پایان ماموریت نخستین فضانورد زن سعودی و همراهانش، آن‌ها در راه زمین‌اند

فضانوردان سعودی در طول این ماموریت یک هفته‌ای ده‌ها فعالیت تحقیقاتی را با موفقیت انجام دادند

ریانه برناوی نخستین زن عرب بود که برای یک ماموریت فضایی به مدار زمین پرواز کرد - reuters

ریانه برناوی و علی القرنی، فضانوردان سعودی، پس از پایان ماموریت تاریخی خود، روز سه‌شنبه ۳۰ مه (نهم اردیبهشت)، ایستگاه فضایی بین‌المللی را به مقصد زمین ترک می‌کنند.

ریانه برناوی، نخستین زن عرب بود که برای یک ماموریت فضایی به مدار زمین پرواز کرد. این محقق سلول‌های بنیادی، روز دوشنبه در نطقی از ایستگاه فضایی بین‌المللی، این ماموریت را سرآغاز عصری تازه برای کشورش و منطقه ارزیابی کرد و گفت که «هر داستانی پایانی دارد».

در این ماموریت فضایی، دو نفر دیگر هم مسافران سعودی را همراهی کردند؛ پگی ویتسون، فضانورد سابق ناسا که چهارمین پرواز خود را به ایستگاه فضایی بین‌المللی ثبت می‌کند و جان شافنر که تاجری از تنسی آمریکا است.

آکسیوم اسپیس (شرکت آمریکایی توسعه‌دهنده‌ زیرساخت‌های فضایی خصوصی) انجام این ماموریت یک هفته‌ای را برعهده داشت.

به گزارش العربیه انگلیسی،‌ فضانوردان آکسیوم اسپیس ۲ در طول مدت حضور خود در آزمایشگاه ایستگاه فضایی بین‌المللی، بیش از ۲۰ فعالیت در حوزه‌های علمی، فناوری، مهندسی، هنر و ریاضیات، بیش از ۲۰ مطالعه تحقیقاتی در زمینه ریزگرانش و همچنین هشت رویداد رسانه‌ای را با موفقیت انجام دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آخرین آزمایش‌های این گروه، دو فضانورد سعودی روز دوشنبه با نشان دادن انتقال حرارت در یک سیم به هنگام گرم و سرد شدنش، این رویداد فیزیکی را با آنچه روی زمین اتفاق می‌افتد، مقایسه کردند.

فضاپیمای دراگن اسپیس‌اکس با خود بیش از ۱۳۵ کیلوگرم محموله و داده‌های مهم به زمین می‌آورد، داده‌هایی که درک بشر از فیزیولوژی انسانی را در زمین و مدار آن متحول خواهد کرد. این داده‌ها همچنین در مسیر فن‌آوری‌های آینده از اهمیت بسیاری برخوردار است.

هفته گذشته، کمیسیون فضایی عربستان سعودی این ماموریت را نقطه عطفی برای بلندپروازی‌های آینده این پادشاهی در فضا خواند. هیثم التویجری، مشاور کمیسیون فضایی عربستان سعودی‌، ریانه برناوی و علی القرنی را «مایه غرور ملی» دانست و برناوی را با والنتینا ترشکووا مقایسه کرد؛ همان فضانورد شناخته‌شده شوروی سابق که در ۱۶ ژوئن ۱۹۶۳، نزدیک به ۶۰ سال پیش، عنوان نخستین فضانورد زن تاریخ را از آن خود کرد.

ریاض در سال ۲۰۱۸ کمیسیون فضایی عربستان سعودی را تاسیس کرد و سال گذشته برنامه‌ای را برای اعزام فضانوردان به فضا به‌ راه انداخت. ماموریت آکسیوم اسپیس در راستای چشم‌انداز توسعه ۲۰۳۰ عربستان سعودی، به ریاض امکان می‌دهد تا به‌عنوان یک مشارکت‌کننده اصلی در تحقیقات علمی و اکتشاف‌های فضایی نقش ایفا کند.

بیشتر از علوم