درگیری‌های قره‌باغ؛ کشته شدن دست‌کم ۲۱ نفر و اصابت دو راکت به خاک ایران

ظریف، آذربایجان و ارمنستان را به خویشتن‌داری و گفت‌وگو دعوت کرد

روز دوشنبه دو راکت به نزدیکی روستاهای مرزی ایران در آذربایجان اصابت کرد-ایرنا

افزایش تنش نظامی میان دو همسایه شمالی ایران،آذربایجان و ارمنستان، به اصابت دو راکت به خاک ایران منجر شد و وزیر امور خارجه اعلام کرد که ایران آماده است میان دو کشور میانجی‌گری کند.

رسانه‌های ایران گزارش دادند که در پی درگیری نظامی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ، روز یکشنبه دو راکت به خاک ایران اصابت کرد.

روز یکشنبه یک راکت به اراضی مرتعی بالاتر از روستای خلف‌بیگلو از توابع شهرستان خداآفرین واقع در آذربایجان شرقی اصابت کرد که عمل نکرد. در ساعات پایانی روز یکشنبه هم یک راکت خمپاره به منطقه‌ای بین روستای شرفه و رود ارس و پایین‌تر از این روستا اصابت کرد. به گفته علی امیری‌راد، فرماندار شهرستان خداآفرین، این راکت عمل کرده اما خسارت جانی نداشته است.

بنا بر اعلام آرتور سرکیسیان، معاون رئیس ارتش قره‌باغ، شمار قربانیان درگیری‌های روز یکشنبه ششم مهرماه میان آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ به دست‌کم ۱۶ نفر رسید. همچنین بیش از ۱۰۰ زخمی شدند.

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان هم اعلام کرد که ارتش کشورش متحمل تلفاتی شده است. برخی منابع خبری از جمله یورونیوز، از کشته شدن دست‌کم پنج عضو یک خانواده در آذربایجان و زخمی شدن ۱۹ تن دیگر خبر دادند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اتفاق‌ها شامگاه یکشنبه در حساب توییتری خود نوشت که ایران خواستار پایان فوری خصومت‌ها و آغاز گفت‌وگو برای حل اختلافات است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از درگیری‌های نظامی چندروزه در اواسط تیرماه بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی در دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، اواخر تیرماه امسال هنگام تبریک به جیحون بایراموف، به‌عنوان وزیر امور خارجه جدید جمهوری آذربایجان، بر آمادگی ایران برای میانجی‌گری میان آذربایجان و ارمنستان تأکید کرده بود.

به گزارش ایرنا، ظریف یکشنبه‌شب در گفت‌وگوهای تلفنی جداگانه با جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان و زهراب مناتسکانیان وزیر امور خارجه ارمنستان، دوطرف را به خویشتن‌داری، آتش‌بس و پایان فوری خصومت‌ها و همچنین آغاز مذاکره در چارچوب حقوق و قوانین بین‌المللی دعوت کرد.