یک ایرانی و چهار عراقی، به‌دلیل کشتن یک شهروند آمریکایی در بغداد، به حبس ابد محکوم شدند

هر پنج متهم مدت کوتاهی پس از قتل تروئل دستگیر شدند

یک شهروند ایرانی و چهار عراقی به دلیل کشتن یک مرد آمریکایی در بغداد به حبس ابد محکوم شدند-JEWEL SAMAD / AFP

یک شهروند ایرانی و چهار شهروند عراقی، روز پنجشنبه، به‌دلیل کشتن یک شهروند آمریکایی در بغداد، به حبس ابد محکوم شدند.

خبرگزاری رویترز این خبر را به نقل از دو منبع قضایی منتشر کرده است. رسانه‌های عربی نیز این خبر را به نقل از منابع خود تایید کرده‌اند.

استفن تروئل، شهروند آمریکایی، نوامبر سال گذشته در بغداد کشته شد. پلیس عراق در آن هنگام گفته بود که چند نفر قصد داشتند او را بربایند که حین درگیری کشته شده است، اما طبق گزارش‌ها، به خودروی او در محله کراده بغداد شلیک شده بود.

یک منبع قضایی به رویترز گفت: «مرد ایرانی مغز متفکر این جنایت بود.» به گفته این منبع، هر پنج متهم مدت کوتاهی پس از قتل تروئل دستگیر شدند.

مقامات قضایی محلی نام پنج مرد محکوم را نیاورده‌اند، اما می‌گویند هر چهار عراقی از اعضای یک گروه شبه‌نظامی شیعه بوده‌اند. تلویزیون «العربیه» گفت نام شهروند ایرانی محکوم‌شده محمدعلی رضا است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصویر گواهینامه رانندگی تروئل که در برخی رسانه‌های عربی منتشر شده است، نشان می‌دهد که او هنگام قتل تنها ۴۵ سال داشته و از اهالی ایالت تنسی در جنوب آمریکا است.

در‌پی کشته شدن تروئل، گروهی به نام «اصحاب کهف» مسئولیتش را به عهده گرفت. این یکی از اسامی مختلفی است که گروه‌های شبه‌نظامی حامی جمهوری اسلامی از آن -زمانی که می‌خواهند مسئولیت عملیات مستقیما به عهده گروه‌های اصلی مثل «کتائب حزب‌الله» یا «عصائب اهل حق» گذاشته نشود- برای انجام عملیات‌ استفاده می‌کنند. این گروه از سال ۲۰۱۹ مسئولیت حملات‌ بسیاری، از‌جمله حمله به سفارت آمریکا در نوامبر ۲۰۲۰ و حمله موشکی به یکی از پایگاه‌های ترکیه در شمال عراق در فوریه ۲۰۲۱ را بر عهده گرفته است.

بیانیه «اصحاب کهف» تاکید کرده بود که کشتن این شهروند آمریکایی برای انتقام قتل قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابو مهدی مهندس، از فرماندهان «کتائب حزب‌الله» و از یاران نزدیک سلیمانی بوده است. این در حالی است که تروئل شهروندی عادی بود و با دولت یا ارتش آمریکا ارتباطی نداشت و در عراق به تدریس زبان انگلیسی مشغول بود.