مقام نظامی آمریکایی: فعالیت داعش در افغانستان تهدیدی فزاینده برای جهان است

فرمانده نیروی هوایی آمریکا شاخه خراسان داعش را «تواناترین سلول داعش» خواند

ژنرال گرینکویچ از افزایش توانایی‌های داعش برای حمله به منافع آمریکا در منطقه هشدار دادــ  MOHAMAD ALI HARISSI / AFP

یک مقام ارشد نظامی آمریکا با تاکید بر تلاش ایالات متحده برای سرکوب داعش در جهان گفت که شاخه خراسان داعش که اکنون در افغانستان مستقر است، در حال تبدیل شدن به یک تهدید روبه‌رشد برای منافع آمریکا است.

ژنرال الکسوس گرینکویچ، فرمانده کل نیروهای هوایی ارتش آمریکا که روز چهارشنبه ۱۲ مهر (۴ اکتبر)، در نشست نویسندگان عرصه دفاعی در واشنگتن، صحبت می‌کرد، گفت: «آمریکا چکمه‌هایش را بر گردن داعش گذاشته است اما از رشد این گروه در افغانستان هنوز نگرانی‌های جدی وجود دارد.»

به گزارش واشنگتن اگزماینر، گرینکویچ گفت که داعش در سوریه تا حد زیادی مهار شده است و در وضعیتی نیست که تهدید جدی برای منافع آمریکا ایجاد کند «اما شاخه خراسان داعش [مستقر در افغانستان] مطمئنا برنامه‌های بیشتری برای پیشروی دارند».

این مقام ارشد آمریکایی گفت که شاخه خراسان داعش در حال حاضر یکی از نیرومندترین شاخه‌های این گروه است. او تصریح کرد: «آن‌ها [داعش خراسان] احتمالا یکی از تواناترین عناصر داعش در حال حاضرند و این چیزی است که ما باید به‌دقت مراقب آن باشیم. ما در کل شناخت خوبی از توانایی‌های آن‌ها داریم.»

او به حملات تروریستی اخیر در پاکستان اشاره کرد که داعش مسئولیت برخی از آنان را بر عهده گرفته است. فرمانده کل نیروهای هوایی ایالات متحده این حملات را نگران‌کننده خواند و گفت: «چنین حملاتی شاخص‌های‌اند که توانایی دشمن را برای نیروهای امنیتی و دفاعی آمریکا تعیین می‌کنند.»

به گفته این مقام نظامی، در یک کلیت، تهدیدی که گروه تروریستی داعش برای ایالات متحده ایجاد می‌کند، هرچند هنوز محدود است، بسیار واقعی است.

به گفته فرماندهان ارشد نیروهای امنیتی و دفاعی آمریکا، ایالات متحده توسعه داعش خراسان در افغانستان را از اوت ۲۰۲۱، یعنی پس از خروج آمریکا از افغانستان، زیر نظر دارد. مایکل اریک کوریلا، فرمانده فرماندهی مرکزی نیروهای زمینی ایالات متحده آمریکا، مارس ۲۰۲۳ در نشست مجلس آمریکا گفته بود که داعش خراسان این پتانسیل را دارد که تا حدود شش ماه آینده یا بیشتر برای حمله به منافع آمریکا در منطقه طرح‌ریزی کند.

الکسوس گرینکویچ روز چهارشنبه با تایید سخنان کوریلا گفت که «احتمال افزایش خطر وجود دارد». او اضافه کرد که فکر می‌کند «به احتمال زیاد داعش خراسان تمایل و در برخی موارد توانایی اجرای عملیات خارجی را دارد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاخه خراسان داعش که از سال ۲۰۱۴ اولین حرکت‌هایش را در افغانستان آغاز کرد، در دو سال گذشته پس از سلطه طالبان بر افغانستان به یکی از نگرانی‌های جدی کشورهای غربی و منطقه تبدیل شده است. این گروه با اجرای حملات پیچیده و مرگبار در افغانستان و پاکستان، نگرانی‌ها از افزایش توانایی و پیشروی این گروه از افغانستان به سمت کشورهای همسایه و منطقه را افزایش داده است.

طالبان در این مدت تلاش کردند با حمله به پناهگاه‌های این گروه در افغانستان و نیز کشتار هدفمند برخی فرماندهان و حامیان این گروه، قدرت این گروه را تضعیف کنند اما نگرانی از افزایش تهدیدهای داعش هنوز به صورت گسترده‌ای پابرجا است.

مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت که طالبان با داعش نه برای تامین امنیت منطقه و جهان بلکه در یک جنگ قدرت، مبارزه می‌کنند و آمریکا نباید این موضوع را دستاورد طالبان بداند. او تاکید کرد که طالبان هنوز با القاعده در ارتباط تنگاتنگ‌اند و این خود برای اینکه موضع طالبان را به عنوان یک گروه حامی تروریسم و نه علیه آن روشن کند، کافی است.

بیشتر از جهان