کاهش محدودیت‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران و افزایش تجارت با امارات متحده عربی

تاجران ایرانی و اماراتی تاکید دارند که با کاهش محدودیت‌ها بر فعالیت تجاری جمهوری اسلامی، تجارت بین ایران و امارات متحده عربی افزایش ‌یافته است

تجارت میان جمهوری اسلامی و امارات متحده عربی- عکس برنا

نشریه فایننشال‌تایمز یکشنبه، ۱۰ سپتامبر (۱۹ شهریور)، در گزارشی پیرامون مراودات تجاری جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه جنوبی، می‌نویسد که امارات متحده عربی محدودیت‌های ثبت شرکت‌ و صدور ویزا را برای بازرگان‌های ایران و شرکت‌های مشمول تحریم‌های ایالات متحده آمریکا کاهش داده است.

امارات متحده عربی در مسیر واردات کالا به ایران نقش مهمی دارد و جمهوری اسلامی نیز در حال بررسی راهکارهایی برای تقویت تجارت دوجانبه با ایجاد مکانیسم‌های مالی مناسب با این کشور است.

در پی تنش‌های نظامی و اخلال در روند حرکت کشتی‌ها در خلیج‌ فارس با برخی اقدام‌های حکومت ایران در  ۲۰۱۹، ارتباط تجاری جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی کاهش چشمگیری یافت. اما به نظر می‌‌رسد که برقراری مجدد ارتباط دیپلماتیک میان حکومت ایران و عربستان سعودی، تنش‌ها با امارات را نیز کاهش داده و محدودیت‌های تجارت بین دو کشور کمتر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افشین مولوی، کارشناس ارشد دانشکده مطالعات پیشرفته بین‌الملل در دانشگاه جان‌هاپکینز در ایالات متحده، در خصوص بهبود روابط  بین جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی به فایننشال‌تایمز گفته است: «به نظر می‌رسد که سیاست خارجی امارات به سمت سیاست‌های توسعه اقتصادی تغییر کرده است.»

در این میان نباید نقش چین را در حل مسائل میان جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه، از جمله امارات، نادیده گرفت. به گفته گزارشگر روزنامه فایننشال‌تایمز، چین برای پیشبرد برنامه توسعه تجاری خود با کشورهای عربی، حفظ امنیت منطقه‌ای را ضروری می‌داند و بر اساس آن، جمهوری اسلامی ایران را هم واداشته است که از رویه خصمانه منطقه‌ای خود عقب‌نشینی کند.

چین در حال حاضر مهم‌ترین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران، و امارات نیز دومین شریک تجاری مهم آن به‌‌شمار می‌رود.

به گزارش فایننشال‌تایمز، بر اساس آمارها، تجارت بین جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی از رکورد ۱۱ میلیارددلاری در ۲۰۲۱، در ۱۲ ماه منتهی به مارس ۲۰۲۳ به ۲۴ میلیارد دلار افزایش ‌یافته است. این رقم حتی از ۲۲ میلیارد دلار ثبت‌شده در ۲۰۱۲ و پیش از شروع تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران نیز بیشتر است.

فایننشال‌تایمز مدعی است که هدف مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران، رساندن حجم تجارت با امارات به ۳۰ میلیارد دلار در دو سال آینده است.

مسعود دانشمند، رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران و امارات، در این‌ زمینه گفته است: «فشار بانک مرکزی امارات کاهش ‌یافته و برخی از بانک‌های اماراتی امکان افتتاح حساب بانکی برای شرکت‌های ایرانی فراهم کرده‌اند.»

این در حالی است که پیش‌ازاین، تنش‌های میان دو کشور و تحریم‌های آمریکا، باعث محدودیت امکان فعالیت بانکی شرکت‌های ایرانی در امارات شده بود.

برخی از شرکت‌های ایرانی که پیش‌تر فعالیت‌ آن‌ها در امارات متوقف شده بود، در ماه‌های اخیر بار دیگر فعالیت خود را ازسرگرفته‌اند و شرکت‌های ایرانی جدیدی نیز شروع به فعالیت کرده‌اند.

بیشتر از اقتصاد