شمار جان‌باختگان زلزله مراکش به بیش از دو هزار نفر رسید

رسانه‌های محلی می‌گویند بیمارستان‌ها با کمبود تجهیزات و تدارکات پزشکی مواجه‌اند و نیاز مبرم به خون دارند

شمار قربانیان زلزله‌ مرگباری که شامگاه جمعه نهم سپتامبر مراکش را لرزاند، به بیش از دو هزار نفر رسیده است و شمار جان‌باختگان ممکن است با پیشروی عملیات آواربرداری از این نیز بیشتر شود. همزمان عملیات امدادگران برای خاکبرداری در شهرها و روستاهای کوهستانی و نجات افرادی که احتمالا هنوز زیر آوار زنده‌اند، ادامه دارد. 

زمین‌لرزه‌ای قوی اخیر که پس از شش دهه در مراکش رخ داد، کوهستان‌های اطلس را لرزاند و به بناهای تاریخی شهر مراکش، که نزدیکترین شهر به کانون زلزله است، آسیب رساند، در حالی که بیشترین شمار تلفات در مناطق کوهستانی جنوب کشور گزارش شده است.

وزارت کشور مراکش اعلام کرد که زمین‌لرزه اخیر با قدرت ۶.۸ که کانون آن در ۷۲ کیلومتری جنوب‌غرب مراکش بود، تاکنون ۲۰۱۲ کشته و ۲۰۵۹ مجروح بر جا گذاشته است که حال ۱۴۰۴ نفرشان وخیم گزارش شده است. 

در روستای آمزمیز در مجاورت کانون زلزله، نیروهای امدادگر با دست خالی به حفاری و خاکبرداری مشغول‌اند. خبرگزاری رویترز نوشت که آوار خیابان‌ها را مسدود کرده و اجساد پوشیده در پتو در مقابل بیمارستان روی زمین قرار داده شده بودند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه‌ها می‌گویند که مردم در آمزمیز وضعیت خوبی ندارند و تقریبا تمام خانه‌ها آسیب دیده است و مردم مجبورند شب را بیرون بمانند، جاده‌ منتهی به روستا مسدود شده است و مردم برای دریافت خوراکی در مقابل تنها فروشگاه باز آمزمیز صف کشیدند. 

رسانه‌ها می‌گویند تاکنون ۱۳ نفر در شهر مراکش جان باخته‌اند و مردم شب را در خیابان سپری کردند. در مرکز شهر قدیمی مراکش که یکی از میراث‌های فرهنگی تحت حفاظت یونسکو است، مناره یک مسجد فروریخت. 

تلویزیون مراکش تصاویری از اعزام سربازان به مناطق آسیب‌دیده را منتشر کرد. 

رسانه‌های مراکشی می‌گویند بیمارستان‌ها با کمبود تجهیزات و تدارکات پزشکی مواجه‌اند و نیاز مبرم به خون دارند. 

ترکیه که در ماه فوریه صحنه وقوع زلزله‌های قدرتمندی بود که جان بیش از ۵۰ هزار نفر را گرفت، از جمله کشورهایی است که دست کمک به سوی مراکش دراز کرده‌‌اند. فرانسه و اسرائیل نیز برای کمک ابراز آمادگی کرده‌اند.  

کشور همسایه الجزایر که در سال ۲۰۲۱ پس از تشدید تنش‌ها با مراکش بر سر مناقشه‌های مربوط به صحرای غربی، مناسباتش با مراکش را قطع کرده بود نیز به آسیب‌دیدگان تسلیت گفته و اعلام کرده است که حریم هوایی خود را به روی پروازهای حامل کمک‌های بشردوستانه و پزشکی برای مراکش باز می‌کند. 

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف و همدردی با خانواده‌های جان‌باختگان، گفت که ایالات متحده آمریکا آماده ارائه کمک‌های لازم به مراکش است.

زمین‌لرزه در عمق ۱۸.۵ کیلومتری زمین ثبت شده و چنان که رویترز نوشته است زلزله‌هایی که کانونشان در عمق کمتری است معمولا ویرانگرترند.  

بر اساس گزارش سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده، این مرگبارترین زمین‌لرزه مراکش از سال ۱۹۶۰ به این سو است. زلزله‌ای که در آن سال مراکش را لرزاند بیش از ۱۲ هزار کشته برجا گذاشته بود. 

مراکش قرار است از نهم اکتبر میزبان نشست‌های سالانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی باشد. 

مردم شهر رباط، پایتخت این کشور شمال آفریقا، و همچنین ساکنین کازابلانکا نیز از ترس وقوع زمین‌لرزه شدیدتر خانه‌های خود را ترک کرده‌اند.