکیه در پیام‌رسان اکس به اشتراک گذاشته است، تصاویری از کشف سلاح‌های نظامی از جمله صدها تپانچه و تفنگ شکاری دیده می‌شود.

یرلیکایا روشن نکرد افرادی که روز سه‌شنبه دستگیر شده‌اند با حمله روز یکشنبه ارتباط مستقیم داشته‌اند یا خیر.

بامداد یکشنبه ۹ مهر دو مهاجم در حمله‌ای در نزدیکی ساختمان اداره امنیت وزارت کشور ترکیه در مرکز آنکارا، پایتخت، موجی از وحشت پدید آوردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این حمله انتحاری ساعاتی قبل از ورود رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری‌ ترکیه، به پارلمان روی داد و یکی از مهاجمان در ورودی این نهاد خود را منفجر کرد اما نفر دوم پیش از آنکه مجال منفجر کردن خود را بیابد، به ضرب گلوله پلیس از پای درآمد.

اندکی بعد، پ‌ک‌ک که در فهرست گروه‌های تروریستی ترکیه و کشورهای غربی قرار دارد، با انتشار بیانیه‌ای، مسئولیت حمله انتحاری به وزرات کشور ترکیه را بر عهده گرفت.

شامگاه همان روز، جت‌های جنگنده ترکیه در عملیات هوایی تلافی‌جویانه نزدیک به ۲۰ هدف از جمله دالان‌ها، پناهگاه‌ها‌ و انبارهای پ‌ک‌ک در مناطق متینا، برادوست، هاکورک، قندیل و قره در عراق را «منهدم» کردند. این اقدام ترکیه خشم عراق را برانگیخت. عبداللطیف رشید، رئیس‌جمهوری عراق، در واکنش به این حمله گفت که بغداد به دنبال دستیابی به توافقی امنیتی با آنکارا است و ترکیه باید به حاکمیت عراق احترام بگذارد.

بیشتر از جهان