سه ورزشکار اعزامی طالبان به روسیه به اروپا فرار کردند

در اوایل شهریور، نماینده وزارت تحصیلات عالی طالبان در رقابت‌های ورزشی دانشگاه‌های جهان ‏در روسیه از غرق شدن در استخر نجات داده شد

وزیر تحصیلات عالی طالبان در دانشگاه بلخ-Twitter/@HafizZeiya

ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی طالبان، اعلام کرد که سه ورزشکار اعزامی از دانشگاه‌های کابل و تعلیم و تربیت به رقابت‌های ورزشی دانشگاه‌های جهان در روسیه از روسیه به سمت کشورهای اروپایی فرار کرده‌اند.

او گفت: «از دانشگاه کابل و تعلیم و تربیت چند نفر [به رقابت‌های ورزشی دانشگاه‌های جهان در روسیه] فرستاده بودیم و یک نفر از وزارت تحصیلات عالی همراهشان رفته بود. سه نفرشان گم شدند و گریختند و هنوز ناپدیدند و پیدایشان نکرده‌ایم.» 

او افزود که از کاروان اعزامی به روسیه خواسته بودند که هرچه زودتر به افغانستان بازگردد تا جلو فرار عده بیشتری از افراد گرفته شود. 

او گفت: «بقیه را محکم گرفتیم که زود به افغانستان بیایند و افغانستان را بدنام نکنند. [آن‌ها نیز] به فکر همین بودند که زود به اروپا برسند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اوایل شهریور، نماینده وزارت تحصیلات عالی طالبان در رقابت‌های ورزشی دانشگاه‌های جهان در روسیه از غرق شدن در استخر نجات داده شد.  

عبدالوارث کریمی، شناگر اهل افغانستان، پس از شروع رقابت ۵۰ متر شنای پروانه در استخر محل برگزاری رقابت‌ها، در حال غرق شدن بود که تیم نجات او را از آب بیرون کشید.

کریمی ادعا کرد که عضله پای او از همان لحظه نخست گرفته بود و به همین دلیل داشت غرق می‌شد. ویدیوی لحظه غرق شدن این شناگر به سوژه رسانه‌های بین‌المللی، از جمله رسانه‌های روسیه، تبدیل شد.

طالبان ادعا می‌کنند که وضع امنیت کشور زیر حاکمیتشان بهبود یافته است، اما فرار سه تن از کاروان دانشجویان اعزامی طالبان به روسیه نشان می‌دهد که حتی هواداران و حامیانشان هم حاضر نیستند زیر پرچم طالبان زندگی کنند.

در اوت ۲۰۲۱، در پی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، طالبان با توسل به عملیات نظامی توانستند نظام جمهوری مورد حمایت کشورهای غربی را سرنگون کنند. از آن زمان تا کنون، هزاران تن از شهروندان افغان از زیر حاکمیت طالبان فرار کرده‌اند.  

در این دوره حکومت مجدد طالبان، شماری از دانشجویان از ادامه تحصیل از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دست کشیده‌اند. شمار زیادی از استادان دانشگاه‌های افغانستان نیز به کشورهای اروپایی و آمریکایی پناهنده شده‌اند و نظام آموزشی افغانستان با بحران کمبود کادر مجرب مواجه شده است.  

بیشتر از جهان