روز اول سال تحصیلی در فرانسه؛ ده‌ها دانش‌آموز دختر مسلمان به خانه فرستاده شدند

به‌رغم ممنوعیت، ۲۹۸ دانش‌آموز دختر در اولین روز سال تحصیلی جدید با عبایه به مدرسه رفته بودند

دبیرستان پاستور، در استراسبورگ فرانسه، ۴ ژوییه ۲۰۲۳‌ـ  Frederick FLORIN / AFP

مدارس دولتی فرانسه «ده‌ها» دختر مسلمان را به‌دلیل پوشیدن لباس بلند و گشادی که هفته پیش در محیط‌های آموزشی ممنوع شد، به خانه فرستاده‌اند.

وزیر آموزش فرانسه گزارش داد که روز دوشنبه، حدود ۳۰۰ دانش‌آموز با عبایه به مدرسه آمدند‌، لباس بلند گشادی که از شانه تا پا را می‌پوشاند. عبایه را بیشتر زنان می‌پوشند و مشابه جلابه است که در شمال آفریقا پوشیده می‌شود یا قمیص که در غرب آفریقا پرطرفدار است.

آمار رسمی نشان می‌دهد که به‌رغم ممنوعیت، ۲۹۸ دختر، بیشتر گروه سنی ۱۵ سال و بالاتر، با این پوشش به مدرسه رفته بودند، که بیشتر آن‌ها پس از اینکه معلم‌ها مواخذه‌شان کردند، پذیرفتند لباسشان را عوض کنند.

با وجود این، ۶۷ دختر نپذیرفتند از قوانین تبعیت کنند و به خانه فرستاده شدند. اکنون، آن‌ها با گفت‌و‌گوی بیشتر میان مدرسه و خانواده‌شان مواجه‌اند؛ اگر از رعایت قوانین سر باز بزنند، ممکن است اخراج از مدرسه را در پی داشته باشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گابریل اتل، وزیر آموزش، هم‌راستا با ممنوعیت سکولارگرای فرانسه در مورد نمادهای مذهبی در مدارس دولتی و ساختمان‌های دولت، در اواخر اوت، ممنوعیت عبایه را اعلام کرد. از نظر اتل، این لباس‌ها «نقض سکولاریسم» و در برخی موارد، تلاش برای بر هم زدن نظم و ثبات مدارس است.

در جای دیگر، از سال ۲۰۰۴ به این سو، پوشیدن روسری در مدارس دولتی هم برای دانش‌آموزان و هم برای معلمان ممنوع شده است، و از سال ۲۰۱۰ به این سو، روبنده در اماکن عمومی ممنوع شده است. کیپا [کلاه] یهودیان نیز مشمول این قوانین می‌شود.

سکولاریسم در فرانسه پیشینه‌ای طولانی دارد، و از قرن نوزدهم برای جلوگیری از نفوذ کلیسای کاتولیک در آموزش عمومی، ممنوعیت‌های سختگیرانه‌ای در مورد مظاهر مذهبی اعمال کرده است.

منتقدان سیاست جدید این استدلال را می‌آورند که عبایه‌ای که زنان می‌پوشند و قمیصی که مردان به تن می‌کنند چیزی بیش از نمودی از مد نیست. آن‌ها می‌گویند این لباس‌ها نمادی مبالغه‌آمیز از مذهب نیستند و نباید با استناد به قانون سال ۲۰۰۴ در کلاس‌های درس ممنوع شوند.

مقام‌ها بیمناک‌اند که نمادهای مذهبی راه ورود افراط‌گرایی اسلامی باشند، این در حالی است که برخی مسلمانان از اجبارشان به تبعیت احساس ننگ  و بی‌آبرویی می‌کنند. اسلام دومین دینی است که در فرانسه بیشترین شمار پیروان را دارد.

اتل یک هفته پیش از آغاز سال تحصیلی، در نشستی خبری گفت: «مدارس ما مدام سنجیده می‌شوند. از این موضوع خبر داریم.» او گفت پوشیدن عبایه و قمیص «پدیده‌ای جدید» است که اخیرا گسترش پیدا کرده است، و باید به آن پاسخی قاطع داده شود تا با آنچه گاهی برابر است با «تخلف و تلاش‌ها برای بی‌ثبات‌سازی» مقابله شود.

© The Independent

بیشتر از جهان