وزارت اطلاعات مدعی دستگیری «تیم بزرگ تروریستی» در ایران شد

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای ادعا کرد افرادی را دستگیر کرده است که در حال تدارک عملیاتی ‏همچون بمب‌گذاری و حرکت‌های مسلحانه در چند استان کشور بوده‌اند

اطلاعیه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی- عکس خبرگزاری ایرانا

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای ادعا کرد افرادی را دستگیر کرده است که «در حال تدارک عملیاتی همچون بمب‌گذاری و حرکت‌های مسلحانه در چند استان‌ کشور بوده‌اند».

در این بیانیه که روز چهارشنبه ۸ شهریور منتشر شده است، این افراد متهم شده‌اند «در ساختاری تشکیلاتی با اشخاصی در کشورهای دانمارک و‌ هلند مرتبط بوده‌اند». وزارت اطلاعات مدعی شده که از ۱۴ فرد بازداشت‌شده در مجموع ۴۳ بمب قوی آماده‌ انفجار ضبط کرده است.

بر اساس موارد ادعایی در این بیانیه، روز ۲۸ مرداد امسال دو فرد مسلح در استان خوزستان دستگیر شدند که از آن‌ها ۳۸۲ قلم انواع بمب‌های دست‌ساز، ابزارآلات، و مواد شیمیایی پیش‌ساز بمب و ۶۵ بمب آتش‌زای آماده کشف و ضبط شد.

وزارت اطلاعات همچنین مدعی شده است در تاریخ اول شهریور نیز یک عنصر عملیاتی این گروه در استان مازندران بازداشت شده است و این فرد نیز دو بمب صوتی آماده‌ انفجار همراه با دستگاه‌های کنترل از راه دور در اختیار داشته است. بنا بر ادعای وزارت اطلاعات، این فرد بمب‌های کشف‌شده را از سرتیم مستقر در کشور هلند دریافت کرده است.

دستگیری هم‌زمان دو فرد دیگر از این گروه در استان کرمانشاه از موارد اعلام‌شده در بیانیه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران است. به گفته این نهاد امنیتی، این دو نفر ضمن فیلم‌برداری از عملیاتشان، فیلم‌ها را برای سرتیم‌های مستقر در دانمارک و هلند ارسال می‌کرده‌اند.

در بیانیه وزارت اطلاعات، افراد دیگری نیز در سیستان و‌ بلوچستان منتسب به همین گروه دستگیر شده‌اند. به ادعای نویسندگان بیانیه، از این عده نیز ۲ قبضه تیربار گرینوف همراه با ۵۵۹ فشنگ، یک قبضه مسلسل ام ـ۱۶ همراه با ۴ تیغه خشاب و فشنگ‌، و ۱۴ عدد نارنجک تفنگی ۴۰ میلی ضبط شده است.

وزارت اطلاعات افرادی را با نام‌های «شاهین زحمتکش» ملقب به «شاهین لو» و «سیامک تدین طهماسبی» به‌عنوان سرتیم‌های مستقر این گروه در دانمارک و‌ هلند معرفی کرده‌ است. این در حالی است که شاهین لو موزیسین ساکن دانمارک است که از نوجوانی به این کشور اروپایی مهاجرت کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهین لو، که پیش‌ از این به‌عنوان عضو گروه موسیقی «تی‌ام‌بکس» شناخته می‌شد، در زندگی‌نامه‌اش آورده است که در سال ۱۳۶۲ در زندان اوین متولد شده و تا ۵ سالگی با مادر زندانی‌اش در اوین بوده است.

شاهین لو پدرش را نیز از جمله افراد اعدام‌شده در دهه شصت معرفی کرده که به نظر می‌آید همین موارد سبب شده است وزارت اطلاعات این فرد را منتسب به گروه‌هایی همچون سازمان مجاهدین و- مطابق رویه معمول- در اختیار سازمان موساد معرفی کند.

سیامک تدین شهروند ایرانی ساکن کشور هلند است که پیش‌تر خود را کارمند سابق امور خارجه معرفی کرده است و با برخی رسانه‌های فارسی‌زبان نیز گفت‌گو و همکاری دارد.

روزنامه فرهیختگان به پستی از تدین در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرده است که در جریان خیزش مردمی سال گذشته، خواستار ارتباط‌گیری با جوانان داخل کشور به‌قصد آموزش دادن به آن‌ها و گذاشتن تجهیزات در اختیار آن‌ها شده است.

آنچه در بیانیه وزارت اطلاعات بارها بر آن تاکید شده است برنامه‌ریزی این گروه برای عملیات مسلحانه در سالگرد خیزش مردمی است.

وزارت اطلاعات پیش‌تر نیز در دوم مرداد بیانیه‌ای منتشر کرده و در آن مدعی شده بود شبکه‌ای گسترده از نیروهای وابسته به اسرائیل را دستگیر کرده است. پس از آن، رسانه‌های نزدیک به حکومت به‌نقل از منابع آگاه خودشان اعلام کردند: «بزرگ‌ترین شبکه خرابکاری طی ۲۰ سال گذشته دستگیر شده‌اند.»

بر اساس بیانیه دوم مرداد وزارت اطلاعات، یکی از هدف‌های اعضای گروه مذکور منفجر کردن محل دفن قاسم سلیمانی، مراکز تجمع مردمی، اماکن سوخت‌گیری، دکل‌های برق، و ایستگاه‌های گاز اعلام شده است.

این در حالی است که بر اساس بیانیه جدید وزارت اطلاعات، بخش اصلی افراد دستگیرشده نزدیک به یک ماه پس از بیانیه دوم مرداد بازداشت شده‌اند.