با وجود‌‌ آتش‌بس، وضعیت ساکنان منطقه قره‌باغ همچنان بحرانی است

مقام‌های محلی می‌گویند هنوز دولت آذربایجان هیچ تاریخی برای بازگشایی گذرگاه لاچین، تنها مسیر ارتباطی بین قره‌باغ و ارمنستان، اعلام‌‌ نکرده‌ است

استقرار پرچم آذربایجان در منطقه قره‌باغ-EMMANUEL DUNAND / AFP

دو روز پس از برقراری آتش‌بس در منطقه قره‌باغ و استقرار نظامیان جمهوری آذربایجان، ورود و خروج شهروندان ساکن قره‌باغ با مشکلات زیادی مواجه است.

جدايی‌طلبان  ارمنی قره‌باغ می‌گویند با باکو در حال مذاکره‌اند تا وضعیت «ورود و خروج شهروندان» سامان‌ بگیرد. هم‌زمان، نهادهای بین‌المللی برای کمک به شهروندان وارد این منطقه شده‌اند، اما به‌دلیل محدودیت‌ها و فشار ارتش آذربایجان موفق نشده‌اند به کمک شهروندان بروند. هم‌زمان در رسانه‌های اجتماعی تصاویری از تخلیه مواضع از طرف نظامیان جدایی‌طلب در قره باغ منتشر شده است؛ تصاویری که پهپادهای ارتش آذربایجان آن‌ها را فیلم‌برداری کرده‌اند.

حکمت حاجی‌اف، معاون الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری‌ آذربایجان، شنبه صبح به رسانه‌ها گفت بخشی از شبه‌نظامیان ارمنستانی همچنان به مقاومت مسلحانه ادامه‌ می‌دهند. خبرگزاری فرانسه همچنین روز شنبه تصاویری از باکو، پایتخت آذربایجان، منتشر کرد که در آن بخشی از شهروندان در حال رقص و پایکوبی پس از استقرار نیروهای آذربایجانی در منطقه قره‌باغ‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه دولتی ارمنستان شنبه اعلام‌ کرد که نیکول پاشینیان، نخست‌‌وزیر ارمنستان، با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، تلفنی درباره وضعیت بحرانی قره‌باغ دیدار و گفت‌وگو کرده‌ است. یکی از مقام‌های محلی در گفت‌وگو با شبکه فرانس۲۴ افزود که هیچ‌یک از مقام‌های آذربایجان تاکنون تاریخی برای بازگشایی گذرگاه لاچین اعلام‌ نکرده‌اند. این گذرگاه بیش از ۹ ماه است که از طرف ارتش آذربایجان مسدود شده و عامل یک بحران انسانی در منطقه قره‌باغ شده است. 

گذرگاه لاچین تنها معبری است که قره‌باغ را به کشور ارمنستان متصل می‌کند. گروه‌های حقوق بشری و مردم‌نهاد مستقر در ارمنستان آماده پذیرایی از شهروندان ارمنستانی ساکن منطقه قره‌باغ‌اند. یکی از مسئولان پزشکان بدون‌مرز در ارمنستان به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «ما از ماه مارس تا امروز، بیش از شش ماه‌ است که آماده پذیرایی از شهروندان در منطقه بلوکه‌شده قره‌باغ شده‌ایم، اما هنوز هم هیچ تاریخ دقیقی از بازگشایی این گذرگاه نداریم.» مسئول سازمان پزشکان بدون مرز در ارمنستان به خبرنگاری می‌گوید بسیاری از شهروندان در منطقه قره‌باغ در روزهای گذشته آب آشامیدنی و غذای کافی نداشته‌اند و اوضاع بسیار وخیم‌تر از هفته‌های اخیر شده‌ است.

بیشتر از جهان