رقیب جدید چینی «بیت‌کوین»

مقامات چینی می‌گویند ارز رمز جدید آماده عرضه است

PHILIPPE LOPEZ / AFP

بنا بر یک پژوهش جدید، برنامه چین برای  عرضه «ارز رمز» مورد حمایت دولت، می‌تواند نیاز به حساب بانکی را از میان بردارد.

گزارشی که بایننس (Binance)، بزرگ‌ترین صرافی ارز رمزی انتشار داد، نشان می‌دهد که به‌طورکلی این ارز رمز بانک مرکزی چین چه مشخصاتی دارد و چگونه با «بیت‌کوین» و ارز رمز پیشنهادی فیسبوک موسوم به لیبرا (Libra)  مقایسه می‌شود.

بر اساس جزئیاتی که نهادهای وابسته به بانک مرکزی چین عرضه کرده‌اند، پشتوانه ارز رمز همان ذخایری است که پشتوانه ارز سنتی هم دارد و به مردم اجازه می‌دهد منابع مالی خود را حتی بدون داشتن حساب بانکی، نقل و انتقال دهند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوایل این ماه ، یک مقام ارشد بانک مردم چین (PBOC) گفت که ارز رمز جدید «آماده عرضه است»؛ هرچند، تاریخ  رونمایی از آن را تعیین نکرد.

مو چانگچون، معاون اجرایی بانک مردم چین، گفت که این ارز رمز دارای سیستم دو رده‌ای است که رده نخست آن بانک مردم چین را به بانک‌های تجاری متصل می‌کند، و رده  دوم آن بانک‌های تجاری را به بازار خُرده فروشی وصل می‌کند.

این گزارش همچنین توضیح می‌دهد که این ارز رمز که هنوز نام گذاری نشده است، می‌تواند برای بهبود شبکه نظارتی که اکنون نیز گسترده است، نیز به‌کار برده شود.

نکته مورد توجه گزارش این است که: «بانک مردم چین در نظر دارد کارایی سیاست پولی خود را بهبود بخشد، و در عین حال،  تصویر جامعی از تمام مردم و کسب و‌کارها در سراسر چین در دست داشته باشد».

بر خلاف  سایر ارزهای رمز، گردانند‌گان مرکزی در نهایت قادر خواهند بود اطلاعات لازم را جمع‌آوری کنند و هویت اشخاص نیز احتمالا به کیف پول‌های رمز نگاری شده آن‌ها وصل می‌شود. بنا براین، بر خلاف بیت‌کوین، هویت کار بران محفوظ نمی‌ماند.

برای اجرایی شدن استفاده از این ارز رمز در مقیاس چشم‌گیر، زیر ساخت پرداخت با این ارز باید قابلیت داد و ستد در حجم بسیار بالا را داشته باشد. گزارش حاکی از آن است که ۳۰۰ هزار داد و ستد درثانیه لازم است، در حالی که در حال حاضر هیچ  زنجیره‌ای (Blockchains) توانایی انجام این حجم بالا را ندارد. 

احتمالا لازم است که استفاده کنندگان ارز رمز، حتا اگر حساب بانکی هم نداشته باشند، دارای تلفن هوشمند باشند. آخرین برآورد نشان می‌دهد که فقط نیمی از چینی‌ها تلفن هوشمند دارند.

این ارز جدید نیز مانند ارز رمز فیسبوک (لیبرا)، طوری طراحی شده است که اشخاص بدون داشتن حساب بانکی نیز بتوانند از خدمات مالی آن استفاده کنند.

بانک مردم چین اولین بار در سال ۲۰۱۴ پژوهش در مورد امکان ایجاد ارز رمز چینی را آغاز کرد، اما طبق گزارش بایننس، از زمانی که در اوایل این سال فیسبوک برنامه خود را برای «لیبرا» اعلام کرد، روند ایجاد ارز رمز چینی هم سرعت گرفته است.

دون گو، مدیر اجرایی بروکتاگون فینچ گروپ (Broctagon Fintch Group) به ایندیپندنت گفت: «ارزهای رمز وارد بازار می‌شوند و تنور رقابت جهانی گرم می‌شود.ریسک عقب ماندن در این رقابت، نقطه ضعف اقتصادی به حساب می‌آید».

«ارز جدید چین حتی می‌تواند رقیب ارز رمز بدنام پیشنهادی فیسبوک، لیبرا شود. زیرا به علت آن که فیسبوک اجازه فعالیت در چین ندارد، دولت چین انحصار بازار را در دست می‌گیرد».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از اقتصاد