طرح استفاده از تاکسی‌های پرنده پاک در المپیک ۲۰۲۴ پاریس

وولوکوپتر نسبت به بالگردهای فعلی بسیار کم‌صداتر است و به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارد

روز دوشنبه (۳۱ خرداد) در نمایشگاه هوافضای پاریس از تاکسی پرنده‌ای رونمایی شد که به گفته سازندگانش قرار است برای حمل ونقل مسافر در المپیک ۲۰۲۴ در پایتخت فرانسه آماده شود.

تاکسی هوایی وولوسیتی شبیه بالگردی کوچک است که دو صندلی دارد و۱۸ پره بر حلقه بزرگی در بالای آن نصب شده است.

این تاکسی پرنده بدون سرنشین، با هدایت از راه دور و به شکل عمودی از فرودگاه لوبورژه در نمایشگاه هوافضای پاریس برخاست و پس از سه دقیقه دوباره به شکل عمودی بر زمین نشست.

فلورین رویتر، مدیرعامل شرکت وولوکوپتر، گفت بازار حمل‌ونقل شهری «بسیار بزرگ» است.

آقای رویتر گفت: «ارزش بازار حمل‌ونقل شهری بیش از ۱۰ تریلیون دلار است. بنا به برآورد ما تا سال ۲۰۳۵ می‌توانیم حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از این بازار را در اختیار بگیریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی افزود وولوکوپتر تعهد کرده است خدمات تاکسی هوایی را تا سال ۲۰۲۴ که بازی‌های المپیک در پاریس برگزار می‌شود، آماده کند.

این شرکت نوآفرین آلمانی قصد دارد با همکاری نهاد هوافضای شهری فرانسه تاکسی برقی هوایی را به منطقه ایل‌دو فرانس بیاورد.

ادوارد آرکرایت، معاون مدیر عامل گروه ای‌دی‌پی که از شرکای تجاری وولوکوپتر است این تاکسی را «نمونه خوبی از نسل آینده محصولات صنعت هوافضا» خواند که «خلاقانه است ولی آلاینده نیست».

این شرکت می‌گوید وولوکوپتر نسبت به بالگردهای فعلی بسیار کم‌صداتر است و به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارد. این شرکت قصد فروش تک به تک وولوکوپترهایش را ندارد و در عوض می‌خواهد خدمات حمل‌و‌نقل عمومی را با هزینه‌ای نزدیک به هزینه اوبر بلک (سامانه‌ تاکسی اینترنتی درون‌شهری) به مردم ارائه دهد.

شرکت سازنده وولوکوپتر چندین نوع از این تاکسی‌های هوایی در دست ساخت دارد. «وولوسیتی» برای سفرهای درون‌شهری، «وولوکانکت» برای سفر از مرکز به حاشیه شهرها و «وولودرون» برای حمل‌ونقل بار استفاده می‌شود. قرار است تمام این کارها از طریق فرودگاه‌هایی به نام «وولوپورت» انجام شود که مجهز به سامانه دیجیتالی کاملا یکپارچه‌ای به نام «وولوکیو» خواهند بود. 

وولوکوپتر قصد دارد این تاکسی‌های پرنده را به سنگاپور و دبی هم ببرد.

نقش صنعت هوافضا در آلودگی کربنی جهان که موجب گرمایش زمین شده بسیار چشمگیر است.

در ۲۰ سال اخیر، میزان انتشار دی اکسید کربن صنعت هوافضا افزایش یافته است و بر اساس داده‌های سازمان جهانی انرژی به حدود ۲.۸ درصد کل حجم انتشار این گاز در جهان بر اثر احتراق سوخت فسیلی رسیده است. در دهه‌های آینده تعداد پروازها در کل جهان افزایش چشمگیری خواهد داشت.

پیشرفت‌های عرصه فناوری و زیرساخت پرواز با هواپیما را به‌صرفه‌تر کرده است اما صنعت هوافضا زیر فشار روزافزون برای کاهش ردپای کربن است. شرکت‌های هواپیمایی قصد دارند به جای نفت سفید، که سوخت معمول هواپیماها است، در کنار سوخت‌های مصنوعی از سوخت‌های زیستی تهیه‌شده از «پسماند پیشرفته» (مانند روغن سوخته آشپزخانه‌ها، پسماندهای صنعتی و پساب کشاورزی) نیز استفاده بهینه کنند.

همچنین ممکن است انرژی لازم برای پرواز هواپیماها را در آینده با باتری یا هیدروژن تامین کنند اما ساخت این فناوری‌ها به این آسانی نیست و ممکن است اصلا از لحاظ اقتصادی به صرفه نباشد. شرکت ایرباس قصد دارد اولین هواپیمای تجاری کاملا پاک را تا سال ۲۰۳۵ وارد عرصه حمل‌و‌نقل هوایی کند.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی