با ادامه بحران ایران و آمریکا قیمت بیت‌کوین افزایش یافت

بی‌ثباتی جغرافیایی-‌سیاسی بار دیگر ارزش ارز رمزی را بالا برد

روند نزولی قیمت بیت‌کوین که از پیش از کریسمس شروع شده بود، معکوس شده است/JACK GUEZ / AFP

تحلیل‌گران بازار می‌گویند افزایش تنش‌ها میان آمریکا و ایران باعث افزایش قیمت‌ بیت‌کوین و سایر انواع ارز رمزی شده است.

از روز سوم ژانویه که آمریکا سرلشگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، قاسم سلیمانی، را ترور کرد، ارزش بیت‌کوین با افزایشی حدود ۶۰۰ دلار، و قیمت آن به بیش از ۷۵۰۰ دلار رسیده است و روند نزولی قیمت آن که از پیش از کریسمس شروع شده بود، برعکس شده است.

این ارز رمزی، به این شهرت دارد  که بسیار حساس است و مشکل بتوان تنها یک عامل برای تغییرات اساسی قیمتش در بازار پیدا کرد. اما بی‌ثباتی جغرافیایی‌- سیاسی را اغلب یکی از عوامل مؤثر در افزایش قیمت آن می‌شمرند.

نایجل گرین، مدیر عامل مؤسسه مشاوره مالی دی‌وی‌یر گروپ، گفت: «بیت‌کوین مهم‌ترین ارز رمزی جهان از لحاظ میزان سرمایه‌گذاری در بازار است، و روز جمعه که خبر حملات در سراسر جهان پخش شد، ارزش آن ۵ درصد افزایش یافت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«هم‌زمان، قیمت طلا که به امن‌ترین دارایی‌ها معروف است، نیز افزایش یافت. افزایش قیمت اخیر بیت‌کوین نشان از اجماعی اساسی دارد بر سر این که بیت‌کوین کم‌کم تبدیل به سرمایه‌ای امن می‌شود.»

در ماه اوت نیز که به خاطر جنگ تجاری میان آمریکا و چین قیمت جهانی سهام تکان خورد و ارزش یوان چین کم شد، قیمت بیت‌کوین روند مشابهی داشت.

وقتی بازارهای سنتی بی‌ثبات‌ می‌شوند، سرمایه‌گذاران معمولاً به دارایی‌های غیردولتی و ارزهایی مانند طلا و بیت‌کوین روی می‌آورند تا امنیت مالی‌شان را حفظ کنند.

در افزایش قیمت اخیر، هنوز نشانی از کند شدن روند نیست و قیمت بیت‌کوین در سه روز گذشته، ساعت به ساعت افزایش یافته است. از وقتی سلیمانی با برنامه‌ریزی هدف‌مند کشته شد، تنش‌ها میان ایران و آمریکا نیز افزایش روزافزون داشته است و دونالد ترامپ تهدید کرده است که اگر ایران تلافی کند، او هم به مراکز فرهنگی آن کشور حمله خواهد کرد.

قیمت سایر انواع ارز رمزی، یا آلت‌کوین‌ها، مانند ریپل (XRP) و بیت‌کوین نقدی، نیز افزایش چشمگیری داشته است. ارزش همه انواع ارزهای رمزی جمعاً حدود ۲۰ میلیارد دلار افزایش یافته است.

ماکیوس سوانیپول، مدیرعامل صرافی ارزهای رمزی لونو واقع در لندن، گفت: «حتی با وجود خطرات سیاسی واقعی که باعث شده است تا سرمایه‌گذاران بزرگ بازار به سمت دارایی‌های امن‌تر بروند، قیمت آلت‌کوین‌ها هم‌چنان ثابت مانده است.»

وی افزود: «بیشتر سرمایه‌گذاران حواسشان به شرایط میان ایران و آمریکا خواهد بود.»

© The Independent

بیشتر از جهان