تشدید اختلال برنامه‌ریزی‌شده در دسترسی به اینترنت در ایران

رئیس مرکز روابط‌عمومی وزارت ارتباطات تاکید کرده است که این وزارتخانه در حال افزایش ظرفیت شبکه کشور است و ‏اختلال در اینترنت در روزهای اخیر هدفمند نیست

رئیس مرکز روابط‌‌عمومی وزارت ارتباطات روز جمعه ۲۴ شهریور ضمن تکذیب سخنان نسبت‌داده‌شده به وزیر ارتباطات مبنی بر قطع هدفمند اینترنت در ساعت‌های خاصی از شبانه‌روز، گفت این ادعا حاصل برداشت غلط از صحبت وزیر است.

رئیس مرکز روابط‌عمومی وزارت ارتباطات تاکید کرده است این وزارتخانه در حال افزایش ظرفیت شبکه کشور است و اختلال اینترنت در روزهای اخیر هدفمند نیست.

روز جمعه رسانه‌ها به‌نقل از وزیر ارتباطات اعلام کردند دلیل قطعی اینترنت در روزهای اخیر تصمیم این وزارتخانه برای ایجاد اختلال در برخی از استان‌ها در ساعت‌هایی خاص است که در آن محدودیت‌های اینترنت اعمال می‌شود.

سایت جماران به‌نقل از عیسی زارع‌پور در این‌باره در گزارشی تصریح کرده است: «در برخی از استان‌ها و در یک ساعت خاصی در نیمه‌شب‌ها، یک‌ سری محدودیت‌ها اعمال می‌شود که عموم مردم این محدودیت‌ها را احساس نمی‌کنند.»

بر اساس ادعای رسانه‌ها، زارع‌پور دلیل این امر را تلاش برای افزایش ظرفیت شبکه اعلام کرده است که وزارتخانه را ناچار می‌سازد به برخی از نقاط «زمان خاموشی» بدهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود تکذیب رئیس مرکز روابط‌عمومی وزارت ارتباطات، آنچه کاربران در روزهای اخیر اعلام کرده‌اند افزایش اختلال در اینترنت و قطعی‌های مکرر است، به‌نحوی‌ که حتی در برخی ساعت‌ها آنتن‌دهی سیم‌کارت‌های تلفن همراه نیز در مناطقی قطع می‌شود.

هم‌زمان با سالگرد آغاز خیزش مردمی، کاهش سرعت اینترنت و در دسترس نبودن برخی فیلترشکن‌ها در ایران گزارش شده است. کاربران تاکید دارند که سرورهای فیلترشکن‌ها نیز در این ساعت قطع است.

حساب رسمی نت‌ بلاکس، که وضع اینترنت جهانی را رصد می‌کند، نیز در روزهای گذشته از اختلال اینترنت در ایران در ساعت‌های آغاز روز خبر داده و اعلام کرده است: «داده‌های شبکه افت ارتباط اینترنتی تا ۷۱ درصد معمول را نشان می‌دهد.»

شرکت ارتباطات زیرساخت روز ۲۰ شهریور در اطلاعیه‌ای اختلال اینترنت را تایید و علت آن را ارتقای شبکه دانسته بود. در این اطلاعیه آمده است: «به‌منظور ارتقا و توسعه ظرفیت شبکه ارتباطات زیرساخت و بر اساس نیازسنجی و طراحی‌های انجام‌شده قبلی، تجهیزات مورد نیاز تامین شده و از چند روز گذشته مراحل جایگزینی و ارتقای تجهیزات آغاز شده است. بدین منظور، بر اساس فرایند رایج و مصوب، تغییرات در ساعات کم‌ترافیک شبانه‌روز در قالب خاموشی فنی انجام می‌شود.»

مشخص نیست در حالی‌ که در همین اطلاعیه تداوم اختلال اطلاع‌رسانی شده، چرا رئیس روابط‌عمومی وزارت ارتباطات این موضوع را تکذیب کرده است.

با وجود ادعای این وزارتخانه مبنی بر اختلال عمدی و قطع اینترنت برای توسعه شبکه، کاربران بر این باورند که نگرانی از شروع مجدد اعتراض‌ها در سالگرد جان باختن مهسا امینی سبب شده است وزارت ارتباطات، به دستور نهادهای امنیتی، کاهش دسترسی به شبکه جهانی اینترنت را از طریق کاهش سرعت و قطعی‌های مکرر عملی کند.

وزیر ارتباطات در یک سال گذشته بارها بر این موضوع تاکید کرده است که این وزارتخانه تابع نظر دیگر نهادها برای فیلترکردن و قطع دسترسی به اینترنت بوده و پذیرفته است که تصمیم نهادهای امنیتی و شورای‌عالی امنیت ملی در مواقع شکل‌گیری اعتراض‌ها، قطع دسترسی شهروندان به اینترنت و محدودشدن پهنای باند داخلی است. این شیوه در ماه‌های نخست اعتراض‌های سال ۱۴۰۱ اجرا شد که در نتیجه آن، شهروندان امکان دسترسی به شبکه جهانی را برای ساعت‌های طولانی در شبانه‌روز از دست‌ دادند.

در آستانه ۲۵ شهریور، سالروز کشته‌ شدن مهسا امینی، به نظر می‌رسد وزارت ارتباطات برای اجرای دوباره الگوی سال پیش آماده می‌شود. هرچند زارع‌پور پذیرفته است که این اختلال و قطعی موقت نیز ضرر هنگفتی به کسب‌وکارهای اینترنتی وارد کرده است.

آسیب وارد شده به مشاغل در زمان قطعی اینترنت و افزایش فیلترینگ سبب شده است که در سال گذشته برخی از این کسب‌وکارها تعطیل شود یا فعالیت خود را به کشورهای همسایه منتقل کنند. در صورت تکرار شرایط سال گذشته و قطع اینترنت، این امر ممکن است سبب افزایش ضرر و زیان مالی این کسب‌وکارها و تعطیلی تعداد بیشتری از آن‌ها شود.