ورزشکاران فرانسوی از داشتن حجاب در بازی‌های المپیک منع شدند

تصمیم فرانسه برای ممنوعیت حجاب ورزشکاران، حمایت‌ها و در سوی دیگر، اعتراض‌هایی را به همراه داشته است

المپیک پاریس روز ۲۴ ژوییه ۲۰۲۴ با عبور ناوگانی متشکل از ۲۰۰ قایق روی رود سن افتتاح خواهد شد ـ AFP

آملی اودیا کاسترا، وزیر ورزش فرانسه، اعلام کرد که هیچ یک از ورزشکاران این کشور اجازه پوشیدن روسری یا هر شکلی از حجاب را در جریان بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس نخواهد داشت.

به گزارش العربیه، وزیر ورزش فرانسه که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، بر حمایت از «سکولاریسم سختگیرانه» تاکید کرد و افزود: «ما با تصمیم اخیر سیستم قضایی که نخست‌وزیر نیز به وضوح آن را بیان و از سکولاریسم شدید در ورزش حمایت کرد، موافقیم. این به معنای آن است که اعضای هیئت ما در تیم‌های ورزشی حجاب نخواهند داشت.»

در کشور فرانسه پوشیدن هر گونه لباس مذهبی در موسسات دولتی از جمله اداره‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها ممنوع است و به‌عنوان بخشی از ایدئولوژی سخت‌گیرانه این کشور مبنی بر لائیسیته یا سکولاریسم دولتی در نظر گرفته می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعلام ممنوعیت حجاب برای ورزشکاران فرانسوی در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس مورد ستایش عده‌ای از کاربران فضای مجازی قرار گرفت؛ اما این موضوع با انتقادهایی در رسانه‌های اجتماعی نیز همراه بود و برخی از کاربران آن را «اسلام‌هراسی» خواندند.

منتقدان این تصمیم اعلام کردند که چنین اقدامی، ورزش را برای بسیاری از زنان مسلمان ورزشکار غیرقابل دسترس می‌کند و به دور از دموکراسی است.

در همین حال، حامیان این ممنوعیت گفتند که این تصمیم آرمان‌های فرانسه سکولار را تایید می‌کند و هم‌اکنون نیز ورزشکاران تا حد زیادی به قوانین آن پایبندند.

برخی از موافقان ممنوعیت حجاب ورزشکاران فرانسوی تاکید کردند که «ویژگی سکولاریسم فرانسوی، مدرنیته‌ای است که کشورهای دیگر ندارند».

یکی از کاربران رسانه اجتماعی اکس ضمن اعلام مخالفت با قوانین مذهبی نوشت: «آنچه درست نیست این است که افرادی خودشان را با لباس مذهبی تاریک‌اندیشانه متمایز کنند.»

کاربر دیگری نیز استدلال کرد که نپذیرفتن سکولاریسم در ورزش ممکن است به رد بیشتر قوانین منجر شود. او نوشت: «کسی که امروز قوانین سکولاریسم را نپذیرد، فردا قوانین ورزش را هم نخواهد پذیرفت.»

بازی‌های المپیک پاریس سال آینده میلادی از ۲۶ ژوئیه تا ۱۱ اوت در پایتخت فرانسه برگزار می‌شود. در این بازی‌ها، پیش‌بینی می‌شود که چند ورزشکار و مقام ورزشی غیرفرانسوی حجاب داشته باشند زیرا کمیته بین‌المللی المپیک این اجازه را به آن‌ها می‌دهد و روسری را یک نماد فرهنگی می‌داند نه یک نشانه مذهبی.

فیفا نیز از سال ۲۰۱۴ به بازیکنان خود اجازه داشتن حجاب را داده است. در ژوییه امسال، نوهایلا بنزینا، مدافع مراکشی، اولین بازیکن محجبه جام جهانی فوتبال زنان شد.

در طول سال گذشته، گروهی از فوتبالیست‌ها در فرانسه تلاش کردند فدراسیون فوتبال این کشور را برای لغو ممنوعیت حجاب ورزشکاران قانع کنند. آن‌ها با مقام‌های این کشور ملاقات داشتند و حتی در مقر فدراسیون تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند، اما اقدام‌هایشان نتیجه‌ای نداشت. این گروه علیه تصمیم ممنوعیت پوشش سر به شورای دولتی فرانسه نیز درخواست داد، اما در ماه ژوئن، درخواست تجدیدنظر آن‌ها رد شد و شورای دولتی این ممنوعیت را تایید کرد.

بیشتر از ورزش