سازمان جهانی بهداشت: روزانه حدود ۲۴ مادر در افغانستان جان خود را از دست می‌دهند

کاهش بودجه کمک‌های بشردوستانه و محدودیت‌های وضع‌شده از طرف طالبان دو دلیل عمده افزایش میزان مرگ‌ومیر مادران است

کاهش دسترسی مادران باردار و شیرده به مراکز درمانی یکی از دلایل افزایش مرگ‌ومیر است - @UNICEFAfg / X

سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه ششم شهریور (۲۸ اوت)، با انتشار گزارشی در رسانه اجتماعی ایکس نوشت که روزانه حدود ۲۴ مادر در اثر بیماری‌هایی که قابل‌ درمان‌اند، در افغانستان جانشان را از دست می‌دهند. این سازمان هشدار داد در صورتی که تغییری در وضعیت تامین بودجه برای خدمات بهداشتی به‌وجود نیاید، این تعداد به سرعت افزایش خواهد یافت.

سازمان جهانی بهداشت در یادداشتی در رسانه‌ اجتماعی ایکس نوشت که با در نظر گرفتن امکانات بودجه‌ای که فعلا در بخش بهداشت در افغانستان وجود دارد، «روزانه حدود ۲۴ زن به‌دلیل بیماری‌های قابل پیشگیری مرتبط با بارداری و زایمان در افغانستان جانشان را از دست می‌دهند». این سازمان تاکید کرد که کاهش توزیع کمک‌های بهداشتی و رسیدگی نکردن سریع و به‌موقع برای نجات به‌دلیل کمبود بودجه تاثیر مستقیمی بر مرگ‌ومیر مادران در افغانستان داشته است.

سازمان بهداشت جهانی اخیرا با انتشار گزارشی، در مورد وضعیت وخیم سیستم بهداشت افغانستان و کاهش شدید بودجه هشدار داد. این سازمان در این گزارش، خواستار مقابله با خطرات جدی‌ای شد که جان میلیون‌ها نفر را به‌دلیل ناامنی غذایی، شیوع بیماری‌های عفونی و خشکسالی‌های مداوم تهدید می‌کند.

بر اساس این گزارش، افغانستان بالاترین میزان مرگ‌ومیر مادران در آسیا را دارد و بسیاری از این مرگ‌‎ها ناشی از عواملی‌اند که در صورت دسترسی به خدمات بهداشتی قابل پیشگیری‌ بوده‌اند. اما طی دو سال سلطه طالبان بر افغانستان، با بسته شدن نزدیک به دو هزار مرکز درمانی و بهداشتی کوچک و بزرگ در سراسر کشور و کاهش بودجه بهداشت به صورت کلی، زمینه دسترسی زنان به امکانات بهداشتی و درمانی به‌ویژه در دوره بارداری و فرآیند زایمان، به‌شدت کاهش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر هم، فشارها و محدودیت‌های طالبان علیه زنان از جمله ممنوعیت رفتن زنان بدون محرم به مراکز درمانی و محدودیت‌های اعمال‌شده در کار امدادگران زن که اغلب برای زنان کار می‌کنند، باعث تشدید این بحران شده است.

در گزارش سازمان جهانی بهداشت آمده است: «وضعیت زنان باردار در افغانستان به‌دلیل عواملی مانند چالش‌های اقتصادی، تغذیه نامناسب، دسترسی محدود به خدمات بهداشتی و افزایش فشارها نگران‌کننده است.»

در همین حال، گزارش‌های اخیر سازمان ملل متحد نشان می‌دهند که آمار افراد نیازمند به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان از ۱۸.۴ میلیون نفر در سال ۲۰۲۱ به ۲۹.۲ میلیون نفر در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

سازمان جهانی بهداشت نیز با اشاره به این نکته، در گزارش اخیرش به عواقب ناگوار کمبود بودجه کمکی برای افغانستان اشاره کرد و گفت که در حال حاضر، ۱۴ میلیون نفر از جمله ۷.۵ میلیون کودک و ۳.۱ میلیون زن به‌دلیل کاهش بودجه از دریافت کمک‌های بهداشتی محروم شده‌اند.

در این گزارش، همچنین اشاره شد که تنها ۸.۴ میلیون نفر در نیمه ابتدایی سال ۲۰۲۳ توانسته‌اند از کمک‌های بشردوستانه استفاده کنند.

بودجه سازمان جهانی بهداشت برای سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۳ بالغ بر ۴۸۰ میلیون دلار بوده که ۳۵۵ میلیون دلار آن ارسال و استفاده شده یا در دسترس قرار گرفته است. با این حال، شکاف بودجه ۱۲۵ میلیون دلاری برای تامین نیازهای بهداشتی ضروری برای ادامه سال ۲۰۲۳ همچنان باقی مانده است.

بیشتر از بهداشت و درمان