ناکامی طرح مک‌کارتی: دولت بایدن در آستانه تعطیلی قرار گرفت

طرح پیشنهادی مک‌کارتی در حالی‌که هزینه‌ها را کاهش می‌داد، مهاجرت را محدود می‌کرد

کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در حضور خبرنگاران- AFP

جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا با رد طرح پیشنهادی رهبرشان برای تامین بودجه موقت دستگاه اجرایی، دولت بایدن را در آستانه تعطیلی قرار دادند.

مجلس نمایندگان آمریکا، روز جمعه ۲۹ سپتامبر ( ۷ مهر)، یکی از پر سروصداترین روزهای خود را تجربه کرد. جمهوری‌خواهان تندرو تلاش‌های نهایی برای تامین بودجه موقت دولت را به باد داده‌‌اند.

به گزارش رویترز، طرح پیشنهادی کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان، با ۱۹۸ رای موافق در برابر ۲۳۲ رای مخالف، عملا راه به جایی نبرد.

چنانچه در ساعات باقی‌مانده تا نیمه شب شنبه منتهی به یکشنبه، اول اکتبر، قانون‌گذاران نتوانند به توافقی دست یابند، تمامی خدمات دولتی به‌جز بخش حیاتی، از روز یکشنبه متوقف خواهد شد.

این نخستین بار از سال ۲۰۱۹، در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ است که با از کار افتادن بخش‌های عمده‌ای از دولت، حقوق میلیون‌ها کارمند فدرال و نیروهای نظامی به تعویق خواهد افتاد.

به گفته شالاندا یانگ، مدیر دفتر مدیریت و بودجه کاخ سفید، اگر جمهوری‌خواهان در ساعات باقی‌مانده امروز بتوانند به «اختلافات داخلی» پایان دهند، هنوز می‌توان از تعطیلی دولت اجتناب کرد و دستگاه اجرایی را به‌طور موقت تا ۱۷ نوامبر تامین مالی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طرح پیشنهادی مک‌کارتی در حالی‌که هزینه‌ها را کاهش می‌داد، مهاجرت را محدود می‌کرد و در راستای اولویت‌های جمهوری‌خواهان بود، رای نیاورد. با این حال، گمان می‌رود این طرح اقبال چندانی برای تصویب در مجلس سنا، با اکثریت دموکرات‌ها، نداشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، برخی تحلیل‌‌گران شکست این طرح را حاکی از آشفتگی فزاینده در حزب جمهوری‌خواه پیش از انتخابات ۲۰۲۴ می‌دانند. انتخاباتی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق، امیدوار است از طریق آن به کاخ سفید بازگردد.

به باور جانت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، تعطیلی دولت، پیشرفت اقتصادی ایالات متحده را از‌طریق بی‌اثر کردن برنامه‌های کسب‌و‌کار کوچک «تضعیف» می‌کند و می‌تواند پیشرفت‌های عمده زیرساخت‌ها را به تاخیر بیندازد.

این تعطیلی چهارمین تعطیلی در یک دهه اخیر، و تنها چهار ماه پس از بن‌بست مشابه برای افزایش سقف بدهی خواهد بود. بن‌بستی که دولت فدرال را در آستانه نُکول قرار داده بود و می‌رفت تا یک فاجعه اقتصادی بزرگ برای ثروتمند‌ترین کشور جهان و در‌پی آن، بحران اقتصادی عمیق جهانی رقم بزند.

اختلاف میان جمهوری‌خواهان بر سر بودجه دولت نگرانی‌هایی را در وال‌استریت برانگیخته است. در همین ارتباط، موسسه رتبه‌بندی مودیز هشدار داده است که چنین رویدادی می‌تواند به اعتبار ایالات متحده آسیب بزند.

به باور جو بایدن، مک کارتی «معامله‌ وحشتناکی» انجام داده است. رئيس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه با پروپابلیکا گفت که رئیس مجلس نمایندگان، با اکثریت جمهوری‌خواهان، «برای حفظ مقامش، مایل است کارهایی انجام دهد که با رویه‌های قانون اساسی ناسازگار است».

این در حالی است که مک کارتی، دموکرات‌ها را مسئول این وضع می‌داند و می‌گوید آن‌ها مانع اجرای راه‌حل شده‌اند.

در این میان، دونالد ترامپ، رقیب احتمالی بایدن در انتخابات ۲۰۲۴، از جمهوری‌خواهان به خاطر «همکاری با دموکرات‌ها» انتقاد کرده است.

شماری از جمهوری‌خواهان تندور، از‌جمله میت گیتس هم تهدید کرده‌اند که اگر مک کارتی به آرای دموکرات‌ها تکیه کند، او را از نقش رهبری کنار خواهند زد.

در صورتی تعطیلی دولت فدرال، فعالیت اداره‌ها و نهادهای زیرمجموعه آن متوقف می‌شود. با این حال، تعطیلی دولت فدرال، بر خدمات پایه و اضطراری مانند خدمات بهداشتی-درمانی، پست و حتی محافظت از مراکز اتمی ایالات متحده تاثیری نخواهد داشت. به این ترتیب، بسیاری از کارمندان دولت فدرال احتمالا در مرخصی اجباری به سر خواهند برد. حال آنکه برخی دیگر مجبورند تا پایان تعطیلی، بدون حقوق، کار کنند.

بیشتر از جهان