آیا ورزشکاران روسیه از حضور در المپیک ۲۰۲۴ منع می‌شوند؟

مسکو درخواست ممنوعیت رقابت ورزشکاران روس در المپیک به دلیل جنگ اوکراین را «غیرقابل قبول» خواند

۳۵ کشور خواستار محرومیت ورزشکاران روسی و بلاروسی از حضور در المپیک ۲۰۲۴ شده‌اند ـ AFP

اولگ ماتیتسین، وزیر ورزش روسیه گفت که درخواست‌ وزیران بیش از ۳۰ کشور برای محرومیت ورزشکاران روسیه و بلاروس از حضور در المپیک ۲۰۲۴ غیرقابل قبول است.

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، اظهار نظر این مقام روس پس از آن صورت گرفت که روز جمعه، وزیر ورزش لیتوانی خبر داد که گروهی متشکل از ۳۵ کشور خواستار محرومیت ورزشکاران روسی و بلاروسی از حضور در المپیک ۲۰۲۴ پاریس شده‌اند.

در میان کشورهایی که چنین درخواستی را مطرح کرده‌اند نام ایالات متحده، آلمان، استرالیا، لهستان، لیتوانی، استونی و لتونی دیده می‌شود.

این درخواست باعث تشدید ابهامات در مورد چگونگی برگزاری بازی‌های المپیک در پاریس شده و مشخص نیست کمیته بین‌المللی المپیک می‌تواند از تاثیر جنگ اوکراین در این رقابت ورزشی جلوگیری کند یا خیر.

وزیر ورزش روسیه در اظهارنظر خود درباره درخواست حذف روسیه از المپیک پاریس گفت: «این اقدام مداخله مستقیم سیاستمداران در فعالیت‌های سازمان‌های بین‌المللی مستقل ورزشی است. این کار نوعی تحمیل شرایط برای شرکت ورزشکاران در مسابقات بین‌المللی است و اصلا پذیرفتنی نیست.»

 روسیه مدعی است که ممنوعیت حضور ورزشکاران، منشور المپیک را نقض می‌کند و چنین اقدامی مخالف قطعنامه سازمان ملل علیه تبعیض در المپیک است.

ماتیتسین تاکید کرد: «اکنون ما شاهد یک تمایل پنهان برای از بین بردن وحدت در ورزش و جنبش بین‌المللی المپیک هستیم. عده‌ای قصد دارند ورزش را به ابزاری برای فشار برای حل و فصل مسائل سیاسی تبدیل کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری ریانووستی نیز گزارش داد که وزیر ورزش روسیه پیشنهاد وزیر ورزش لهستان برای ایجاد تیمی از پناهندگان را که شامل مخالفان روسی و بلاروسی باشد، «تحقیرآمیز» توصیف کرد.

وزیر ورزش لهستان تاکید کرده است که در صورت تصمیم کمیته بین‌المللی المپیک مبنی بر حضور تیم‌های روسیه و بلاروس، ۴۰ کشور در این بازی‌ها شرکت نمی‌کنند. اوکراین هم تهدید کرده که اگر این اتفاق رخ بدهد، بازی‌ها را تحریم خواهد کرد.

پس از حمله روز ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ پوتین به اوکراین، روسیه با تحریم‌های گسترده‌ای در موارد مختلف مواجه شده است. از همان زمان ایالات متحده، اتحادیه اروپا و برخی از کشورهای آسیایی در واکنش به این تهاجم نظامی، به اجرای انبوه تحریم‌ها روی آوردند. جامعه جهانی ورزشکاران نیز به هجوم پوتین واکنش شدیدی نشان داد و روسیه را از شرکت در بسیاری از مسابقات محروم کرد.

پس از تهاجم مسکو به کی‌یف،‌ فیفا اعلام کرد که روسیه از جام جهانی ۲۰۲۲ اخراج شده و شرکت تیم‌های ورزشی آن کشور در تمام مسابقات بین‌المللی فوتبال «تا اطلاع ثانوی» به حالت تعلیق درآمده است.

اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) نیز تیم زنان روسیه را از حضور در مسابقات قهرمانی اروپا و مقدماتی جام جهانی محروم کرد. یوفا همچنین روسیه را از امکان درخواست برای میزبانی مسابقات «یورو» مردان در سال‌های ۲۰۲۸ و ۲۰۳۲ محروم کرد.

این سازمان همچنین افزود که هیچ باشگاه روسی اجازه حضور در رقابت‌های اروپایی فصل آینده را نخواهد داشت.

فدراسیون جهانی تنیس نیز بلافاصله پس از شروع حمله به اوکراین، رقابت‌های تنیس در روسیه را به حالت تعلیق درآورد. همچنین ای‌تی‌پی، اتحادیه تنیس‌بازان حرفه‌ای دنیا، تصویر پرچم و نام روسیه را از کنار نام بازیکنان این کشور در وب‌سایت رسمی این نهاد پاک کرد تا به نوعی مخالفت خود با جنگ را اعلام کند.

 این تحریم‌های ورزشی بسیاری از ورزشکاران روسیه را سرگردان کرده است. برخی از هواداران ورزشی معتقدند که چنین اقدام‌هایی می‌تواند منجر به برخوردهای نژادی با مردم روسیه شود. این نگرش، منجر به طرح این خواسته شده است که ورزشکاران روس در صورت ابراز برائت از حمله نظامی روسیه، بتوانند در مسابقات ورزشی حضور یابند و به عنوان ورزشکاران بی‌طرف به رقابت بپردازند؛ تصمیمی که برای ورزشکاران روسیه هزینه‌های سنگینی خواهد داشت.

بیشتر از ورزش