ادعای شفافیت در نظام تحصیلی افغانستان که دختران را حذف کرده است

طالبان در آغاز دومین سال تحصیلی در افغانستان از زمان روی کار آمدن خود، همچنان درهای مدارس متوسطه و دانشگاه‌ها را به روی دختران بسته نگه داشته است

ندا محمد ندیم در حال سخنرانی به مناسب آغاز سال تحصیلی جدید در کابل- Bakhtar News Agency

وزیر تحصیلات عالی طالبان ادعا می‌کند که این گروه در نظام تحصیلی افغانستان شفافیت، انصاف و عدالت ایجاد کرده است و تمام دانش‌آموزان بر اساس شایستگی به رشته‌های مختلف راه پیدا می‌کنند.

او که روز شنبه پنجم فروردین در مراسم آغاز سال تحصیلی، برای دانش‌آموزان مدارس فنی‌حرفه‌ای صحبت می‌کرد، تاکید کرد: «امروز الحمدلله امارت اسلامی افغانستان در نظام تحصیلی و آموزشی شفافیت، انصاف و عدالت را حاکم کرده است.»

بنا به ادعای سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان، سیستم تحصیلی آن‌ها دارای شفافیت است و هر دانش‌آموزی تنها بر اساس شایستگی خود موفق می‌شوند و هیچ واسطه، فشار یا چیز دیگری بر این روند تاثیر نمی‌گذارد. در این سخنرانی تاکید شد که این وزارتخانه متعهد است به تمامی چالش‌های نظام آموزشی و تحصیلی افغانستان رسیدگی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

غلام‌حیدر شهامت، رئیس اداره آموزش فنی‌حرفه‌ای، هم در این برنامه ادعا کرد که سرفصل‌های آموزشی این اداره با استانداردهای جهانی همخوانی پیدا کرده‌اند. او گفت: «در بخش سرفصل‌های امسال ما توانستیم آن را از حالت عمودی به افقی تبدیل کنیم و آن را به معیارهای جهانی برسانیم.»

بر اساس اطلاعات این اداره، بیش از ۳۷۰ موسسه فنی‌حرفه‌ای در سراسر افغانستان وجود دارد که بیش از ۵۰ هزار دانش‌آموز در آن‌ها تحصیل می‌کنند.

ادعاهای سرپرست وزارت تحصیلات عالی در مورد شفافیت و جدیت در امور تحصیلی در حالی مطرح می‌شود که اخیرا در این وزارتخانه میان او و افراد شبکه‌ حقانی به دلیل دخالت آنان در اعلام نتایج کنکور، درگیری فیزیکی صورت گرفته است. منابع آگاه پنجشنبه سوم فروردین در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، تایید کردند که در پی درگیری فیزیکی میان ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالیه، طالبان و یکی از زیردستانش در این وزارتخانه که عضو شبکه‌ حقانی است، دست وزیر شکسته است.

به گفته‌ این منابع، این درگیری فیزیکی زمانی رخ داد که باقی حقانی، رئیس اداره ملی امتحانات از دستور ندیم برای پذیرش برخی افراد در دانشکده‌ پزشکی بدون شرکت در آزمون، سرپیچی کرد.

سخنان طالبان در مورد شفافیت‌بخشی در امور تحصیلی همواره هدف انتقاد بوده است و عموما تنها عملکرد مشخص این گروه در بخش آموزش را منع دختران از تحصیل می‌دانند. طالبان در آغاز دومین سال تحصیلی در افغانستان از زمان روی کار آمدن خود، همچنان درهای مدارس متوسطه و دانشگاه‌ها را به روی دختران بسته نگه داشته است. 

بیشتر از جهان