بلومبرگ: حکومت ایران با دور زدن تحریم‌ها، همچنان در حال افزایش صادرات نفت خام است

بلومبرگ پیش از این نوشته بود که دولت بایدن، چشم خود را روی دور زدن تحریم‌های نفتی جمهوری اسلامی بسته است

یافته‌های خبرگزاری بلومبرگ نشان می‌دهد که حکومت ایران با دور زدن تحریم‌ها، همچنان در حال افزایش صادرات نفت خام و میعانات گازی است.

خبرگزاری بلومبرگ دوشنبه، ۲۱ اوت (۳۰ مرداد)، در گزارشی نوشت: «بر اساس داده‌های شرکت‌های ردیابی کشتی‌ها و اطلاعات تصاویر ماهواره‌ای، حکومت ایران در ماه جاری میلادی، میانگین روزانه دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام فروخته است. بندرهای چین، همچنان اصلی‌ترین مقصد نفتکش‌هایی است که نفت ایران را از طریق خلیج فارس و تنگه هرمز به بازارهای جهان می‌رساند.»

به‌گزارش بلومبرگ، اگر این روند تا پایان ماه جاری میلادی حفظ شود، ایران رکورد صادرات ماهانه نفت و میعانات گازی خود را در ۲۰۲۳، می‌شکند.

در گزارش بلومبرگ به این نکته نیز اشاره شده است که بسیاری از نفتکش‌هایی که نفت ایران را حمل می‌کنند، با هدف دور زدن تحریم‌ها و برای جلوگیری از محدودیت‌‌های اعمال‌شده، هنگام عبور از آب‌های ایران، ردیاب‌های خود را ‌ خاموش می‌کنند. در نتیجه، ارزیابی دقیق و معتبری از میزان واقعی صادرات نفت ایران در دست نیست.

به‌گفته سمیر مدنی، از کارشناسان و موسسان تنکر ترکرز» (TankerTrackers)، شرکت ردیابی و جمع‌آوری اطلاعات نفتکش‌ها، «‌هیچ‌یک از محموله‌هایی که در ماه اوت از بندرهای ایران صادر شده، از محل ذخیره‌های شناور نفت تامین نشده است.»

هفته گذشته نیز شرکت کپلر که اطلاعات نفتکش‌ها را در بازارهای جهانی جمع‌آوری و منتشر می‌کند، در گزارشی نوشت که خرید [نفت] چین از ایران، به بالاترین میزان در دست‌کم یک دهه گذشته رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته بلومبرگ، هرچند هند نیز پیش‌تر مانند چین، از خریداران اصلی نفت ایران به‌شمار می‌رفت، اما اینک بخش اصلی نیازهای خود را از بازارها و منابع روسیه تامین می‌کند.

پس از شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، بهای جهانی انرژی افزایش یافت. از سوی دیگر، کشورهای غربی برای اعمال فشار اقتصادی به روسیه، مجموعه تحریم‌هایی را علیه صنایع نفت و گاز این کشور وضع کردند و در نتیجه، روسیه هم بیش از گذشته به متحدان سیاسی-اقتصادی خود، مانند هند، وابسته شد.

کره جنوبی و ژاپن نیز که هر دو از متحدان منطقه‌ای ایالات متحده در آسیا به‌شمار می‌روند، برای رعایت تحریم‌ها و اجرای محدودیت‌های آمریکا علیه صنایع نفت و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، از خرید نفت این کشور خودداری می‌کنند.

بلومبرگ در اوایل سال جاری میلادی در گزارشی، ضمن اشاره به افزایش تولید و صادرات نفت ایران در سه سال گذشته، نوشته بود که دولت جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، چشم خود را روی دور زدن تحریم‌های نفتی بسته است و با وجود شکست مذاکرات احیای برجام، تولید نفت ایران ۴۰ درصد افزایش یافته است.

بیشتر از اقتصاد