نگرانی روسیه از افزایش ۶ هزار نفری جنگجویان داعش در افغانستان

کابلوف گفت شمار جنگجویان داعش در اوایل سلطه طالبان بر افغانستان، ۲ هزار نفر بود

افزایش شمار جنگجویان داعش در افغانستان، باعث نگرانی  همسایه‌های افغانستان و کشورهای منطقه شده است-ALEXANDER ZEMLIANICHENKO / POOL / AFP

ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور افغانستان، روز پنجشنبه ۶ مرداد (۲۸ ژوییه)، در یک نشست خبری در مسکو گفت شمار جنگجویان گروه تروریستی دولت اسلامی موسوم به داعش خراسان در افغانستان، از ۲ هزار نفر در اوایل سلطه طالبان بر افغانستان، به ۶ هزار نفر افزایش یافته است. خبرگزاری روسی تاس، به نقل از کابلوف افزود که افزایش ۶ هزار نفری شمار جنگجویان داعش در افغانستان، پس از سلطه طالبان بر افغانستان صورت گرفته است و این مسئله باعث نگرانی همسایه‌های افغانستان و کشورهای منطقه شده است.

کابلوف افزود: «تقریبا به‌طور احتمالی، تعداد آن‌ها [افراد داعش] به ۶ هزار نفر رسیده است. اگر به خاطر داشته باشید، پس از روی کار آمدن طالبان و اقدام‌های سریع آن‌ها علیه داعش، تعداد آن‌ها ۲ هزار بود، اما حالا این تعداد سه برابر افزایش یافته است.» فرستاده رئیس‌جمهوری روسیه در امور افغانستان، با ابراز نگرانی گفت: «این منفی‌ترین جنبه در مورد وضعیت افغانستان است، زیرا نه تنها برای کابل، بلکه برای منافع ملی شرکای روسیه مانند ایران، پاکستان و چین نیز خطرناک است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کابلوف مدعی شد که به‌دلیل تحریم‌های وضع‌شده از طرف غرب علیه طالبان، این گروه فاقد منابع مالی برای مبارزه با داعش است. او ادعا کرد که غرب عمدا این کار را می‌کند تا گروه‌های تروریستی در افغانستان تقویت شوند.

در همین حال، برخی از رسانه‌های افغانستان به نقل از کابلوف نوشتند که رهبران طالبان آماده‌اند با احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی‌، گفت‌وگو کنند. کابلوف افزود که اگر احمد مسعود آماده باشد، احتمالا می‌تواند نقشی در ساختار قدرت در افغانستان داشته باشد و برای این کار، مقاومت علیه طالبان باید متوقف شود. خبرگزاری‌های تاس و اسپوتنیک روسیه، در مورد این بخشی از سخنان کابلوف چیزی ننوشتند.

هم‌زمان با ابراز نگرانی فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور افغانستان از افزایش شمار جنگجویان داعش در این کشور، روزنامه «ساوت چاینا مورنینگ پست» گزارش داد که جنگجویان اویغوری که در افغانستان حضور دارند، فعالیت‌هایشان را با استفاده از سلطه طالبان بر افغانستان، بازسازی کرده‌اند. به نوشته این روزنامه، اویغورها که در چهارچوب تحریک اسلامی ترکستان شرقی فعالیت می‌کنند، به‌عنوان دشمنان چین، می‌توانند تهدید بالقوه‌ای برای منافع چین در افغانستان باشند.

روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست افزود با وجود آنکه چین روابط نزدیکی با طالبان دارد و از جمله کشورهای همسو با این گروه شمرده می‌شود، اما حضور و فعالیت دشمنان چین در زیر چتر طالبان، ممکن است به بی‌اعتمادی میان دولت چین و حکومت طالبان منجر شود.

براساس گزارش سازمان ملل متحد که اوایل ژوئیه منتشر شد، عبدالحق ترکستانی، رهبر تحریک اسلامی ترکستان شرقی که از اویغورهای چین و متحد القاعده است، در شمال افغانستان حضور دارد و فعالیت سازمان تروریستی تحت رهبری‌‌اش را سازماندهی می‌کند.

عبدالحق ترکستانی، از طرف وزارت خزانه‌داری آمریکا، به‌عنوان تروریست بین‌المللی تحریم شده است.

شماری از شرکت‌کنندگان در نشست بین‌المللی تاشکند که روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه با حضور هیئتی از طالبان در ازبکستان برگزار شد، از این گروه خواستند تماس و روابطشان را با تروریست‌های بین‌المللی قطع کنند، اما مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، مدعی شد که طالبان با هیچ سازمان تروریستی خارجی رابطه ندارد و اجازه نمی‌دهد هیچ گروهی از خاک افغانستان علیه منافع دیگر کشورها استفاده کند.

بیشتر از جهان