قاآنی عراق را تهدید کرد: اگر احزاب کرد ایرانی جمع نشوند، اقدام خواهیم کرد

بیش از ۲۰ هزار نفر از نیروهای احزاب کرد ایرانی در خاک اقلیم کردستان عراق‌اند

اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران-عکس از تسنیم

یک روزنامه عربی به نقل از منبعی آگاه در دولت عراق می‌گوید که اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در دیدار با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، هشدار داده که اگر توافق امنیتی دو کشور با هدف برخورد با حضور نیروهای کرد مخالف جمهوری اسلامی در خاک اقلیم کردستان عراق عملی نشود، به برخورد از طرف جمهوری اسلامی ایران منجر خواهد شد.

روزنامه «العربی الجدید» (که از حمایت مالی قطر برخوردار است) ضمن گزارش این مطلب، خبر از برخی جزئیات توافق امنیتی ایران و عراق داد. به گفته این روزنامه، مهم‌ترین بخش این توافق لزوم جمع شدن اردوگاه‌های احزاب کرد ایرانی از خاک اقلیم کردستان عراق است. یک رسانه عراقی پیش از این گزارش داده بود که به موجب این توافق، قرار است اردوگاه‌های این احزاب از مرز ایران دور و به مناطق غربی عراق منتقل شود. احزاب کومله و دموکرات کردستان ایران از مهم‌ترین نیروهای کرد ایرانی‌اند که در خاک اقلیم حضور دارند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز یک روز پیش همین تهدید را انجام داده بود. او روز سه‌شنبه در نشست خبری هفتگی خود گفت اگر احزاب کرد ایرانی تا ۲۸ شهریور «خلع سلاح» نشوند، جمهوری اسلامی دست به اقدامی خواهد زد. کنعانی توضیح بیشتری نداد اما جمهوری اسلامی پیش از این چند بار با موشک و پهپاد به خاک اقلیم حمله کرده است. کنعانی گفت این مهلت سه هفته‌ای، «به هیچ‌وجه تمدید نمی‌شود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری ملی عراق، باسم العوادی، سخنگوی دولت این کشور، تاکید کرد که توافقی که با تهران امضا شده است شامل «جلوگیری از حضور نیروهای پیکارجو، استرداد افراد مورد نظر، خلع سلاح و حذف اردوگاه‌ها» خواهد بود. او افزود:‌ «مهم‌ترین اصل سیاست خارجه این است که عراق نباید مشغول آسیب زدن به همسایگانش باشد.»

به گفته منبع آگاه عراقی که با «العربی الجدید» صحبت کرده است، دولت عراق فعلا برای اجراق توافق بر تعداد نیروهای مرزبانی خود در استان سلیمانیه واقع در اقلیم افزوده تا اجازه ورود نیروهای کرد ایرانی مستقر در اقلیم را به خاک ایران ندهد.

این مقام عراقی گفت بیش از ۲۰ هزار نفر از نیروهای احزاب کرد ایرانی در خاک اقلیم‌اند و بسیاری از آن‌ها، خانواده‌های خود را نیز به همراه دارند. او در مورد سرنوشت این افراد گفت: «چند پیشنهاد موجود است اما طبق تمام آن‌ها اینان بسیار از مرزها دور خواهند شد و تحت اختیار دولت قرار می‌گیرند.»

او گفت بغداد و اربیل در زمینه اجرای این توافق همکاری خواهند کرد اما این کار «آسان نیست».

بیشتر از جهان