روسیه و بلاروس رسما از المپیک پاریس کنار گذاشته شدند

برخی از کشورها مانند لهستان، لیتوانی، استونی و لتونی، با حضور ورزشکاران روس و بلاروس با پرچم بی‌طرف در المپیک ۲۰۲۴ نیز مخالف‌اند

پرچم کمیته المپیک روسیه-AFP

کمیته بین‌المللی المپیک در صدوچهل‌ویکمین نشست خود که در بمبئی هند درحال برگزاری است، با اکثریت آرا تصمیم گرفت تا کشورهای روسیه و بلاروس را به‌دلیل حمله و اشغال کشور اوکراین، از حضور در المپیک ۲۰۲۴ پاریس محروم کند.

از حدود ۲۰ ماه پیش که روسیه تصمیم گرفت با همکاری تسلیحاتی بلاروس، بخشی از خاک اوکراین را اشغال کند، هرگونه رقابت بین‌المللی در خاک روسیه و بلاروس و هرنوع حضور رسمی ورزشکاران این دو کشور در میدان‌ها و عرصه‌های جهانی ورزشی ممنوع شده بود، اما اکنون تعلیق کمیته المپیک روسیه، ضربه بزرگ‌تری را به ورزش این کشور که تا چندسال قبل جزو قدرت‌های ورزشی برتر جهان محسوب می‌شد، وارد کرده است.

ورزشکاران روسی پیش از حمله این کشور به اوکراین نیز به دلیل دوپینگ گسترده‌ای که با همکاری دولت روسیه انجام شد، از حضور با پرچم کشورشان در المپیک زمستانی ۲۰۱۸ پیونگ‌چانگ، المپیک تابستانی ۲۰۲۰ توکیو و جام جهانی ۲۰۲۲ قطر محروم شده بودند.

به گفته مارک آدامز، سخنگوی کمیته بین‌المللی المپیک، اکنون این تصمیم جدید برای محرومیت حضور کشورهای روسیه و بلاروس در المپیک ۲۰۲۴، عواقبی را برای حضور احتمالی ورزشکاران روس و بلاروس تحت یک پرچم بی‌طرف در المپیک ۲۰۲۴ پاریس یا المپیک زمستانی ۲۰۲۶ میلان-کورتینا نخواهد داشت.

اما ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در واکنش به این اتفاق، مقامات کمیته بین‌المللی المپیک را «افرادی وابسته به آمریکا» معرفی کرد که «با انگیزه سیاسی» تلاش می‌کنند ورزش جهان را به فساد بکشانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمیته ملی المپیک روسیه نیز این تصمیم را «تصمیم غیرسازنده و دارای انگیزه سیاسی» از سوی کمیته بین‌المللی المپیک خواند و آن را محکوم کرد.

در مقابل، ریاست‌جمهوری اوکراین تعلیق کمیته ملی المپیک روسیه را یک «تصمیم مهم» خواند و از آن استقبال کرد. آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین، گفت: «وقتی یک کشور تروریست علیه اوکراین نسل‌کشی می‌کند و از ورزشکاران به‌عنوان تبلیغات خود استفاده می‌کند، آن‌وقت دیگر ورزش را نمی‌توان از سیاست جدا کرد.»

درحالی که اولین‌بار در سال ۲۰۱۶ شوراهای ورزشی کریمه و سواستوپول از سوی روسیه به‌عنوان اعضای جدید کمیته ملی المپیک شناخته شدند و کمیته بین‌المللی المپیک به این اقدام مسکو واکنشی نشان نداده بود، اما اکنون به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تصمیم روز پنجشنبه برای تعلیق کمیته ملی المپیک روسیه نشان‌دهنده «ناامیدی دوچندان» کمیته بین‌المللی‌المپیک و توماس باخ در مورد روسیه است و ممکن است این کمیته در نهایت تصمیم بگیرد که تمام ورزشکاران روس از حضور در المپیک پاریس در سال آینده محروم شوند.

کمیته بین‌المللی المپیک همچنین اعلام برنامه ورزشی بازی‌های المپیک ۲۰۲۸ لس‌آنجلس را تا روز جمعه به تعویق انداخت تا به «تصمیم یک‌جانبه» اتخاذ شده در هفته گذشته در کمیته ملی المپیک روسیه واکنش نشان دهد. مقامات المپیک روسیه، روز پنجم اکتبر، سازمان‌های ورزشی مناطق دونتسک، خرسون، لوگانسک و زاپوریژیا، واقع در شرق اوکراین را که ارتش روسیه اشغال کرده است، به عنوان اعضای جدید خود پذیرفتند.

به همین دلیل، کمیته بین‌المللی المپیک این اقدام کمیته المپیک روسیه را «نقض تمامیت ارضی» کمیته ملی المپیک اوکراین خواند که در منشور این کمیته به رسمیت شناخته شده است. منشور المپیک مجموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی برای نهادهای ورزشی است که به منظور سازماندهی بازی‌های المپیک وضع شده‌اند.

کمیته بین‌المللی المپیک، اواخر ماه فوریه سال گذشته، به تهاجم علیه اوکراین واکنش نشان داده و به فدراسیون‌های ورزشی توصیه کرده بود که شرکت در مسابقاتی که در روسیه و بلاروس برگزار می‌شوند و همچنین سرود، پرچم و تجهیزات رسمی این دو کشور را در مسابقات بین‌المللی ممنوع کنند.

از سوی دیگر، کشورهایی مانند لهستان، لیتوانی، استونی و لتونی با طرح کمیته بین‌المللی المپیک برای صدور مجوز حضور ورزشکاران روس و بلاروس با پرچم بی‌طرف در المپیک ۲۰۲۴ نیز مخالف‌اند. وزیر ورزش و گردشگری لهستان می‌گوید حضور ورزشکاران روس و بلاروس در المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌تواند این بازی‌ها را با تحریم بیش از ۴۰ کشور روبرو کند.

اوکراین هم تهدید کرده است که اگر این اتفاق رخ بدهد، بازی‌ها را تحریم می‌کند، اما کمیته بین‌المللی المپیک معتقد است که تحریم‌ها نباید شامل حامل شهروندان غیرسیاسی و ورزشکاران شود.

بیشتر از ورزش