به دلیل اختلال در اینترنت، صدور ویزای شنگن برای ایرانیان به حالت تعلیق درآمد

فعالیت بخش کنسولی برخی سفارتخانه‌های اروپایی در پی اعتراض‌های سراسری مردم متوقف شد

برخی سفارتخانه‌های اروپایی و حوزه شنگن تا پایان ماه اکتبر نوبت‌های درخواست ویزا را کنسل کرده‌اند - wego

حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، از «تعلیق و توقف موقت» صدور ویزای شنگن برای اتباع ایرانی خبر داد و گفت که برخی سفارتخانه‌های اروپایی «بدون اطلاع رسمی»، رسیدگی به درخواست ویزا را متوقف کرده‌اند.

به گفته رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، این تصمیم که بیشتر «شکل غیررسمی» دارد، در پی توقف فعالیت بخش کنسولی برخی سفارتخانه‌های اروپایی در روزهای اخیر اتخاذ شد.

هرچند این مقام صنفی توقف صدور ویزا را به اعتراض‌های اخیر گره زد، بررسی‌ها نشان می‌دهد که اختلال در اینترنت عامل اصلی رسیدگی نشدن به درخواست‌های جدید بوده است؛ مرکز رسیدگی به درخواست ویزای فرانسه در تهران روز ۲۹ سپتامبر (۷ مهر)، با انتشار اطلاعیه‌ای، اعلام کرد: «با توجه به شرایط موجود در ایران، اینترنت با اختلال مواجه است و در نتیجه مرکز درخواست ویزای فرانسه امکان رسیدگی به درخواست ویزا را ندارد.» در این اطلاعیه، تاکید شد که این وضعیت خارج از کنترل سفارت فرانسه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سایر کشورهای اروپایی تاکنون توقف یا تعلیق صدور ویزا برای ایرانیان را تایید نکرده‌اند اما خبرگزاری ایسنا به نقل از مسئول بخش ویزای یک آژانس گردشگری، ادعا کرد: «برخی سفارتخانه‌های اروپایی و حوزه شنگن تا پایان ماه اکتبر نوبت‌های درخواست ویزا را کنسل کرده‌اند و مدارک جدید را نمی‌پذیرند و با این شرایط، فعلا به‌هیچ‌وجه امکان گرفتن نوبت ویزای شنگن وجود ندارد.»

نویسنده این گزارش احتمال «بالا رفتن ریسک مهاجرت» در شرایط کنونی را عامل تاثیرگذار بر توقف و تعلیق صدور ویزا از سوی کشورهای حوزه شنگن دانست؛ با این حال اذعان کرد که سفارتخانه‌ها برای انجام دادن امور اداری به مکاتبه‌ با نهادهای مرتبط در اتحادیه اروپا نیاز دارند و این در شرایط فعلی اختلال اینترنت در ایران، «دشوار» است.

کشورهای حوزه شنگن در سال‌های پس از انقلاب به دلیل افزایش میل به مهاجرت در میان ایرانیان، شرایط سختی را برای صدور ویزا اتباع ایرانی در نظر گرفتند با این حال هیچ‌یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در جریان اعتراض‌های اخیر مردم ایران اعلام نکردند که صدور ویزا برای ایرانیان را متوقف می‌کنند. کشورهایی مانند کانادا، آلمان، فرانسه، هلند، اتریش، بلژیک، اسپانیا و ایتالیا در اطلاعیه‌هایی جداگانه، به شهروندان خود توصیه کرده‌اند که از سفر غیرضروری به ایران اجتناب کنند. آنان همچنین از اتباع خود و دیگر شهروندان دوتابعیتی خواستند خاک ایران را ترک کنند، زیرا خطر دستگیری آنان وجود دارد.

جمهوری اسلامی ایران اتباع کشورهای اروپایی و دوتابعیتی‌ها را با اتهام «جاسوسی» دستگیر و زندانی می‌کند؛ اما سازمان‌های حقوق بشری و مقام‌های غربی معتقدند حکومت ایران با زندانی کردن اتباع این کشورها، از جامعه جهانی باج‌خواهی می‌کند.