بریتانیا: آزار و اذیت بهائیان در ایران «غیرقابل‌تحمل» شده است

بازداشت هفته گذشته سحر محب‌پور، رکسانا وجدانی، ستاره طعامی و بهاره قادری در شیراز، از آخرین موارد بازداشت‌های خودسرانه شهروندان بهائی در ایران به‌شمار می‌رود

هم‌زمان با انتشار گزارش‌هایی از ادامه بازداشت‌ها، فشارهای امنیتی و سرکوب جامعه بهائیان در ایران، وزارت خارجه بریتانیا از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست تا به آزار و اذیت جامعه بهائیان ایران پایان دهند و زندانیان جامعه مذهبی بهائی، به‌ويژه زندانیان بیمار و سالخورده را هرچه سریع‌تر آزاد کنند.

سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا در بیانیه روز پنجشنبه پنجم اکتبر، (۱۳ مهرماه ۱۴۰۲) تاکید کرده است که گزارش‌ها از «آزار و اذیت مستمر» شهروندان بهائی در ایران، به‌ویژه در سال جاری میلادی، به وضعیت «غیرقابل‌تحملی» رسیده است.

وزارت خارجه بریتانیا همچنین از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است که تمامی زندانیان بهائی سالخورده یا آن‌هایی را که به خدمات پزشکی و درمانی نیاز دارند آزاد کنند و از صدور قرارهای وثیقه سنگین که در نهایت به بازداشت متهمان بهائی منجر می‌شود خودداری کنند.

در بخش پایانی بیانیه روز پنجشنبه وزارت خارجه بریتانیا درباره سرکوب جامعه بهائیان در ایران، تاکید شده است که این کشور خود را به ترویج «آزادی مذهب و عقیده» متعهد می‌داند و همچنین تلاش می‌کند تا با همکاری متحدانش در راستای تامین حقوق بهائیان در ایران گام بردارد.

بازداشت هفته گذشته سحر محب‌پور، رکسانا وجدانی، ستاره طعامی و بهاره قادری در شیراز، از آخرین موارد بازداشت‌های خودسرانه شهروندان بهائی در ایران به‌شمار می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس منابع غیررسمی، بیش از ۳۰۰ هزار شهروند بهائی در ایران زندگی می‌کنند که به‌طور مستمر با تبعیض‌های ساختاری و فشارهای امنیتی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی مواجه‌اند.

جمهوری اسلامی اقلیت مذهبی بهائی را به‌رسمیت نمی‌شناسد و در طول چهار دهه گذشته، علاوه بر بازداشت، محاکمه و صدور احکام سنگین قضایی و حتی اعدام رهبران جامعه بهائی، اعضای این اقلیت مذهبی را از حقوق اجتماعی و شهروندی مانند حق کار یا تحصیل، منع کرده است.

به‌گفته سیمین فهندژ، نماینده جامعه بهائیان در سازمان ملل، «از زمان وقوع انقلاب اسلامی تاکنون بیش از ۲۰۰ بهائی کشته شده‌اند و سند سیاست‌گذاری مربوط به سال ۱۹۹۱ که به امضای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، رسیده خواستار مسدود شدن راه پیشرفت و ترقی جامعه بهائی از طریق ممنوعیت حضور آنان در دانشگاه‌ها می‌شود.»

گروهی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل، مردادماه گذشته، با انتشار نامه‌ای مشترک، از دستگاه قضایی جمهوری اسلامی خواستند که به بازداشت‌های خودسرانه، ناپدید شدن اجباری و تخریب یا مصادره اموال بهائیان در ایران پایان دهد.