بایدن در سازمان ملل: با تهدیدات ایران مقابله می‌کنیم

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: ما ائتلاف‌های جدید ایجاد خواهیم کرد و با شرکای خود برای پاسخگو کردن ایران در قبال تهدیدات منطقه‌ای‌اش همکاری خواهیم کرد

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در سخنرانی خود در هفتاد وهشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: «ما با تهدیدات ایران مقابله می‌کنیم. ما  متعهد هستیم که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند.»

او افزود:« ما ائتلاف های جدید ایجاد خواهیم کرد و با شرکای خود برای پاسخگو کردن ایران در قبال تهدیدات منطقه‌ای‌اش همکاری خواهیم کرد.»

جو بایدن گفت:«حقوق بین الملل و حقوق بشر ستون روابط بین کشورها و بخشی اصلی منشور سازمان ملل متحد هستند.»

او گفت: «حقوق بشر و حقوق شهروندان چه در سین کیانگ و چه در تهران و چه هر جای دیگری باید رعایت شود.»

جو بایدن در حالی این سخنان را مطرح کرد که به‌دلیل معامله با جمهوری اسلامی برای آزادی شهروندان دوتابعیتی که در ایران به گروگان گرفته شده بودند و نیز دادن اجازه سفر به افرادی که در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارند، مورد انتقاد قرار گرفته است.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی در زمان سخنرانی بایدن در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد حضور نداشت.

او  بعدازظهر امروز به وقت نیویورک سخنرانی می‌کند.

در همین حال، از نیویورک گزارش شده است که جلسه ابراهیم رئیسی با اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا لغو شده است.

پیشتر فاش شدن خبر برگزاری این جلسه جنجال زیادی به پا کرد و ایرانیان فراوانی از شورای روابط خارجی آمریکا برای میزبانی از ابراهیم رئیسی، با توجه به نقش او در قتل هزاران زندانی سیاسی و نیز سرکوب خونین مردم ایران در دو سال گذشته، انتقاد کردند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از خاورمیانه‌ای یکپارچه‌تر به عنوان بخشی جدانشدنی از جهان سخن گفت و افزود آمریکا از خاورمیانه‌ای متحد حمایت می‌کند.

بایدن با تاکید بر ادامه تلاش‌ها برای ایجاد صلح بین اسرائیل و همسایگاننش، بار دیگر بر راه حل دو کشوری برای ایجاد صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها تاکید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن همچنین بر همکاری متعهدانه با چنین تاکید کرد تا به گفته او کار دو کشور به منازعه با یکدیگر نکشد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنرانی خود به جنگ روسیه و اوکراین پرداخت و گفت:« برای دومین سال پیاپی این نشست در سایه جنگ متجاوزانه روسیه به اوکراین برگزاری می شود. ما به شدت از تلاش های اوکراین برای رسیدن به راه حلی دیپلماتیک برای دستیابی به صلح حمایت می کنیم.»

او روسیه را به تنهایی عامل ادامه جنگ در اوکراین دانست و گفت روسیه می‌تواند هر لحظه به این جنگ پایان دهد اما چنین تصور می‌کند که در قبال تجاوز به اوکراین نباید پاسخگو باشد.

بایدن گفت:«هیچ کشوری نباید فکر کند که بدون مسئولیت و پاسخگویی می‌تواند به کشوری دیگر حمله کند. ما همیشه در مقابل هر تجاوزی می‌ایستیم. ما در کنار اوکراین می‌ایستیم تا زمانی که از حق حاکمیت ملی خود، از مرزهای خود، از استقلال خود دفاع کند و این امر محدود به اوکراین نیست. باید به حق هر کشور و تمامیت ارضی هر کشوری، چه کوچک و چه بزرگ باید احترام گذاشته شود.»

رئیس‌جمهوری آمریکا بر تعهد کشورش بر مقابله با گسترش تسلیحات هسته‌ای تاکید کرد و گفت:«امسال آخرین تسلیحات شیمیایی خود را نابود کردیم، اما در مقابل کشوری مثل کره شمالی، با نادیده گرفتن قطعنامه‌های سازمان ملل متحد، به گسترش تسلیحات کشتار جمعی می‌پردازد.»

او در سخنان خود بارها بر ضرورت حفظ صلح در عرصه جهانی تاکید و سخنرانی‌اش را با اشاره به سفر اخیرش به ویتنام شروع کرد.

جو بایدن گفت:« چند روز پیش من در طرف دیگر جهان بودم در ویتنام، جایی که به خون و جنگ آغشته شده بود. من با کهنه سربازان این جنگ صحبت کردم. پس از پنجاه سال، برای همکاری و رفتن به سوی آینده، این سفر را انجام دادم.»

بایدن گفت:«شاید برای دهه‌ها حتی قابل تصور نبود که رئیس‌جمهوری آمریکا به هانوی برود و در کنار رهبران ویتنام بایستد و صحبت کند، بنابراین زخم‌های عمیق می‌توانند التیام پیدا کنند.»

او افزود:«اگر به امیدهای مشترک و نجات بشریت فکر کنیم، می‌توانیم بر تاریخ و مشکلات پیروز شویم. دشمنان در جهان می‌توانند به شرکای هم تبدیل شوند.»

بایدن گفت:«من نقشی را که آمریکا در این لحظه تاریخی برای رهبری جهان دارد درک می کنم تا کشورها در صلح زندگی کنند و بتوانند مسیر آینده خود را طی کنند.»

او خطاب به رهبران کشورهای جهان گفت:« آینده ما به آینده شما گره خورده است و هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی بر چالش‌های موجود غلبه کند.»

جو بایدن از پیوستن دوباره آمریکا به یونسکو خبر داد و گفت: «ما مفتخریم که امسال مجددا به یونسکو بازمی‌گردیم.»

آمریکا در دوران ریاست جمهوری سازمان ملل متحد از یونسکو خارج شده بود.

او همچنین از افزایش شمار اعضای دائم شورای سازمان امنیت ملل متحد و گسترش آن حمایت کرد و گفت:« ما به تلاش‌های خود برای ترمیم و بهبود سازمان ملل متحد ادامه خواهیم داد. این سازمان باید همچنان صلح را حفظ کند.»

بایدن در بخش دیگری از سخنان خود به تلاش‌های آمریکا برای بهبود وضعیت بانک جهانی و فراهم کردن امکان استقراض برای همه کشورها اشاره کرد.

او گفت:« ما موفق شدیم یک میلیارد انسان را از فقر شدید و مطلق نجات دهیم.»

رئیس‌جمهوری آمریکا به همکاری کشورش با کشورهای مختلف در زمینه‌های مختلف از واکسیناسیون و مبارزه با قاچاق مواد مخدر گرفته تا امنیت جهانی و مقابله با تروریسم نیز پرداخت و گفت:« ما ائتلافی برای مبارزه با مواد مخدر صنعتی و مصنوعی ایجاد کرده‌ایم و به ائتلافی جهانی برای تقویت دموکراسی و مبارزه با خشونت نیاز داریم.»

او گفت هیچ هدفی مهم‌تر از مبارزه با چالش‌ها و تهدیدهای اقلیمی نیست. ما در همه جا شاهد این مشکلات هستیم از خشکسالی در نقاط مختلف جهان گرفته تا سیل در لیبی و آتش‌سوزی در جنگل‌ها.

او گفت دولتش از زمان سر کار آمدن به چالش‌های محیط زیستی به عنوان تهدیدی وجودی نگاه کرده است

بایدن گفت منابع مالی برای حرکت به سمت انرژی‌های پاک را چهار برابر کرده است.

جهان باید امسال به تعهد۱۰۰ میلیارد دلاری که در کنفرانس پاریس داد، برای کمک به کشورهای آسیب‌پذیر در مقابل تهدیدهای اقلیمی عمل کند.

بیشتر از جهان