بیم‌ها و امیدها در بازار طلا؛ قیمت‌ها همچنان صعودی

به گفته کارشناسان بازار طلا، استفاده از آن به‌عنوان سرمایه امن در شرایط بحرانی، عامل مهمی در افزایش قیمت جهانی این فلز گران‌بها است

رشد نرخ جهانی طلا به بالاترین مقدار خود طی ۷ ماه اخیر رسید- عکس از ایرنا

با تداوم جنگ در غزه، قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی همچنان روند صعودی خود را حفظ کرده است. روز شنبه ۲۲ مهرماه سال ۱۴۰۲، قیمت هر اونس طلا به ۱.۹۳۲ دلار رسید تا نسبت به روز جمعه، ۰.۲۳ درصد افزایش داشته باشد.

جهش قیمت طلا هم‌زمان با آغاز حمله حماس به خاک اسرائیل، موجب شده است در بازارهای ایران هم که به‌طور معمول رشد قیمت سکه هماهنگ با رشد قیمت ارز است، با وجود عقب‌نشینی دلار از ۵۳ هزار تومان، سکه به سبب افزایش نرخ جهانی طلا ایستادگی بیشتری داشته باشد و قیمت آن در محدوده ۲۸ میلیون ۸۰۰ تا ۲۹ میلیون تومان در گردش باشد.

به گفته کارشناسان بازار طلا، استفاده از آن به‌عنوان سرمایه امن در شرایط بحرانی، عامل مهمی در افزایش قیمت جهانی این فلز گران‌بها با درنظرگرفتن تنش روبه‌افزایش در خاورمیانه است.

برهم‌خوردن پیش‌بینی‌ها مبنی بر سیر نزولی قیمت طلا به تبعیت کاهش نرخ دلار هم در بازار ایران موجب شده است در آغاز هفته فعالان بازار منتظر خروج از شرایط کنونی باشند که امکان پیش‌بینی در آن سخت شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته کارشناسان، تصور فعالان بازار بر این بود همانند دلار که پس از سخنان علی خامنه‌ای تب افزایشی آن فروکش کرد، طلا نیز به این سیگنال پاسخ مثبت دهد اما روند معدود معاملات در آغاز هفته، بر این گمانه‌زنی خط بطلان کشید.

اگرچه کماکان این تصور که طی روزهای آینده سیر نزولی قیمت سکه و طلا آغاز می‌شود در بازار وجود دارد، اما باتوجه‌به احتمال آغاز حمله زمینی اسرائیل به غزه که می‌تواند موجب واکنش گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه همانند کتائب عراق و حزب‌الله لبنان شود، ثبات در این بازار همچنان وجود ندارد.

بر اساس آخرین بررسی‌های بازار در ظهر روز شنبه، همچنان قیمت طلای ۱۸ و ۲۴ عیار همانند انواع سکه در حال افزایش است. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در ساعت ۲ بعدازظهر به‌وقت‌تهران ۲ میلیون ۴۲۱ هزار تومان و قیمت هر گرم طلای ۲۴ عیار ۳ میلیون و ۲۲۸ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار سکه نیز آخرین قیمت‌ها حاکی از قیمت ۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان برای تمام سکه امامی، ۱۵ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان برای نیم‌سکه و ۶ میلیون ۳۰۰ هزار تومان برای سکه گرمی است.

برخی تحلیلگران بر این باورند با وجود افزایش قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی اگر بازار ارز در ایران همچنان روند نزولی را طی کند، می‌توان امیدوار بود تاثیر آن بر قیمت سکه سد تاثیر قیمت جهانی طلا را بشکند.

در کنار تحولات غزه آنچه موجب شده است رشد نرخ جهانی طلا به بالاترین مقدار خود طی ۷ ماه اخیر برسد، انتظار توقف روند افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا به نفع طلا به‌عنوان یک سرمایه غیر سودده است.

این موضوع هم‌زمان با تحولات خاورمیانه، جهش ۵۱ دلاری قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی را ثبت کرده و نه‌تنها در ایران که سرمایه‌گذاران بازارهای بین‌المللی را غافلگیر کرده است.

بیشتر از اقتصاد