امیرعبداللهیان: ایرانی‌های دوتابعیتی را تهدید نمی‌دانیم، خامنه‌ای و رئيسی هم دوستشان دارند

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی هم‌اکنون پرونده مبادله ایرانیان دوتابعیتی با آمریکا را در ازای دریافت پول دنبال می‌کند

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه حمهوری اسلامی، در حالی که هم‌اکنون پرونده مبادله ایرانیان دوتابعیتی با آمریکا را در ازای دریافت پول دنبال می‌کند، بار دیگر از ایرانی‌های دوتابعیتی خواست به «سرزمین مادری» سفر کنند و در دام «تبلیغات کاذب ایران‌هراسی» نیفتند.

به گزارش رسانه‌های داخل ایران، حسین امیرعبداللهیان که روز دوشنبه ۲۰ شهریور در نشست کارگروه کنسولی شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور سخن می‌گفت، مدعی شد: «ما ایرانیان دوتابعیتی را هرگز تهدید نمی‌دانیم بلکه حضورشان را فرصتی برای ایران و همه جهان می‌دانیم.»

او این گفته‌ها را در شرایطی مطرح کرد که بحث بر سر تبادل زندانیان دوتابعیتی از زندان‌های ایران در تیتر اخبار جهان قرار دارد و «دیپلماسی گروگان‌گیری» جمهوری اسلامی روزبه‌روز بارزتر می‌شود.

دولت‌های غربی و سازمان‌های حقوق بشری بارها مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را متهم کرده‌اند که از بازداشت شهروندان خارجی یا ایرانیان دوتابعیتی به‌عنوان ابزاری برای گرفتن امتیازهای سیاسی‌ــ‌اقتصادی در مذاکره با کشورهای غربی استفاده می‌کنند.

سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز، سه شهروند ایرانی‌ــآمریکایی‌اند که در ایران با اتهام‌های امنیتی از جمله «جاسوسی برای دولت متخاصم»، بازداشت و در دادگاه‌های انقلاب محاکمه و محکوم شده‌اند. مراد طاهباز علاوه بر داشتن تابعیت ایران و آمریکا، شهروند بریتانیا است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیرعبداللهیان بدون اشاره به این ایرانی‌های دربند و سایر اقدام‌های تهدیدآمیز جمهوری اسلامی علیه شهروندان دوتابعیتی از جمله انواع بازجویی و فشار روانی از بدو ورود تا لحظه خروج، مدعی شد: «خرسندیم که اعلام کنیم با وجود تبلیغات کاذب ایران‌هراسانه، ایرانیان به‌راحتی به ایران سفر می‌کنند. بار دیگر نیز از ایرانیان دعوت می‌کنیم که بدون دغدغه به سفرهای خودشان به ایران ادامه دهند و بدانند که ایران و همه ما به آن‌ها خوش‌آمد می‌گوییم.»

او در عین حال با اشاره به اینکه «۵.۲ میلیون ایرانی در کشورهای مختلف حضور دارند» افزود: «رهبر جمهوری اسلامی همواره در موضوع ایرانیان خارج از کشور تاکیدات ویژه‌ای دارند و همواره یکی از توصیه‌هایشان به دستگاه دیپلماسی این است که ایرانیان خارج از کشور را فراموش نکنید، این‌ها فرزندان ایران‌اند و رابطه‌ آن‌ها با ایران را باید هر روز قوی‌تر کنیم.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در ادامه تبلیغاتش برای دعوت از ایرانی‌های ساکن خارج‌ کشور برای سفر به ایران گفت: «رئیس‌جمهوری هم به مسئله ایرانیان توجه اکید دارند و می‌گویند هنوز به اینکه در دولت ما در مورد ایرانیان خارج از کشور کار موثری انجام شده باشد، حس خوبی ندارم. کار اصلی این است که یک ایرانی بتواند خواسته‌هایش را ببیند که در دولت ما محقق شده است و در آرامش بتواند تردد داشته باشد.»

این گفته‌های امیرعبداللهیان مدت کوتاهی پس از آن است که روزنامه خراسان از دستگیری یک زن ایرانی‌ــ‌آمریکایی به اتهام «جاسوسی» خبر داد. این روزنامه روز ۱۶ مرداد نوشت: ««شنیده‌ها حاکی است که در هفته‌های اخیر شهروند دیگری نیز بازداشت شده که طرف آمریکایی خواهان آزادی او در جریان توافق تبادل است. او یک خانم ایرانی‌ــ‌آمریکایی است که سابقه حضور در ان‌جی‌اوهای افغانستان را هم داشته است و آمریکایی‌ها تبادل را تا آزادی او متوقف کرده‌اند.»

تهران بارها اتهام گروگان‌گیری را رد و ادعا کرده که بازداشت زندانی‌های دوتابعیتی با اتهام‌هایی مانند «اقدام علیه امنیت ملی و جاسوسی» بوده است‌.

با این حال، زمان‌بندی دستگیری و آزادی ایرانیان دوتابعیتی نشان می‌دهد که چنین ادعایی صحت ندارد. به‌عنوان مثال، تعداد افراد دوتابعیتی دستگیرشده در ایران تا سال ۲۰۱۵، زمانی که برجام به نتیجه رسید، افزایش یافت اما پس از آن در سال ۲۰۱۶، پنج زندانی آمریکایی آزاد شدند. در جریان آزادی این افراد، ایالات متحده ۴۰۰ میلیون دلار از وجوه مسدود‌شده ایران از سال ۱۹۸۱ را پرداخت کرد که به‌صورت نقدی با هواپیما به ایران ارسال شد. علاوه بر آن، ۱.۳ میلیارد دلار دیگر نیز به‌عنوان سود بدهی به ایران پرداخت کرد. جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، آن زمان گفت از این زندانی‌ها به‌عنوان «اهرم فشار» استفاده شده است.

نازنین زاغری هم تنها چند روز پس از بازگشت به بریتانیا پس از شش سال زندان و ممنوع‌الخروجی از ایران، او روز ۲۱ مارس ۲۰۲۲ با حضور در یک نشست رسانه‌ای، به جهانیان یادآوری کرد که در ازای بدهی انگلستان به ایران، گروگان گرفته شده بود.

در آن زمان سی‌ان‌ان در یادداشتی تاکید کرد: «آزادی نازنین زاغری‌ــ‌رتکلیف و انوشه آشوری به‌عنوان یک «دستاورد بزرگ» برای دیپلماسی بریتانیا مطرح می‌شود، زیرا بوریس جانسون مشکلی را حل کرد که سال‌ها در دستور کار ملی قرار داشت. بریتانیا حدود ۵۲۰ میلیون دلار برای تسویه بدهی ۴۰ ساله به ایران پرداخت کرد و به این ترتیب، زندانیان دوتابعیتی آزاد شدند. با این حال، این تنها پایان یک فصل از کتاب طولانی زندانیانی است که در منازعات سیاسی جمهوری اسلامی ایران و غرب به ابزار چانه‌زنی تبدیل شده‌اند.»