روسیه و عربستان سعودی توافق کاهش عرضه نفت را ادامه می‌دهند

پوتین: اقدام‌های غربی‌ها موجب سردرگمی در بازار جهانی انرژی از جمله بازار نفت شده است

دکل‌های نفتی شرکت آرامکو، غول انرژی عربستان سعودی‌ــ AFP

روسیه و عربستان سعودی، دو صادرکننده بزرگ نفت جهان، با وجود بحران خاورمیانه، در نظر دارند توافقشان درباره میزان عرضه نفت را ادامه دهند.

به گزارش رویترز، الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه و مقام ارشد نفتی کرملین و شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان، روز چهارشنبه در مسکو با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه می‌گوید مسکو و ریاض در نظر دارند توافق پیشین در زمینه بالا نگه داشتن قیمت نفت، هم‌زمان با کاهش یک درصدی عرضه را تمدید کنند. گاردین به نقل از رئیس‌جمهوری روسیه نوشت که با وجود نگرانی‌های بازار در مورد ادامه درگیری‌ بین اسرائيل و حماس، ممکن است قیمت نفت خام به ۱۰۰ دلار در بشکه هم برسد و احتمالا عربستان سعودی و روسیه به کاهش تولید نفت ادامه خواهند داد.

پوتین در یک کنفرانس صنعتی در مسکو، توافق روسیه با عربستان سعودی در زمینه جلوگیری از عرضه نفت را «برای رفاه همه بشریت» مهم ارزیابی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهوری روسیه با انتقاد از غرب افزود: «اقدام‌های برخی همکاران ما، نخبگان غربی، موجب سردرگمی در بازار جهانی انرژی از جمله بازار نفت شده است. پیامدهای منفی چنین اقدام‌های سیاسی بر کل اقتصاد جهانی تاثیر می‌گذارد و هم‌اکنون باید اصلاح شود.»

افزایش قیمت جهانی نفت برای روسیه که در پی حمله به اوکراین، فروش گازش به اروپا به‌شدت کاهش یافت، آشکارا سودی بادآورده به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر، افزایش قیمت نفت خام رهبران غربی را که در تلاش برای مهار تورم‌اند، با مشکلاتی روبرو خواهد کرد.

حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل و ادامه حملات هوایی گسترده اسرائیل به غزه به افزایش قیمت جهانی نفت منجر شد و نرخ هر بشکه نفت را با چهار دلار افزایش به ۸۸ دلار رساند. پیش‌بینی می‌شود که ادامه درگیری‌ها و گسترش دامنه آن عرضه نفت را با اختلال روبرو کند و در نتیجه قیمت نفت باز هم افزایش یابد.

این دو تولیدکننده بزرگ نفت در ماه سپتامبر اعلام کردند که کاهش تولید هماهنگشان را تا ماه دسامبر تمدید خواهند کرد. بر اساس این توافق، عربستان سعودی و روسیه تا پایان سال ۲۰۲۳ از عرضه مجموعا ۱.۳ میلیون بشکه در روز، معادل بیش از یک درصد تقاضای جهانی، خودداری می‌کنند.

بیشتر از جهان