ترامپ و ترانه «جورجیا در فکر من»‏

در حال حاضر سه کیفرخواست دیگر، یک پرونده ایالتی در  نیویورک و دو پرونده در دادگاه فدرال واشنگتن، پایتخت آمریکا، علیه ترامپ در جریان است

در میان موسیقی‌ها و ترانه‌های آمریکایی، که به موسیقی «بلوز» (blues، غمگین) معروف است، ترانه‌ای با نام «جورجیا در فکر من» در سال ۱۹۳۰ به بازار آمد که گویای وضع غم‌بار و پراضطراب مردی است که عاشق زنی به نام جورجیا است. آن‌ها در ایالت جورجیا زندگی می‌کنند و رسیدن به آن زن و ادای عشق به او برای آن مرد ناممکن می‌نماید. مردِ عاشق آرامش و آسایش خود را از دست می‌دهد، اما فکر جورجیا از فکرش خارج نمی‌شود. از آن زمان، این ترانه نماد ایالت جورجیا شده است.

بیش از ۹۰ سال پس از پخش این ترانه غمگین، اکنون پس از گذشت بیش از دو سال از تجربه تلخ شکست دونالد ترامپ در انتخابات رئیس‌جمهوری آمریکا در نوامبر ۲۰۲۰ و خاطرات غم‌آوری که او از ایالت جورجیا دارد، رئیس‌جمهوری قبلی آمریکا نمی‌تواند جورجیا را از فکر خود خارج کند. 

دادستان منطقه فولتن ایالت جورجیا پس از دو سال و نیم تحقیق، و شهادت دادن‌ها و مصاحبه‌های گوناگون افراد مختلف، کیفرخواستی ۹۸ صفحه‌ای علیه دونالد ترامپ و ۱۸ متهم همدست او صادر کرد. هجده فقره اتهام از جمله توطئه برای تغییر نتایج انتخابات، نقض سوگند ریاست‌جمهوری، عهدشکنی و تمکین نکردن به قانون، اعمال فشار به مسئولان انتخابات برای «پیدا کردن» یا درست کردن بیش از ۱۱ هزار رأی تقلبی، و ادعای فساد و تقلب در انتخابات از جمله اتهام‌های ایالتی علیه ترامپ و دستیارانش است. مجموعه این اتهام‌ها با عنوان نقض قانون «ریکو» (قانون سازمان‌های فاسد و تحت‌تاثیر باج‌خواهی) طبقه‌بندی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این چهارمین و مهم‌ترین کیفرخواست علیه ترامپ است که می‌تواند او را با «فکر جورجیا» مدتی در زندان غمگین و مضطرب کند. دادستان دادگاه جنایی فولتن او را ملزم کرده است که تا ۲۵ ماه اوت خود را معرفی کند تا برای تشکیل پرونده، انگشت‌نگاری، گرفتن عکس دوحالتی شماره‌دار حاضر شود.

در حال حاضر سه کیفرخواست دیگر، یک پرونده ایالتی در  نیویورک و دو پرونده در دادگاه فدرال واشنگتن، پایتخت آمریکا، علیه ترامپ در جریان است. او اتهام‌های این پرونده‌ها را رد کرده و در روند پرونده برای محاکمه و محکوم نشدن می‌جنگد. گفته می‌شود او تا کنون بیش از ۵۷ میلیون دلار هزینه وکیل‌های متعدد پرداخت کرده و ممکن است مجبور شود تا ۵۰۰ میلیون دلار هزینه دفاع از خود در دادگاه‌ها بپردازد.

قانون «ریکو» در سال ۱۹۷۰ به‌منظور مقابله با جرایم سازمان‌یافته مافیایی تصویب شد. این قانون به دادستان‌ها امکان می‌دهد افراد را در همه سمت‌های دولتی و غیردولتی مورد بازخواست قرار دهند. دیوان عالی آمریکا با گسترش دادن دامنه کاربست این قانون در سال ۱۹۸۹ به دادستان‌ها اختیار داد چند نفر با هدف مجرمانه مشترک را متهم کنند.

اتهام‌های مندرج درپرونده ایالت جورجیا مهم‌ترین اتهام‌ها علیه ترامپ است. در صورت محکوم شدن رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، او ممکن است حداقل تا ۵ سال محکوم به زندان شود. پرونده‌های دیگر او در دادگاه‌های فدرال چنین خطری برای او ندارد، زیرا در صورت محکوم شدن او در دادگاه‌های فدرال، رئیس‌جمهوری منتخب بعدی، حتی اگر خود ترامپ باشد، می‌تواند او را عفو کند (نمونه‌اش جرالد فورد بود که در ۸ سپتامبر ۱۹۷۴ ریچارد نیکسون را عفو کرد). اما قانون اساسی آمریکا قدرت عفو فرد محکوم در دادگاه‌های ایالتی را در اختیار رئیس‌جمهوری نمی‌گذارد.

اگر محاکمه ترامپ ادامه داشته باشد و او در انتخابات سال آینده پیروز و مجددا رئیس‌جمهوری شود، به استناد قانون اساسی آمریکا، رئیس‌جمهوری وقت نمی‌تواند مورد محاکمه قرار گیرد. در این صورت، تا پایان دوره ریاست‌جمهوری، همه پرونده‌ها علیه او تعلیق می‌شود. پس از یولیسیس گرانت، هیجدهمین رئیس‌جمهوری آمریکا در سال ۱۸۷۲، ترامپ دومین رئیس‌جمهوری آمریکا خواهد بود که با اتهام کیفری ممکن است دستگیر شود و به زندان رود.

دفاع مقدماتی و عمومی دونالد ترامپ مبتی بر آزادی بیان و عقیده و به‌ کار گرفتن مشاوره حقوقی وکلایش، از جمله رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک، بوده است. جولیانی تنها متهم فهرست شده‌ای است که خودش به اندازه ترامپ متهم است. بسیاری از اتهام‌های طرح شده علیه جولیانی با اتهام‌های طرح شده علیه ترامپ هم‌پوشانی دارد.

ترامپ این بار تلاش می‌کند دستگاه قضایی آمریکا را نیز به چالش بکشد. مشکل بزرگ‌تر قوه قضایی- در صورت محکوم کردن ترامپ- تصمیم دادستان‌ها و قضات فدرال و ایالتی در تعیین مدت محکومیت و سپردن او به ماموران زندان خواهد بود. به نظر می‌رسد چنین تصمیم دشواری بر عهده قاضی «اسکات مک فی» ۳۴ ساله با مدرک مقدماتی لیسانس در رشته موسیقی و فوق لیسانس در حقوق از دانشگاه جورجیا خواهد بود. او تازه ۸ ماه است که به این مقام گمارده شده است.

اما به نظر طرفداران و مخالفان ترامپ، او اکنون با خطر حقوقی جدی در ایالت جورجیا روبه‌رو است. «جورجیا در فکر من» ترانه‌ای است که ترامپ و طرفدارانش این روزها زمزمه می‌کنند.    

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه