مذاکرات بایدن و مک‌کارتی دوشنبه آغاز می‌شود

هدف دو طرف جلوگیری از نُکول آمریکا در پرداخت بدهی‌ها است 

رئیس‌ جمهوری آمریکا گفت در دیدارهایش با رهبران جهان نتوانست به آن‌ها اطمینان دهد آمریکا نُکول نخواهد کرد -- Brendan Smialowski / AFP

جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا، و کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده، روز یکشنبه، ۲۱ مه (۳۱ اردیبهشت)، توافق کردند که بعدازظهر دوشنبه جلسه‌ای تشکیل دهند و بکوشند مذاکراتی جدی را با هدف رسیدن به توافق بر سر سقف بدهی ملی آمریکا آغاز کنند. مذاکرات کاخ سفید دموکرات و رهبری جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، در آخرهفته جاری به بن‌بست رسید. جمهوری‌خواهان می‌گویند فقط در صورتی با افزایش سقف بدهی موافقت می‌کنند که بودجه برخی برنامه‌های دولت فدرال کاهش یابد. این امر به بن‌بستی انجامیده است که اگر ادامه یابد، آمریکا مجبور به نُکول می‌شود که می‌تواند یک فاجعه بزرگ اقتصادی برای ثروتمندترین کشور جهان به‌حساب آید؛ بحرانی اقتصادی که وقوع آن اقتصاد جهانی را نیز با بحرانی عمیق روبرو خواهد کرد. 

مک‌کارتی روز یکشنبه پس از گفتگویی تلفنی با بایدن، اعلام کرد جلسه این دو، روز دوشنبه، ۲۲ مه، پس از بازگشت رئیس ‌جمهوری از نشست گروه هفت در هیروشیما، انجام خواهد شد. بایدن قرار بود در سفری طولانی‌تر، از استرالیا و پاپوآ گینه نو هم دیدار کند، اما به دلیل مشکلات داخلی این سفر را لغو کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس مجلس نمایندگان گفت برخی از مذاکرات تاکنونی با طرف مقابل «مفید» بوده‌اند، اما هنوز توافق حاصل نشده است. مذاکرات در حالی ادامه می‌یابند که دولت فدرال آمریکا فقط تا اول ماه ژوئن وقت دارد و اگر قوه مقننه سقف بدهی را افزایش ندهد، مجبور به نُکول می‌شود. 

از جمله موارد اصلی اختلاف بین دو طرف، یکی این است که جمهوری‌خواهان می‌خواهند در بسته مالی جدید، افرادی که به دلیل فقر از دولت کمک مالی دریافت می‌کنند، مجبور به کار شوند. اختیارات نهاد جمع‌آوری مالیات در آمریکا نیز از دیگر موضوعات اختلاف میان کاخ سفید و مجلس نمایندگان است. 

بایدن روز یکشنبه گفت به باور او، کاخ سفید از قدرت لازم برای به چالش کشیدن قانونی مفهوم «سقف بدهی» برخوردار است، اما این چالش تا پیش از مهلت یکم ژوئن موفق نخواهد شد. برخی از اندیشه‌ورزان حقوقی می‌گویند مفهوم «سقف بدهی»، با تبصره‌ای در متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا مغایر است که به موجب آن، دولت فدرال موظف است همیشه بدهی‌های خود را پرداخت کند. بایدن گفته است که پس از حل بحران کنونی، امیدوار است که بتواند کار را به دادگاه بکشد تا در این زمینه تصمیم قانونی گرفته شود. 

رئیس‌ جمهوری آمریکا همچنین گفت در دیدارهای خود با رهبران جهان نتوانسته است به آن‌ها اطمینان دهد آمریکا نکول نخواهد کرد.

بیشتر از جهان