کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی با تهدید مواد مخدر از افغانستان مواجه‌اند

ارمنستان، قزاقستان، روسیه، بلاروس، قرقیزستان و تاجیکستان اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی‌اند که روسیه رهبری آن را بر عهده دارد

وزارت کشور روسیه روز جمعه ۲۴ شهریور (۱۵ سپتامبر) اعلام کرد که با وجود کاهش تولید تریاک در افغانستان، کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی با تهدید جدی قاچاق مواد مخدر از افغانستان مواجه‌اند.  

خبرگزاری دولتی روسیه تاس ادعا کرد که با کاهش ۸۰ درصدی تولید تریاک در افغانستان، تولید مواد مخدر مصنوعی که به کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی قاچاق می‌شود، افزایش یافته است. این خبرگزاری نوشت که این کشورها حدود ۱.۷ تن مواد مخدر را که به این کشورها قاچاق می‌شد، کشف و ضبط کردند.  

در بیانیه وزارت کشور روسیه آمده است: «بزرگ‌ترین تهدید مواد مخدر برای کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی از افغانستان است.» 

ارمنستان، قزاقستان، روسیه، بلاروس، قرقیزستان و تاجیکستان اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی‌اند که روسیه رهبری آن را بر عهده دارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اندری خیروف، معاون وزارت کشور روسیه، پس از نشست مشترک با مقام‌های سازمان مبارزه با مواد مخدر آسیای میانه گفت که در راستای مبارزه با قاچاق مواد مخدر به فرمان سازمان پیمان امنیت جمعی، ۳۹۹ نفر از جمله شش شهروند خارجی بازداشت شده‌اند. 

افغانستان با کشورهای تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان مرز مشترک دارد و در میان آن‌ها، تاجیکستان چندین مرتبه از حضور گروه‌های تروریستی و قاچاقچیان مواد مخدر در خاک افغانستان ابراز نگرانی کرده است. 

اما طالبان تاکید دارند که با قاچاق مواد مخدر و تروریسم مبارزه می‌کنند و از افغانستان هیچ تهدیدی متوجه کشورهای دیگر نیست.  

دهم سپتامبر، دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد برای افغانستان اعلام کرده بود که تولید مت‌آمفتامین در افغانستان به سرعت و به طور فزاینده‌ای در حال افزایش است و قاچاق آن به کشورهای منطقه رو به گسترش است.  

ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، آوریل ۲۰۲۲ فرمان ممنوعیت کشت، تولید، قاچاق، مصرف و خرید‌وفروش مواد مخدر در افغانستان را صادر کرد. او در ماه مارس ۲۰۲۳، بر لزوم سوزاندن مواد مخدر ضبط‌شده در ملاءعام تاکید کرد. رهبر طالبان هشدار داده بود که با متخلفان مطابق شریعت برخورد خواهد شد و کشتزارهای آنان نیز نابود می‌شود. 

از زمان آغاز فعالیت طالبان در نیمه دوم دهه ۱۹۹۰ تاکنون، تجارت مواد مخدر بخشی جدایی‌ناپذیر از فعالیت این گروه بوده است. طالبان بخشی از هزینه جنگ‌های خود مقابل حکومت افغانستان و متحدان غربی آن را از طریق کشت، فرآوری و حمل‌ مواد مخدر به‌‌دست می‌آوردند.   

بیشتر از جهان