عفو بین‌الملل: حدود ۲۰۰ هزار نفر طومار دادخواهی برای مردم افغانستان را امضا کرده‌اند

سازمان عفو بین‌الملل اوضاع افغانستان زیر سلطه طالبان را «در حال سقوط» تعریف کرده است

تظاهرات زنان در کابل در اعتراض به نقض حقوق اساسی‌شان توسط طالبان - AFP

سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه هشتم شهریور (۳۰ اوت) در یادداشتی در شبکه ایکس نوشت که ۱۹۸ هزار و ۶۱۲ نفر در سراسر جهان طومار این سازمان را امضا کرده‌اند تا برای تحقق عدالت در کنار مردم افغانستان بایستند. این سازمان از شهروندان سراسر جهان خواسته است به این کارزار بپیوندند و برای حق زندگی، آزدی، کرامت انسانی، و برابری در افغانستان متحد شوند.

در طوماری که سازمان عفو بین‌الملل مدتی پیش منتشر کرده بود، آمده است: «در دو سال حکومت طالبان در افغانستان، آن کشور در آستانه نابودی قرار دارد.» این سازمان گفته است که نه‌تنها مقام‌های طالبان وعده خود را مبنی بر حمایت از حقوق مردم افغانستان، به‌ویژه حقوق زنان، زیر پا گذاشته‌اند، بلکه چرخه خشونت را از سر گرفته‌اند و با مصونیت کامل حقوق بشر را نقض کرده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل گفته است که در دو سال گذشته، طالبان هزاران شهروند افغان را خودسرانه بازداشت و شکنجه کرده‌اند و عده‌ای از شهروندان نیز ناپدید شده‌اند. در بسیاری موارد، عده‌ای نیز کشته شده‌اند. این سازمان گفته است که روزنامه‌نگاران، دانشگاهیان، فعالان و مدافعان حقوق بشر، هنرمندان، و اقلیت‌های مذهبی و قومی جزو گروه‌های مورد هدف طالبان‌اند.

در این طومار از مقام‌های ارشد طالبان خواسته شده است که به نقض فاحش حقوق بشر در افغانستان، از جمله قتل‌های انتقام‌جویانه و حمله به اقلیت‌های قومی و مذهبی، زنان و دختران، دگرباشان جنسی، مدافعان حقوق بشر، اعضای جامعه مدنی، قضات، وکلا، مقام‌های دولتی سابق، روزنامه‌نگاران، و دیگران فوری پایان دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحقق و رعایت کامل حقوق زنان و دختران، از جمله دسترسی به آموزش برای دختران در هر سنی و بازگشایی فوری مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها، اطمینان از دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و درمانی، و اجازه دادن به زنان برای بازگشت به کار، از دیگر خواست‌های مطرح شده در این طومار است که نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر از سراسر جهان آن را امضا کرده‌اند.

این سازمان همچنین از رهبری طالبان خواسته است که سازوکارهای دقیق برای تحقیق و پاسخگویی موثر و شفاف ایجاد کنند که بتواند از دستگیری‌های خودسرانه، قتل‌های غیرقانونی، و محاکمه‌های صحرایی جلوگیری کند.

سازمان عفو بین‌الملل در حالی این طومار را منتشر کرده است که جدیدترین گزارش یوناما در دو سالگی به قدرت رسیدن طالبان نشان می‌دهد که این گروه در دو سال گذشته در افغانستان مرتکب دست‌کم ۸۰۰ مورد جرم و جنایت، از جمله بازداشت و شکنجه و قتل‌های خودسرانه نظامیان و کارمندان پیشین دولت، شده‌ است.

علاوه بر نقض گسترده حقوق بشردر حکومت طالبان افغانستان، که با منع تحصیل و کار زنان و حذف آنان از زندگی اجتماعی و سیاسی برجسته شده است، قتل‌ها و شکنجه‌ها و ربودن و سر به نیست کردن افراد نیز از جمله مواردی‌ است که طالبان در دو سال گذشته در کارنامه‌شان دارند. یوناما در گزارش تازه‌ای که منتشر کرده بیش از ۲۰۰ مورد قتل غیرقانونی و بیش از ۴۰۰ مورد بازداشت غیرقانونی را مستند کرده است. اما به نظر آگاهان سیاسی افغانستان، این ارقام متاثر از محدودیت‌های طالبان بر دسترسی به اطلاعات است و ارقام واقعی چند برابر بیشتر از این است.

بیشتر از جهان