مقابله به مثل آمریکا:‌ دو دیپلمات روس از واشنگتن اخراج شدند‏

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت واشنگتن «الگوی دولت روسیه در آزار و اذیت دیپلمات‌های آمریکایی» را تحمل نمی‌کند

نمایی از سفارت مسکو در شهر واشنگتن- CHRIS KLEPONIS / AFP

دولت آمریکا روز جمعه ششم اکتبر اعلام کرد که دو دیپلمات روس شاغل در سفارت سوریه در واشنگتن اخراج شده‌اند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا گفت این اقدام واشنگتن پاسخی به «اخراج واهی دو دیپلمات سفارت آمریکا در مسکو» در ماه گذشته است. او افزود: «وزارت خارجه آمریکا نیز متقابلا دو نفر از مقام‌های سفارت روسیه در آمریکا را 'عناصر نامطلوب' اعلام می‌کند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه، در اظهاراتی که در یک ایمیل بیان کرد، نوشت: «وزارت خارجه آمریکا الگوی دولت روسیه در آزار و اذیت دیپلمات‌های آمریکایی را تحمل نمی‌کند.» او افزود: «اقدام وزارت خارجه آمریکا حاوی این پیام روشن است که اقدام غیرقابل‌ قبول علیه کارمندان سفارت ما در مسکو پیامدهایی دارد.»

اخراج متقابل دیپلمات‌های روس و آمریکایی در زمان اوج تنش‌ها میان دو کشور صورت می‌گیرد و هم‌زمان، جنگ روسیه و اوکراین ادامه دارد. 

در اواسط سپتامبر، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، هشدار داده بود که واشنگتن به اخراج دو دیپلمات آمریکایی از روسیه پاسخ «فوری» خواهد داد.

ماه گذشته، وزارت خارجه روسیه لین تریسی، سفیر آمریکا در مسکو، را احضار کرد و به او اطلاع داد که مسکو دو دیپلمات آمریکایی- جفری سیلین و دیوید برنستاین- را «عناصر نامطلوب» می‌داند و این دو باید طی دو هفته روسیه را ترک کنند. 

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در «یادداشتی رسمی به تریسی، به ناسازگاری موقعیت دیپلماتیک و اقدام‌های جفری سیلین، دبیر اول سفارت، و دیوید برنستاین، دبیر دوم سفارت آمریکا در مسکو، اعتراض شده است.»

وزارت خارجه روسیه گفت که این دو نفر از طریق ارتباط گرفتن با یک شهروند روسیه به نام رابرت شونوف، که متهم به همکاری محرمانه با یک دولت خارجی و اقدام با هدف آسیب رساندن به امنیت ملی فدراسیون روسیه است، مرتکب فعالیت‌های غیرقانونی شده‌اند.

خبرگزاری دولتی تاس روسیه در ماه مه گزارش داد که شونوف، شهروند روسیه که بیش از ۲۵ سال برای کنسولگری آمریکا در ولادی‌وستوک کار می‌کرده است، بازداشت و به «همکاری محرمانه» با یک دولت خارجی متهم شده است.

میلر این اتهام را «کاملا بی‌اساس»‌ توصیف کرد و گفت شونوف «برای شرکتی کار می‌کرد که طرف قرارداد برای خدمات‌رسانی به سفارت آمریکا در مسکو با رعایت دقیق قوانین و مقررات روسیه» بود. 

میلر در ماه مه گفته بود که تنها وظیفه شونوف در زمانی که دستگیر شد، جمع‌آوری خلاصه‌ مطالب رسانه‌‌ها و مطبوعات روسیه بوده است. 

پیش‌تر، در ماه مارس، آمریکا اعلام کرده بود که  ۱۲ دیپلمات روس در سازمان ملل متحد را به اتهام دست داشتن در اقدامی ناهماهنگ با مسئولیت‌ها و تعهداتشان در مقام دیپلمات، اخراج می‌کند.

همچنین، دولت آمریکا در ماه آوریل در واکنش به «تلاش مسکو برای دخالت در انتخابات آمریکا، فعالیت‌های مخرب سایبری و زورگویی در اوکراین»، شماری از شرکت‌های روس را در فهرست سیاه قرار داد، چند دیپلمات روسیه را اخراج کرد، و بانک‌های آمریکایی را از خریدن اوراق قرضه از بانک مرکزی و وزارت دارایی روسیه ‌منع کرد. بلافاصله پس از آن، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که دولت آن کشور به تلافی اقدام واشنگتن در اخراج ۱۰ دیپلمات روسیه از آمریکا، از ۱۰ دیپلمات آمریکایی خواهد خواست که خاک روسیه را ترک کنند.