ژاپن صاحب قوی‌ترین گذرنامه دنیا

این کشور جایگاه قوی‌ترین گذرنامه دنیا را برای سومین سال متوالی از آن خود کرد

کشورهایی که در آن‌ها آزادی سرمایه‌گذاری و تجارت در رده‌های بالا قرار دارند، عموماً گذرنامه قوی‌تری دارند - Wikimedia Commons

رده‌بندی جدید نشان داد که ژاپن قوی‌ترین گذرنامه جهان را دارد.

در این رده‌بندی، این کشور جایگاه اول را برای سومین سال متوالی به دست آورده است.

در رده‌بندی گذرنامه هنلی، که شرکت برنامه‌ریزی اقامت و شهروندی هنلی و شرکا آن را تهیه می‌کند، به همه گذرنامه‌های جهان بر اساس داده‌های انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی و نیز داده‌هایی که بخش پژوهش این شرکت به دست می‌آورد، رتبه می‌دهند.

در این رده‌بندی به خاطر تعداد چشمگیر کشورهایی که با گذرنامه ژاپنی می‌شود بدون روادید به آن‌ها سفر کرد یا موقع ورود روادید گرفت (۱۹۱ کشور)، این کشور در صدر این فهرست قرار گرفته است.

سنگاپور با ۱۹۰ کشور مقام دوم را به دست آورد و کره جنوبی همراه با آلمان  با ۱۸۹ کشور، در جایگاه سوم قرار گرفتند.

پنج جایگاه اول با قرار گرفتن فنلاند و ایتالیا (با ۱۸۸ کشور) در مقام چهارم، و دانمارک، لوکزامبورگ و اسپانیا (با ۱۸۷ کشور) در جایگاه پنجم، تکمیل شده است.

بریتانیا و آمریکا جزو ۱۰ کشور اول هستند و همراه با نروژ، یونان و بلژیک، در جایگاه هشتم قرار دارند. اما این دو کشور نسبت به رتبه اول که در سال ۲۰۱۵ مشترکاً آن را کسب کرده بودند، «افت چشمگیری» داشته‌اند.

دکتر کریستین اچ کایلین، رئیس شرکت هنلی و شرکا، گفت: «حضور کشورهای آسیایی در صدر این فهرست آشکارا حکایت از منافع سیاست درهای باز دارد و سرآغاز رسیدن به توافق‌های تجاری با این کشورهاست که به نفع هر دو طرف است.»

«در چند سال اخیر شاهد آن بوده‌ایم که کشورهای جهان انعطاف‌پذیری را به عنوان شرایط دایمی زیست در جهان امروز پذیرفته‌اند.»

«رده‌بندی‌های اخیر نشان می‌دهد که کشورهایی که این واقعیت را پذیرفته‌اند، رو به رشد و پیشرفت دارند و شهروندانشان از قدرت روزافزون گذرنامه‌شان و منافع مختلفی که از قبل آن نصیبشان می‌شود، لذت می‌برند.»

پژوهشگران علوم سیاسی دانشگاه‌های سیراکیوس و پیتزبورگ، رده‌بندی گذرنامه‌ کشورها را در طول تاریخ تحلیل کردند و دریافتند که بین آزادی سفر و سایر انواع آزادی، مانند آزادی اقتصادی، سیاسی و آزادی‌های فردی، ارتباط محکمی وجود دارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوغور آلتوندال و عمر زارپلی، کارشناسان این پژوهش، گفتند: «رابطه آشکاری بین آزادی روادید و مثلاً آزادی سرمایه‌گذاری وجود دارد.»

«کشورهایی که از لحاظ آزادی سرمایه‌گذاری و آزادی تجارت در رده‌های بالا قرار دارند، عموماً گذرنامه قوی‌تری دارند.»

«کشورهای اروپایی مانند اتریش، مالت و سوئیس، مثال‌های خوبی هستند برای این واقعیت که کشورهایی که محیطی مناسب برای کسب و کار دارند، در رده‌بندی گذرنامه نیز در جایگاه‌های بالاتر قرار می‌گیرند. به همین ترتیب، با استفاده از رده‌بندی آزادی انسانی، به این نتیجه رسیدیم که بین آزادی فردی و آزادی سفر ارتباط محکمی وجود دارد.»

افغانستان با امتیاز ۲۶ پایین‌ترین کشور در این فهرست است.

قوی‌ترین گذرنامه‌ها

۱- ژاپن

۲- سنگاپور

۳- آلمان

۳- کره جنوبی

۴- فنلاند

۴- ایتالیا

۵- دانمارک

۵- لوگزامبورگ

۵- اسپانیا

ضعیف‌ترین گذرنامه‌ها

۱۰۷- افغانستان

۱۰۶- عراق

۱۰۵- سوریه

۱۰۴- سومالی

۱۰۴- پاکستان

۱۰۳- یمن

© The Independent

بیشتر از سفر