فضانوردان سعودی از تجربه حضور در فضا می‌گویند

در این نشست، ۲۵۰ دانشجو به‌صورت حضوری و ۶هزار دانش‌آموز به شکل مجازی شرکت کردند

ریانه برناوی و علی القرنی، فضانوردان سعودی، تجربه سفر فضایی‌شان را با دانشجویان سعودی به اشتراک گذاشتند. در ماه مه سال جاری، برناوی و قرنی هشت روز را در ایستگاه فضایی بین‌المللی سپری کردند.

به گزارش سعودی گازت، حدود ۲۵۰ دانشجوی دانشگاه ملک عبدالعزیز و بنیاد موهبه به‌صورت حضوری و ۶ هزار دانش‌آموز از طریق مجازی در این نشست شرکت کردند. این رویداد با مشارکت موهبه و سازمان فضایی سعودی برگزار شد.

هدف این جلسه افزایش آگاهی نسل جدید در زمینه فضا، تقویت ارتباط دانشمندان امروز و فردا، و گشودن افق‌های جدید کاوش فضایی آینده برای دانشجویان مستعد عنوان شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این فضانوردان در مورد مسیر تحصیلی که به جایگاه امروزشان منتهی شد و همچنین تجربه سفر علمی فضایی‌شان صحبت کردند.

فضانوردان تمام تجاربشان، از مطالعات پزشکی، نظامی و آزمایشگاهی گرفته تا فضایی، را در اختیار دانشجویان گذاشتند. برناوی و القرنی در مورد ۱۴ آزمایش علمی که در سفر فضایی‌شان انجام دادند صحبت کردند و برجسته‌ترین لحظات و فعالیت‌های این سفر را شرح دادند.

دکتر امل الهزع، مدیرکل موهبه، که در این نشست صحبت می‌کرد گفت عربستان سعودی  از مدت‌ها قبل مشتاق بوده است تا نسلی از دانشمندان و رهبران خلاق را پرورش دهد که قادر به ایجاد تحول و پیشرفت باشند، و در حوزه نجوم و فضا، با جهان رقابت کنند.

او در ادامه افزود: «عربستان سعودی با اعزام دانشمندان مستعد به فضا، این رویا را محقق کرد.»

نشست دانشجویان بااستعداد و فضانوردان در چارچوب آزمایش‌های علمی بود که در آن مشارکت داشتند و بر مکانیک سیالات و آیرودینامیک و الگوهای انتقال حرارت متمرکز بود.

در این نشست، دانشجویان این فرصت را داشتند تا در مورد آزمایش‌ها از فضانوردان سوال کنند و نتایج آزمایش‌هایشان روی زمین را با نتایج آزمایش فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی مقایسه کنند.

موهبه هر سال از طریق «برنامه شناسایی استعدادهای ملی» دانش‌آموزان مستعد را شناسایی می‌کند و سپس، برنامه‌های گوناگونی برای پرورش مهارت‌ها و تقویت استعداد و توانایی‌هایشان ارائه می‌دهد.

بیشتر از جهان