نایب رئیس کانون بازنشستگان: ۷۰ درصد بازنشستگان حداقل‌ بگیرند

تجمع‌ اعتراضی بازنشستگان هر هفته مقابل ساختمان‌ تامین اجتماعی شهرهای مختلف برگزار می‌شود

در حالی‌ که مسئولان دولتی به بهانه‌هایی مانند افزایش تورم از افزایش دستمزد کارگران و حداقل‌بگیران خودداری می‌کنند، فعالان حقوق بازنشستگان می‌گویند شمار زیادی از آن‌ها با حقوق هفت تا هشت میلیون تومانی زندگی می‌کنند. نصرالله دریابیگی، نایب‌رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی، نیز این موضوع را تایید کرد و گفت که ۷۰ درصد بازنشستگان تامین اجتماعی حداقل حقوق را می‌گیرند و «صورتشان را با سیلی سرخ نگه می‌دارند».

دریا بیگی تصریح کرد بازنشستگان با این مبلغ فقط می‌توانند زنده بمانند؛ در حالی‌ که «آن‌ها کارگران دیروز این مرزوبوم بودند و در سخت‌ترین شرایط از جمله جنگ ایران و عراق ایثارگری کردند و حالا شایسته نیست که در تامین حداقلی‌ترین نیازهای خود بمانند».

به گزارش خبرگزاری ایلنا، رئیس کانون بازنشستگان مازندران ضمن اشاره به اجرا نشدن قانون درمان رایگان بازنشستگان، به «دخالت‌های مکرر» دولت در امور داخلی سازمان تامین اجتماعی انتقاد کرد و افزود: «از وزارت رفاه و مدیران سازمان تامین اجتماعی انتظار داریم با اجرای عدالت در خدمات‌رسانی به بازنشستگان، آرامش را به این خانواده ۴.۵ میلیون نفری بازگردانند.»

دریابیگی در ادامه، مسئولان دولتی را خطاب قرار داد و این سوال را مطرح کرد که کدام مدیر و مسئول می‌تواند یک خانواده چهار نفری را با حقوق ماهی هفت میلیون تومان مدیریت کند و این در حالی است که برخی مستمری‌بگیران تامین اجتماعی با ماهی یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان زندگی می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازنشستگان نیز در تجمع‌های اعتراضی خود همواره تاکید کرده‌اند که دستمزدهای آنان فقط برای ۱۰ روز آنان در ماه کفایت می‌کند.

رئیس کانون بازنشستگان مازندران از مقام‌های دولتی خواست به وعده‌هایشان عمل کنند و ترمیم مزد را در شورای عالی کار پی بگیرند تا «شاید بر زخم ده‌ها میلیون کارگر مرهمی باشند».

بر اساس مصوبه شورای عالی کار، حقوق کارگران و حداقل‌بگیران در سال ۱۴۰۲ به‌‌رغم تورم بالای ۵۰ درصد در ایران تنها ۲۷ درصد افزایش یافت. تلاش فعالان کارگری و بازنشستگان برای لغو این مصوبه و اصلاح دستمزدها نیز بی‌اثر بود و دولت ابراهیم رئیسی حاضر نشد مصوبه شورای عالی کار را لغو کند.

بازنشستگان و کارگران حداقل‌بگیر ماهیانه بین هفت تا هشت میلیون تومان دریافتی دارند، حال‌آنکه جدیدترین ارزیابی‌ها نشان می‌دهد نرخ سبد معیشت خانواده چهار نفری بیش از ۲۳ میلیون تومان است.

بازنشستگان تامین اجتماعی طی هفته‌های متوالی با برگزاری تجمع‌هایی در شهرهای مختلف به وضعیت معیشتی خود و بی‌اعتنایی مسئولان به مطالباتشان اعتراض کردند.

روز یکشنبه ۱۹ شهریور نیز شماری از بازنشستگان در شهرهای مختلف از جمله شوشتر، دزفول، اصفهان، رشت و کرمانشاه مقابل ساختمان تامین اجتماعی تجمع اعتراضی برگزار کردند و با سر دادن شعارهایی مانند «نه دولت نه مجلس، نیستند به فکر ملت» و «حقوقت رو داد بزن، افتاده دست راهزن» خواستار افزایش حقوق مطابق با تورم فزاینده شدند.

بیشتر از اقتصاد