چه اتهام‌های کیفری ممکن است علیه ترامپ، در شروع کارزارهای تبلیغاتی‌اش، مطرح شود؟

مقام‌های قضایی آمریکا تعهد یا الزامی به پیگیری کیفری یافته‌های کمیته تحقیق کنگره ندارد

حامیان جمهوری‌خواه ترامپ، اقدام کمیته تحقیق کنگره را تصمیمی سیاسی در راستای ضربه‌زدن به کارزار او می‌‌دانند - ALON SKUY / AFP

تقریبا یک ماه بعد از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، به‌طور رسمی اعلام کرد قصد دارد برای بار دیگر به کاخ سفید بازگردد، کمیته تحقیق ويژه حوادث ششم ژانویه (۲۰۲۱) کنگره قصد دارد به‌زودی درباره دست‌کم سه‌ اتهام کیفری علیه ر‌ئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده رای‌‌گیری کند.

در صورت تایید این اتهام‌ها، پرونده برای اعلام جرم علیه ترامپ در اختیار وزارت دادگستری آمریکا قرار می‌گیرد. اما به‌لحاظ حقوقی، وزارت دادگستری ایالات متحده تعهد یا الزامی به پیگیری کیفری یا بررسی یافته‌های این کمیته تحقیق ندارد.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده دست‌کم سه اتهام کیفری، از جمله تشویق به شورش، در کمیته منتخب تحقیق حوادث ششم ژانویه ۲۰۲۱ علیه ترامپ مطرح است.

به‌گفته بنی تامپسون، رئیس دموکرات کمیته ویژه تحقیق حوادث ششم ژانویه، گزارش کامل این کمیته قرار است روز چهارشنبه این هفته منتشر شود. این گزارش، بر اساس گفت‌وگو با بیش از هزار شاهد تنظیم شده است.

این کمیته تلاش کرده است تا به محتوای مکاتبات و ارتباطات تراپ و جمعی از نزدیکان و مشاوران او در روز حمله حامیانش به ساختمان کنگره دست یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ششم ژانویه سال ۲۰۲۱ گروهی از حامیان ترامپ در اعتراض به اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و جلوگیری از صدور گواهی‌نامه ریاست جمهوری برای جو بایدن، رئيس‌جمهوری فعلی، به ساختمان کنگره آمریکا در مرکز شهر واشنگتن حمله کردند.

مقام‌های قضایی ایالات متحده تاکنون صدها تن را به‌اتهام مشارکت در حوادث ششم ژانویه کنگره تحت تعقیب قرار داده‌اند و احکام محکومیت شماری از آن‌ها هم صادر شده است.

علاوه بر اتهام تحریک به شورش، کمیته منتخب حوادث ششم ژانویه ممکن است دو اتهام کیفری دیگر، از جمله جلوگیری از تحقیقات رسمی را نیز علیه ترامپ مطرح کند.

ترامپ تمامی این اتهام‌ها را رد کرده است. روز جمعه نیز استیون چونگ، سخنگوی ترامپ، اقدامات کمیته منتخب کنگره را «نمایشی» توصیف کرد.

بسیاری از تحلیل‌گران در آمریکا و حامیان جمهوری‌خواه رئیس‌جمهوری پیشین، این اقدام کمیته تحقیق کنگره را تصمیمی سیاسی در راستای ضربه‌زدن به ترامپ در زمان شروع فعالیت‌های کارزار تبلیغاتی او برای ورود دوباره به کاخ سفید می‌دانند.

بیشتر از جهان