رهبران سیاسی پیشین در روز استقلال: با سلطه طالبان، بیگانگان بر افغانستان حکومت می‌کنند

حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، خواستار آغاز بی‌درنگ گفت‌وگو بین افغان‌ها شد

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان توسط رهبران سیاسی پیشین افغانستان تشکیل شد - nrcafghanistan/facebook

در صد‌و‌چهارمین سال استقلال افغانستان، شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان که متشکل از رهبران سیاسی پیشین است، در یک بیانیه‌ سلطه طالبان را زمینه‌ساز اشغال دوباره کشور به دست بیگانگان عنوان کرد.

این شورا اعلام کرد که پس از سقوط دولت جمهوری در افغانستان، این کشور به دست یک مثلث تروریستی «که متشکل از طالبان افغانستان، طالبان پاکستان و القاعده است» اداره می‌شود. در این بیانیه آمده است: «سالروز استقلال کشور در حالی فرا رسیده است که با حاکمیت یک گروه افراطی و دست‌پرورده بیگانه‌ها، بار دیگر آزادی ما زیر سوال رفته و عملا بخش بزرگی از امور به واسطه بیگانه‌ها مدیریت و رهبری می‌شود.»

این شورا گفته است که با سلطه طالبان بر افغانستان، دستاوردهای دموکراسی و آزادی در ۲۰ سال گذشته نابود شده‌اند و بیگانگان بار دیگر کشور را اشغال کرده‌اند.

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان که در دو سال گذشته همواره از حل بحران از طریق گفت‌وگو با طالبان صحبت کرده بود، در دومین سال سقوط دولت جمهوری و به قدرت رسیدن طالبان، در یک کنفرانس مجازی اعلام کرد که در صورت نیاز، به گزینه‌های مبارزه نظامی با طالبان نیز متوسل می‌شود.

این شورا طالبان را نسخه تحریف‌شده اسلام خواند و تاکید کرد از هر گونه مبارزه سیاسی و مدنی در برابر طالبان حمایت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان که پس از سلطه طالبان در کابل ماند، در بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد استقلال افغانستان گفت تنها راه برون‌رفت از بحران کنونی در افغانستان «آغاز بی‌درنگ گفت‌وگوهای بین افغان‌ها است.»

افغانستان، ۲۸ مرداد ۱۲۹۸ خورشیدی، در زمان سلطنت شاه‌ امان‌الله، استقلال خود را از بریتانیای کبیر گرفت و پس از آن، دوره اصلاحات و مدرن‌سازی کشور به کوشش شاه امان‌الله آغاز شد. اما سلطنت شاه امان‌الله نیز دیری نپایید و در‌نتیجه اختلافات داخلی، افغانستان بار دیگر کانون جنگ‌های خانمان‌سوز شد. از آن زمان تاکنون همواره این کشور بستر جنگ‌های داخلی و نیابتی بوده است.

در آخرین مورد، آمریکا با هدف از بین بردن هسته تروریسم بین‌المللی که گمان می‌رفت در داخل افغانستان است، به این کشور آمد و به مدت ۲۰ سال دولت جمهوری و پایه‌های دموکراسی در افغانستان شکل گرفت. به گفته سیاست‌مداران دولت پیشین، ۲۰ سال گذشته هرچند کاستی‌ها و مشکلات زیادی به همراه داشت، اما شکل‌گیری پایه‌های نخستین مدنیت و دموکراسی در افغانستان امیدوار‌کننده بود.

اما با خروج آمریکا از افغانستان و فروپاشی دولت جمهوری، طالبان بار دیگر قدرت را در این کشور به دست گرفتند و اغلب دستاوردهای دو دهه اخیر را با عنوان مغایرت با دین و شریعت، نابود کردند.

اکنون در صد‌و‌چهارمین سال استقلال افغانستان، این کشور از محروم‌ترین و فقیرترین کشورهای جهان است که مستبدترین شکل حکومت را دارد، زیرا تنها کشور در جهان است که زنان و دختران در آن اجازه تحصیل، کار و حضور در جامعه را ندارند و شریعت اسلامی از نوع  افراطی آن، به‌جای قانون اساسی، قانون مدنی، قانون جزا و... کاربرد دارد.